|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Ben - føtterDa jeg bodde i Finnmark hadde jeg en svensk fastlege, og han kunne ikke skjønne finnmarkingenes kroppsdelsbenevnelser. En gang kom en mann til ham og sa at han hadde vondt i foten, men da legen ba ham om å ta av seg skoene så kunne han fortelle at han ikke hadde vondt der, men derimot like nedenfor hofta. For enkelte nordmenn slutter ikke foten ved ankelen, den går helt opp mot det stedet der ryggen skifter navn. Trøndere inkludert. Dette er et pussig fenomen, men enda snodigere blir det når man hører østlendinger klage over at de fryser på beina og må ha på seg ullsokker. Sist sett både i skøytereklame og i tråd på FP om nupper på ullsokker. Har de ikke føtter? Hvorfor er det sånn? Hva sier du? |
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sv: Ben - føtterMuntlig kan jeg si både at "jeg fryser på beina" og "jeg fryser på føttene" dersom jeg er kald på føttene. Å kalle hele beinet for "foten" tror jeg bare jeg har hørt trøndere gjøre.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ben - føtterJeg kaller ikke hele beinet for foten, men jeg fryser på beina.
|
|
|
#4 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Ben - føtterJeg fryser også på beina. Fryser jeg lenger opp på beina enn føttene så sier jeg at jeg fryser på låra f.eks. Når jeg fryser på beina så mener jeg altså føttene.
|
|
|
#5 |
|
Epikur
|
Sv: Ben - føtterJeg fryser både på bena og føttene, litt om hverandre, men jeg snakker jo vekselsvis minst 4 dialekter.
|
|
|
#6 |
|
Textrovert
|
Sv: Ben - føtterJeg er trønder, og bruker "foten" om hele beinet.
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ben - føtterJeg er sunnmøring, og fryser på beina, selv om det så egentlig kanskje er tærene. Men det kommer nok av at jeg har en fot, to bein... Jeg har nemlig vondt i foten min, i låret ja. Og jeg har blitt gjort oppmerksom på at jeg har en tilsvarende feilbruk av begreper om hendene mine. Ja, altså, jeg har vondt i hånden min. Over albuen et sted.
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15 Sist redigert av Malama : 04-01-10 kl 16:19. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Ben - føtter
Jeg er som du vet ikke trønder, men omgås en del trøndere. Jeg har beholdt dialekten min (sørlandsk). |
|
|
|
|
|
#9 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Ben - føtterJeg er ikke trønder og sier skisko. Tror ikke det er vanlig å kalle det skistøvel her nede, jeg har ihvertfall aldri hørt det.
|
|
|
#10 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Ben - føtterJoda.. jeg sier nok mye feil her. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Ben - føtterJeg er nordlenning og sier foten om hele greia. Husker noen på et forum reagerte da jeg skrev at jeg hadde strikket ferdig en fot, men jeg mente at jeg hadde strikket et bein. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Ben - føtterDet med å kalle hele benet for fot har jeg aldri hørt, men det å kalle føttene for bena stusset jeg veldig på når jeg flyttet til Norge. Når noen snakket om en mann som gikk barbeint hele året så trodde jeg at han gikk i shorts. Nå har jeg blitt vant ved det, men jeg syns fortsatt det er pussig. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Ben - føtterJeg er fra Bergen og har bodd i Trondheim i 13-14 år.
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
DET har jeg også gjort, skrevet at jeg hadde strikket en fot, og da reagerte de som visste at jeg strikket bukse, ikke strømpebukse, den skulle da ikke ha fot...
|
|
|
#16 |
|
intro
|
|
|
|
|
#17 |
|
intro
|
Jeg sier skisko - og som regel vintersko selv om det er snakk om knehøye støvletter.
|
|
|
|
#20 |
|
Strikker
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ben - føtterJeg er trønder og fryser på "fotan". Har jeg vondt i foten kan det like gjerne være mindt på leggen og bak på låret som nede på fotbladet.
|
![]() |
|
|