Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Er varmepumpen vår ødelagt? Krise!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-10, 10:12   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er varmepumpen vår ødelagt? Krise!

Nå skrudde jeg den på 20 grader Heat og den står bare og blinker, men så er det varmt her inne også da, så det er sikkert over 20 grader nå.

Gammel 04-01-10, 10:13   #22
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Ja men jeg vil tro at blinkingen er en indikasjon på at den defroster, slik er det iallefall på vår.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 10:16   #23
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Fra bruksanvisningen på panasonic inverter:

Power indicator blinks during operation
and the indoor fan is stopped.
The unit is in defrost mode, and the melted frost is drained from the outdoor unit.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 10:16   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva man lærer. Takk, Frøy! Jeg burde ha lest meg litt opp på pumpa for lenge siden men vi fikk ikke med noen booklet eller noe da vi flyttet inn her, og menyen så jo så enkel ut at jeg trodde jeg hadde peiling. Vel ...

Yikes, bra jeg spurte nå og ikke etter at jeg muligens hadde ødelagt hele greia med all den trykkingen min for å få den til å slutte å bare blinke. *idiot* Og se der, nå har den sluttet å blinke av seg selv og står og blåser luft i stua. Woho!

Gammel 04-01-10, 10:39   #25
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har en Panasonic varmepumpe. Den slås av når gradestokken nærmer seg minus ti. Kaldere temperaturer enn det sliter veldig på pumpen og anbefales ikke.
Alternativ fyring er nødvendig slik som været er for tiden ja.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 10:41   #26
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er så uhyre sjelden vi har sånne lave temperaturer at jeg bruker varmepumpen nå jeg, det er nok ikke lenge før temperaturen stiger litt igjen (håper jeg). Hvis ikke disse merkelige temperaturene er kommet for å bli da, at det nå fremover vil bli kaldere her på vestlandet om vinteren.
Hvis vi skal bruke noe annet må vi kjøpe sånn oljeovn som står på gulvet, og de varmer vel ikke så veldig godt og kan være farlige?

Gammel 04-01-10, 10:53   #27
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi fikk beskjed av han som monterte vår varmepumpe om at det ikke var anbefalt å slå den av for det forkortet levetiden til den.

Gammel 04-01-10, 10:58   #28
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har også varmpumpe, type Daikin. Den står på døgnet rundt. Men vår sliter med temperaturer rundt null. Da slår den seg gjerne av og kommer på igjen med et svooosssj. Men den funker bra når det er fra -4 og kaldere, og sånn ca +3 og varmere. Men i går begynte den å "svosje" litt på -6 også, kanskje den er litt sliten av å ha det så kaldt. Den er nok ikke vant med det nei.

Gammel 04-01-10, 11:02   #29
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Vi har også varmepumpe, og vår fungerer fint helt ned til 30 minus
Sier som de andre her at du ikke skal slå av pumpen, men sett den heller på Auto..
Da regulerer den varmen for deg

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 11:16   #30
myr
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oppland
myr er litt kul
Standard

Har du vært å sett på utedelen? vår fryser igjen når det er så kaldt at kondensvannet fryser før det renner bort. har ca samme som dere, vår har ikke varmekabler i utedelen (noe de fleste varmepunper har) har kontaktet de vi kjøpte den av og de skulle komme å installerer varmekabler i den.

myr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 11:18   #31
myr
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oppland
myr er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er så uhyre sjelden vi har sånne lave temperaturer at jeg bruker varmepumpen nå jeg, det er nok ikke lenge før temperaturen stiger litt igjen (håper jeg). Hvis ikke disse merkelige temperaturene er kommet for å bli da, at det nå fremover vil bli kaldere her på vestlandet om vinteren.
Hvis vi skal bruke noe annet må vi kjøpe sånn oljeovn som står på gulvet, og de varmer vel ikke så veldig godt og kan være farlige?

De varmer godt synes nå jeg, men det er flere slike som tar fyr pga litt vann i oljen, da ruster det innvendig og tilslutt sprekker. Det er ihvertfall ikke anbefalt å ha de på om natten eller om man er borte.

myr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 11:20   #32
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kjører varmepumpe hele tiden. Dette med kulda går vel gjerne på at det ikke er noe å spare på å bruke varmepumpa når det blir veldig kaldt, at den er ulønnsom i bruk? Muligens tar mer enn den gir. Jeg mener å huske at mannen min har sagt noe om det. Vår har funka helt fint i kulda, men vi har kjøpt en som er ganske overdimensjonert i forhold til varmebehovet. Siden vi primært kjøpte den som aircondition.

Gammel 04-01-10, 11:29   #33
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har varmepumpe som helt klart pauser og svosjer oftere jo kaldere det er ute. Vår har ikke helt klart å takle de kaldeste dagene, så når det er kaldere enn -15 må vi virkelig kjøre på med småovner.

Og hva mener du med at dere ikke har bruk for den før -10? Bruker dere ikke oppvarming ellers?

Gammel 04-01-10, 11:34   #34
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Hvis det er veldig kaldt ute så må du sette den på 22-23 grader og luftstyrken på 3. Ellers så funker den ikke.

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 11:35   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Og hva mener du med at dere ikke har bruk for den før -10? Bruker dere ikke oppvarming ellers?

Jeg vet ikke hvem du spør her, men vi bruker hvertfall ikke annen oppvarming enn varmepumpen og har kun hatt den på ca. en times tid på morgenene, etterpå har det vært varmt helt til neste dag.

Nå skal jeg selvsagt ha varmepumpen på hele døgnet, men den skal altså stå på hele ÅRET, også om sommeren? Eller kan jeg skru den av når det blir varmt? Vi brukte jo kjøledelen i sommer, men ikke hele tiden, bare på de varmeste dagene.

Gammel 04-01-10, 11:36   #36
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Persian, her.

Hvis det er veldig kaldt ute så må du sette den på 22-23 grader og luftstyrken på 3. Ellers så funker den ikke.

Min funker på 20 grader nå, ser ikke noen luftstyrke-knapp, har den på 20 grader Heat. Funker finfint.

Gammel 04-01-10, 14:26   #37
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av myr, her.

De varmer godt synes nå jeg, men det er flere slike som tar fyr pga litt vann i oljen, da ruster det innvendig og tilslutt sprekker. Det er ihvertfall ikke anbefalt å ha de på om natten eller om man er borte.

Det som er farlig er om varmepumpa ikke er luftet og kalibrert av en profesjonell med riktig utstyr. Er dette gjort så er det ingen fare med og kjøre den om natta.

Vi bruker varmepumpa bare sporadisk om sommeren til AC, da skrur vi av og på. Jeg tror det blir helt annerledes på vinteren pga. kulda og slitasje på pumpa ved og skru den av og på. Vi skrur den bare litt ned på natta.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 14:28   #38
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det som er farlig er om varmepumpa ikke er luftet og kalibrert av en profesjonell med riktig utstyr. Er dette gjort så er det ingen fare med og kjøre den om natta.

Vi bruker varmepumpa bare sporadisk om sommeren til AC, da skrur vi av og på. Jeg tror det blir helt annerledes på vinteren pga. kulda og slitasje på pumpa ved og skru den av og på. Vi skrur den bare litt ned på natta.

Det var kanskje oljeovner myr tenkte på?

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 14:30   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det var oljeovner ja.

Dere andre; har dere varmepumpen på hele sommeren også?

Gammel 04-01-10, 14:31   #40
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Det var kanskje oljeovner myr tenkte på?

Det kan jo være. De har jo hatt en del oljeovner det har vært mye problemer med. Finnes i alle fall ikke noe olje på varmepumpene.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:19.