|
|||||||
| Autofil Bilsnakk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
villende
|
Forklar meg om bilbatterier og hvordan motorvarmere virkerVi har uttak for motorvarmer på begge parkeringsplassene våre. Mannens bil har innebygd diselvarmer. Min bil (bensin, Audi) har et batteri som fikk merknad på servicen om at burde byttes, så jeg er litt spent hver morgen om bilen starter. Hvilket den foreløpig har gjort uten problemer, til tross for sprengkulde. Er motorvarmer noe jeg kunne hatt nytte av. Eller burde jeg bare kastet meg rundt og fått byttet batteri før det konker. (Pilen står mellom 12 og 16 V, så det virker fulladet når jeg starter og bilen starter som sagt rimelig greit selv når motoren er iskald. Når den er varm så starter den i det jeg vrir på tenningsnøkkelen.) Mannen sier at batteriet plutselig kan finne på å lade ut, siden det har fått merknader. Noen som vet? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
<*(((<
|
Sv: Forklar meg om bilbatterier og hvordan motorvarmere virkerMotorvarmer er veldig greit å ha for motoren sin del, og ikke-iskald motor gjør vel at den trekker mindre batteri for å starte? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Forklar meg om bilbatterier og hvordan motorvarmere virkerHvis bilen din starter i denne kulda uten motorvarmer så holder nok batteriet frem til høsten igjen tenker jeg. |
|
|
|
#5 |
|
Gjendekjeksfantast
|
Sv: Forklar meg om bilbatterier og hvordan motorvarmere virkerJeg har i grunnen ikke peiling på bil, men har fått med meg at korte turer i kaldt vær er dumt med tanke på batteriet. Har også plukket opp at slapp viftereim gjør at dynamoen produserer for lite strøm til at batteriet lader skikkelig. :bidrar:
|
|
|
|
#6 |
|
trenger lading
|
Sv: Forklar meg om bilbatterier og hvordan motorvarmere virkerEn litt lenger tur er smart for bilbatteriet, ikke sant?
|
|
|
|
#7 |
|
Passiv
|
Sv: Forklar meg om bilbatterier og hvordan motorvarmere virkerTomgang er ikke optimalt. Da lader den ikke helt godt nok. En kjøretur ekstra er fint. Man bør i hovedsak la være å starte bilen om den ikke skal kjøres varm. |
|
|
|
#8 |
|
villende
|
Sv: Forklar meg om bilbatterier og hvordan motorvarmere virkerHvordan får man montert motorvarmer og er det dyrt? Jeg har latt bilen gå en stund på tomgang før den blir kjørt, siden jeg stort sett kjører kortere turer med den (den fikk seg to langturer i romjula, på mange mil). Men jeg tror at jeg kjører motoren varm hver gang (hvordan kjenner man det? Og hvor lang må egentlig turen være for at den skal være tilstrekkelig lang?) Jeg må nesten bruke bil for å hente i barnehagen nå, hadde det vært et alternativ å la bilen stå, så hadde jeg gjort det. Men jeg kjører ellers veldig lite. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Forklar meg om bilbatterier og hvordan motorvarmere virkerDu ser på den klokka i dashbordet som viser oljetemperatur. Det forteller hvor varm motoren er. |
|
|
|
#11 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forklar meg om bilbatterier og hvordan motorvarmere virker
Når du har motorvarmer i tillegg, samt at man har på varmeapparat, setevarmer, radio etc stående PÅ i bilen NÅR du starter, tar alt litt strøm. Korte turer i tillegg gjør da at batteritet fortere tømmes. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Da er den varm nok ja. Og da er gjerne batteriet ladet også. |
|
|
|
#13 |
|
villende
|
Sv: Forklar meg om bilbatterier og hvordan motorvarmere virkerDen kverner litt mer i kulden. Dvs. at jeg må holde tenningsnøkkelen inne litt lenger før motoren tenner. Men det er ingen lang kvern. Mannens bil uten diselvarmer på sliter betraktlig mer. Og når jeg har kjørt den et stykke så starter den uten kvern i det hele tatt, men det er kanskje fordi motoren da er varm? |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Einsam
|
Sv: Forklar meg om bilbatterier og hvordan motorvarmere virkerJeg får motorvarmer neste uke, 3200 kr montert på verksted. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Forklar meg om bilbatterier og hvordan motorvarmere virkerGaia - da er motoren varm og oljen tynn, samt batteriet fulladet, så da starter den lettere. |
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Forklar meg om bilbatterier og hvordan motorvarmere virkerPå den annen side - hvis du skal ha bilen noen år til så må du uansett bytte, så da kan du jo like gjerne få det gjort og slippe og tenke noe mer på det. |
|
|
|
#17 |
|
villende
|
Sv: Forklar meg om bilbatterier og hvordan motorvarmere virkerJeg skal bytte, altså. Spørsmålet var egentlig om jeg burde presse det inn i løpet av kort tid på grunn av kulda, siden de neste ukene er knallhektiske. Eller om det kan vente litt til hverdagen har roet ned noen hakk. Da satser jeg på at det går greit og venter til februar og en dag jeg kan klare meg uten bil. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
<*(((<
|
Sv: Forklar meg om bilbatterier og hvordan motorvarmere virkerPessimisten torsk hadde sikkert byttet det nå, nettopp for å slippe å bli stående med bil som ikke vil starte midt i hektiske uker. :innser: (Er det ikke en veldig fort gjort å bytte batteri? Eller er ikke nye batterier ferdigladet når man kjøper dem? :grønn: ) Sist redigert av torsk : 07-01-10 kl 15:20. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Forklar meg om bilbatterier og hvordan motorvarmere virkerBytte batteri tar ca fem minutter hvis man aldri noensinne har gjort det før. Inklusive tiden det tar å parkere. |
|
|
|
#20 |
|
villende
|
|
|
|
|