Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Likestilling

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-07, 22:17   #61
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Likestilling

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Du har fått rosa kant rundt avataren din Mim. :Oppmerksom:

For å vise at jeg har mykere sider. :mangefasettert:

Gammel 21-01-07, 22:18   #62
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Under bitchefeministottarkjolen.

Kjole? Er du gal? Det nærmeste jeg kommer kjole er når jeg tar på meg kilt.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 22:18   #63
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 21-01-07, 22:19   #64
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Go'boka, jo!!!

Mim: Rosa er meget kledelig!

Gammel 21-01-07, 22:20   #65
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med EGEN opptjeningsrett, sånn at pappa kan få permisjon om mor er student f.eks.

Far har selvstendig opptjeningsrett for foreldrepengedelen og kan ta ut denne permisjonsdelen såfremt mor studere fulltid eller jobber minst 75%. (Det er "kun" fars minimumskvote som har sære krav om hva mor har gjort i opptjeningstiden (dvs. mor må ha jobbet minst 50% i denne tiden).)

Far har faktisk hatt selvstendig opptjeningsrett for foreldrepermisjonsdelen helt siden begynnelsen av juli 2003, hvis jeg ikke husker helt feil.

Gammel 21-01-07, 22:28   #66
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veronal; da beklager jeg, da husker jeg feil. Det viktigste er nå at de har det!

Gammel 21-01-07, 22:32   #67
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Far har selvstendig opptjeningsrett for foreldrepengedelen og kan ta ut denne permisjonsdelen såfremt mor studere fulltid eller jobber minst 75%. (Det er "kun" fars minimumskvote som har sære krav om hva mor har gjort i opptjeningstiden (dvs. mor må ha jobbet minst 50% i denne tiden).)

Far har faktisk hatt selvstendig opptjeningsrett for foreldrepermisjonsdelen helt siden begynnelsen av juli 2003, hvis jeg ikke husker helt feil.

Jo, men det er dette med at det er krav om at mor er opptatt med studier eller jobb.

Eks: Et par har tenkt å dele permisjonstiden halvt om halvt. Under sin del mister mor jobben og er dermed arbeidssøkende fra den datoen far skal ta over. I dette tilfellet får ikke far permisjonspenger.
Hadde det vært motsatt hadde mor fått penger, så det er ikke helt likt.

Gammel 21-01-07, 22:40   #68
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Det jeg ønsker er at pappaen skal få sine 6 uker uavhengig av hva mammaen har drevet med. Mannen min har ikke hatt rett på de ukene, på grunn av at jeg har vært fulltidsstudent men tok permisjon. Om jeg hadde jobbet hadde ingen krevd at jeg drev med noe utenfor hjemmet etter fødselen for at pappaen skulle få sine 6 uker. Denne gangen får han heldigvis litt permisjon med lønn likevel, men det er kun fordi det lille firmaet han jobber i gjorde et veldig generøst unntak.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 22:43   #69
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

esme: Ja, det er greit. Her var det snakk om opptjeningsrett. Ellers synes jeg det er bra at loven mener at det skal foreligge et reelt omsorgsbehov når man tar permisjon, men lovverket bør også ta høyde for at det kan finnes hjemmeværende menn.

Kan ikke mor være aktivt arbeidssøkende, altså? Det visste jeg ikke.

Gammel 21-01-07, 22:44   #70
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Det er jeg enig i, Bokormen. Det er helt sært at de har et eget sett med regler for fars minimumskvote og noen helt andre for resten av foreldrepermisjone.

Gammel 21-01-07, 22:46   #71
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, da får ikke far fødselspermisjon (ut over fedrekvoten), og det synes jeg er fryktelig urimelig. :fremdeles_sur:

Gammel 21-01-07, 22:54   #72
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

esme: Ja, det er greit. Her var det snakk om opptjeningsrett.

Ja, du har rett. Og du nevnte jo også at det var et krav om at mor måtte studere og jobbe. Sitter og kjeder meg og følte vel at jeg måtte kommentere.

Ellers synes jeg det er bra at loven mener at det skal foreligge et reelt omsorgsbehov når man tar permisjon, men lovverket bør også ta høyde for at det kan finnes hjemmeværende menn.

Enig i det i at det skal være reelt omsorgsbehov. Men vi oppdaget dette med arbeidssøking fordi jeg tenkte å skifte jobb under permisjonen, og undersøkte hva som skjedde om jeg ikke hadde fått ordnet meg jobb til akkurat den datoen vi tenkte å bytte. Det gikk bra det, men vi hadde fått problemer altså om jeg skulle vært arbeidssøkende.

Og det er jo litt fjernt: myndighetene mener derfor at far skal måtte si til arbeidsgiver: forresten, dere trenger ikke vikar, jeg må jobbe likevel inntil mor plutselig får seg jobb. Da forsvinner jeg på kort varsel.

Gammel 21-01-07, 22:55   #73
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, da får ikke far fødselspermisjon (ut over fedrekvoten), og det synes jeg er fryktelig urimelig. :fremdeles_sur:

Kjappe padda.
Kjappadda.

Sist redigert av Esme : 21-01-07 kl 23:02. Årsak: Uforståelig ord, også for meg selv.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 23:41   #74
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er du redd prikkefargen skal smitte over til strømpene Sitron?

Neida hun kvitter seg med problemet ved å sende dem videre.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 00:01   #75
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Ironisk nok krever omsorgsyrkene ofte veldig mye fysisk styrke. Jeg er sikker på at det ikke er en lettere jobb enn en gjennomsnittlig tradisjonell mannsjobb.

Jeg har lest flere artikler på akkurat dette - i helsevesenet skulle de veldig gjerne hatt flere menn inn som hjelpepleiere. Fordi yrket hjelpepleier består av en god del tunge løft selv om de har flere hjelpemidler i dag. (Og for mange år siden da jeg jobbet i sommerferien på sykehjem, var det et reelt problem at de kvinnelige hjelpepleierne var sykemeldt fordi de hadde slitt ut rygg, skuldre og armer åp tunde løft...).

Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 00:11   #76
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hvorfor er det så mange som skriker så jævlig høyt om likestilling? Er dere virkelig interessert i å være akkurat like en mann? For det er jo det betydningen er; at kjønnene er likestilte, nemlig like hverandre.

Likeverd, derimot, at både menn og kvinner har like stor verdi, er for meg noe helt annet enn likestilling. Jeg kunne aldri i livet tenkt meg en verden med likestilling. Jeg vil at menn skal være Menn, mens stor bokstav. Jeg syns verden vil bli fattigere om ikke det kan være gentlemen der ute som åpner dører, bærer tunge kofferter og er sin rolle bevisst, UTEN å være diskriminerende ovenfor kvinnen. Jeg må si at jeg ikke helt forstår rødstrømper og ottar-idioter som på død og liv skal ha likestilling. Jeg antar at alle dere ikke er det minste interessert i å ha en mann som gjør ting som en mann fra gammelt av "skal" gjøre, som nevnt over.

Nei, takke seg til likeverd. At en kvinne og en mann får likt betalt for samme jobb, at en kvinne og en mann blir sett på som like egnet til å ta seg av barna sine, at en kvinne og en mann en dag slipper å måtte kjønnskvoteres inn, nettopp fordi bedrifter innser at det ikke er en kuk som skaper verdi.

Men likestilling, nei. Selv om jeg kan fantasere om hvordan det ville vært å ha en penis mellom beina, så er jeg ikke det minste interessert i å ha en.

Hvis mine elever i samfunnslære tok så feil av en allmenn definisjon som likestilling er, så ville karakteren deres ikke blitt noe særlig å skryte av. Hvis argumentasjonen deres var like ensidig og enkel ville det også trekke ned.

Det er lov å ha forskjellige meninger, men det er også slik at en god del begreper har en definisjon som er allmennt akseptert.

Likestilling er et slikt et. Likestilling betyr ikke "å være lik" som du tror, men det betyr å bli likt stilt i forhold til jobb, utdanning og alle andre aspekter av vår deltagelse i samfunnet.

Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 00:44   #77
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Det er lov å ha forskjellige meninger, men det er også slik at en god del begreper har en definisjon som er allmennt akseptert.

Næsj! :alt-som-står-i-leksikon-er-feil:
Men jeg derimot vet alle svarene

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-07, 02:14   #78
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Ottar og medsøstre må jobbe mer for likestillingen i Norge. Hvor blir det av en ny norsk kvinnelig statsminister?

Jeg fant denne artikkelen fra et par år siden, men jeg tror neppe det er blitt bedre.
http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1204537.ece

Jeg legger også min lit til at amerikanerne stemmer frem sin første kvinnelige president om et par år! Heia Hillary!

Gammel 22-01-07, 10:40   #79
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det vel nettopp fordi vi ikke har nok likestilling vi ikke har en ny kvinnelig statsminister på trappene. (i motsetning til hva sitronen tror, er vi nemlig ikke så innmari likestilt).

Partiet jeg tilhører er vedtatt feministisk og har litt flere kvinnelige enn mannlige medlemmer. Partiet har også vedtatt at det skal være annen hver kvinne og mann på listene. Allikevel sliter flere lokale lister med å stille nok jenter på listene, særlig jenter på vår alder.

Hvorfor det, montro? Fordi de ikke er flinke nok? Neppe.

Fordi de ikke vil nok? Tja, når man skal legge livskabalane er det ikke sikkert at en småbarnsmor føler hun har tid til å bruke kveldene på møter. Det er ikke nok tilrettelegging rundt kvinner som har tillitsverv, for de trenger ofte andre ting enn menn har hatt behov for.

Fordi kvinnner stiller strengere krav til seg selv og sin egen dyktighet før de stiller til verv? Definitivt. Jeg har til gode å se en jente som bramfritt og uten å tenke seg om hopper rett inn på en liste uten å tenke UÆÆÆÆ, er jeg god nok? Jeg har IKKE møtt mange menn som tenker det samme.

Så hvis man ser på alderssammensetningen og kjønnsammensetningen så sier den noe om at politikk passer for helt unge av begge kjønn (bortsett fra at mange jenter ikke tør) eller godt voksne uten forsørgeransvar. Er ikke dette et demokratisk problem? Er vi likestilt når en stor del av befolkningen ikke kan eller tør ta verv?

Gammel 22-01-07, 10:50   #80
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

To ulike kjønn, kan etter min mening, aldri stilles 100% likt. Dette pga f.eks ulik fysikk. At de skal ha lik verdi er noe som ikke påvirkes av kjønnsbestemte forskjeller.

Ser poenget ditt her og er enig i akkurat det, men det betyr ikke at vi ikke skal ha lik lønn for likt arbeide, vi skal bli sett på samme måte. Det er jo individuelle forskjeller innenfor samme kjønn og. Jeg og du blir aldri like. Men vi forventer lik lønn for likt arbeide fordet.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:20.