Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Morsomme symaskiner

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-10, 23:18   #1
silverknight
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2010
silverknight har et hav av muligheter foran seg
Standard

Morsomme symaskiner

Har dere kjennskap til denne symaskinen. Her er også et bilde. Den er ganske gammel, men riktig populær i England og USA. Den er veldig enkel, syr kun frem og tilbake, men av høy kvalitet, både søm og konstruksjonsmessig. Det er en Singer 222K, med friarm.

Den skal gi en helt perfekt søm, og er visst nok manges favoritt maskin. Den gjør det aller meste av enkle oppgaver, men syr man en del har man nok flere maskiner enn denne. For ulike oppgaver som usynlig bråt, sikksakk, og ulike aplikasjonssømmer kreves tilleggsutstyr. Riktig nok finnes det mye rart til denne lille maskinen, men det er jo mer praktisk med en maskin som har det meste integrert.

Lenge var den absolutt bland de letteste maskinene på markedet, men i dag er den heller ganske tung. Tror den veier akkurat under 7 kilo, med kasse og ekstra utstyr. Friarmen er smalere enn på de fleste maskiner, og egner seg bra til prosjekter som barneklær og lignende. Lurer på hvor vanlig den har vært i Norge? Den var produsert fra 1920 årene og frem til 1964.

De kan være ganske dyre i anskaffelse, i god stand med alt tillegsutstyr ofte omtrent som en ny maskin. Brukthandel er veldig variablet, så man kan være heldig og gjøre et godt kjøp. De kom i ulike modeller, men kun det siste 10 året de var i produksjon var modellen med friarm tilgjengelig.

Andre produsenter lot seg inspirere av Singers "Featherweight" modeller, så det finnes sikkert litt av hvert rundt om kring. Fordelen med Singer-maskinene er at alle deler og ekstrautsyr er lett tilgjengelig. Interessen for disse maskinene har holdt seg så stor at reproduskjoner av dem lages i India og Thailand.

Sist redigert av silverknight : 09-01-10 kl 00:18.
silverknight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 18:08   #2
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Morsomme Symaskiner

Jeg fikk en slik til jul av min mor, men den som har med bord også.
Avregods og klenodium som kun står til pynt her.

Gammel 09-01-10, 18:11   #3
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Morsomme symaskiner

Min mor har også en slik. Den er stadig i bruk.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-10, 13:52   #4
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Min svigermor har også en slik, men den må sveives og er ikke elektrisk (noe denne sikkert er?). Ganske grei å bruke til kortlaging

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 20:43   #5
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Jeg har en slik stående som pynt
Men den fungerer som bare det, men jeg liker heller å bruke "den moderne"

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 20:54   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lærte meg å sy på sveivemaskin fra Singer. Veldig greit. Jeg har sydd både på Featherwight, og på vanlig sveivemaskin. At den alltid syr helt perfekt, er riktignok å ta i litt. Men det er deilig med en så enkel maskin, det er mye mindre som kan gå galt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:19.