Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Ben - føtter

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-10, 15:23   #1
Albertine
Passiv

Standard

Ben - føtter

Da jeg bodde i Finnmark hadde jeg en svensk fastlege, og han kunne ikke skjønne finnmarkingenes kroppsdelsbenevnelser. En gang kom en mann til ham og sa at han hadde vondt i foten, men da legen ba ham om å ta av seg skoene så kunne han fortelle at han ikke hadde vondt der, men derimot like nedenfor hofta. For enkelte nordmenn slutter ikke foten ved ankelen, den går helt opp mot det stedet der ryggen skifter navn. Trøndere inkludert. Dette er et pussig fenomen, men enda snodigere blir det når man hører østlendinger klage over at de fryser på beina og må ha på seg ullsokker. Sist sett både i skøytereklame og i tråd på FP om nupper på ullsokker. Har de ikke føtter? Hvorfor er det sånn? Hva sier du?

Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 15:25   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ben - føtter

Muntlig kan jeg si både at "jeg fryser på beina" og "jeg fryser på føttene" dersom jeg er kald på føttene. Å kalle hele beinet for "foten" tror jeg bare jeg har hørt trøndere gjøre.

Gammel 04-01-10, 15:29   #3
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Jeg kaller ikke hele beinet for foten, men jeg fryser på beina.

Gammel 04-01-10, 15:31   #4
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg fryser også på beina. Fryser jeg lenger opp på beina enn føttene så sier jeg at jeg fryser på låra f.eks. Når jeg fryser på beina så mener jeg altså føttene.

Gammel 04-01-10, 15:36   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fryser både på bena og føttene, litt om hverandre, men jeg snakker jo vekselsvis minst 4 dialekter.

Gammel 04-01-10, 15:38   #6
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er trønder, og bruker "foten" om hele beinet.

Er det ikke også et trønderfenomen å si sko der østlendingene ofte sier støvler? At på trøndersk så brukes "støvel" kun om gummistøvler, så ergo heter det "skisko" fordi de er lave. Sainnt, ja?

Foreleseren min på Dragvoll sa forresten at på Østlandet så skiller man ikke mellom sokkel- og kjellerleilighet. Stemmer det? Det kan nesten virke sånn, for da vi skulle leie bolig for ti år siden, så godtok vi sokkelleiligheter, men ikke kjellerleiligheter, men vi dro stadig på bomvisninger, for ingen av uteleierne så ut til å skjønne hva vi snakket om.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 15:44   #7
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er sunnmøring, og fryser på beina, selv om det så egentlig kanskje er tærene. Men det kommer nok av at jeg har en fot, to bein... Jeg har nemlig vondt i foten min, i låret ja. Og jeg har blitt gjort oppmerksom på at jeg har en tilsvarende feilbruk av begreper om hendene mine. Ja, altså, jeg har vondt i hånden min. Over albuen et sted.

Forøvrig har jeg også skisko, det er da absurd å kalle det en skistøvvel, det er da beviselig en sko! Og nei, jeg har ikke et gram av trønderblod i meg.

Sist redigert av Malama : 04-01-10 kl 16:19.
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 15:44   #8
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg er trønder, og bruker "foten" om hele beinet.

Er det ikke også et trønderfenomen å si sko der østlendingene ofte sier støvler? At på trøndersk så brukes "støvel" kun om gummistøvler, så ergo heter det "skisko" fordi de er lave. Sainnt, ja?

Foreleseren min på Dragvoll sa forresten at på Østlandet så skiller man ikke mellom sokkel- og kjellerleilighet. Stemmer det? Det kan nesten virke sånn, for da vi skulle leie bolig for ti år siden, så godtok vi sokkelleiligheter, men ikke kjellerleiligheter, men vi dro stadig på bomvisninger, for ingen av uteleierne så ut til å skjønne hva vi snakket om.

Jeg er som du vet ikke trønder, men omgås en del trøndere. Jeg har beholdt dialekten min (sørlandsk).

Jeg sier ikke støvel om annet enn gummistøvler. Jeg kan vel bruke det om fjellstøvler som er like høye som gummistøvler.
Skisko er ikke støvler. Sokkel er ikke kjeller.

Bein er hele beinet og kan inkludere foten. Fot er selve foten og ikke hele beinet.

Jeg kan fryse på beina, men da fryser jeg på mer enn føttene. Fryser jeg bare på føttene så sier jeg at jeg fryser på føttene.

Jeg synes det kan være forvirrende når trøndere snakker om "fotan" og jeg synes det høres helr rart ut når man trøndere snakker om skader på foten når det er lårbeinsbrudd.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 15:46   #9
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ikke trønder og sier skisko. Tror ikke det er vanlig å kalle det skistøvel her nede, jeg har ihvertfall aldri hørt det.

Gammel 04-01-10, 16:01   #10
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Joda.. jeg sier nok mye feil her.
Jeg fryser på beina (føtter er et ord jeg aldri bruker)
Jeg har vondt i foten (det kan være å låret det)
Jeg har vondt i armen, ikke hånden

Støvler er gummistøvler, ikke noe annet.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 17:51   #11
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er rogalending, og sier vondt i foten om det verker i låret.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 18:58   #12
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er nordlenning og sier foten om hele greia. Husker noen på et forum reagerte da jeg skrev at jeg hadde strikket ferdig en fot, men jeg mente at jeg hadde strikket et bein.

Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 19:01   #13
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med å kalle hele benet for fot har jeg aldri hørt, men det å kalle føttene for bena stusset jeg veldig på når jeg flyttet til Norge. Når noen snakket om en mann som gikk barbeint hele året så trodde jeg at han gikk i shorts. Nå har jeg blitt vant ved det, men jeg syns fortsatt det er pussig.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 19:03   #14
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fra Bergen og har bodd i Trondheim i 13-14 år.

Jeg fryser både på beina og på føttene alt etter som hva jeg kommer på å si. :hipp som happ: Men om jeg har vondt i kneet, kan jeg si at jeg har vondt i foten ja.

Skisko/skistøver er også hipp som happ for meg. :utvanna:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 22:07   #15
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Freya, her.

Jeg er nordlenning og sier foten om hele greia. Husker noen på et forum reagerte da jeg skrev at jeg hadde strikket ferdig en fot, men jeg mente at jeg hadde strikket et bein.

DET har jeg også gjort, skrevet at jeg hadde strikket en fot, og da reagerte de som visste at jeg strikket bukse, ikke strømpebukse, den skulle da ikke ha fot...

Gammel 04-01-10, 22:10   #16
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg fryser også på beina. Fryser jeg lenger opp på beina enn føttene så sier jeg at jeg fryser på låra f.eks. Når jeg fryser på beina så mener jeg altså føttene.

Her også. Jeg har også bare hørt trøndere som kaller hele beinet for foten. Ordet fot klinger litt fremmed i min munn, kjenner jeg (selv om det i tilfelle bare måtte brukes om den nederste delen av beina).

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 22:13   #17
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg sier skisko - og som regel vintersko selv om det er snakk om knehøye støvletter. Og så tror jeg du har rett på det siste punktet; jeg har aldri tenkt over noe skille mellom sokkel- og kjellerleilighet.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-10, 22:15   #18
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fryser på "fotan"

Gammel 04-01-10, 22:19   #19
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sokkel er da over bakkenivå?!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 14:29   #20
mina
Strikker

mina sin avatar

Hvor: Sunnmøre
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Jeg er trønder og fryser på "fotan". Har jeg vondt i foten kan det like gjerne være mindt på leggen og bak på låret som nede på fotbladet.
Når jeg skal presisere at det er den delen av foten som jeg putter i skoa det gjelder kaller jeg det fotbladet.

Bein er for meg skjelettdelen av "fotan".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:35.