|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Kirken stenger ute rullestolbrukereJeg har en bror som ble rullestolbruker etter en motorsykkelulykke for over 20 år siden. Min bror er en ressursterk mann i full jobb og med et aktivt liv til tross for sin funksjonshemming. Han er veldig flink til å komme seg rundt og lar seg sjelden stoppe av noe. Men ett sted må han gi tapt og det er i den lokale kirken. Nå er han ingen hyppig kirkegjenger, men ved enkelte anledninger ønsker han å være med - på lik linje med alle oss andre. Dette kan være ved brylluper, barnedåp, begravelser og andre seremonier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Til tider hjulbeint
|
![]() Sv: Kirken stenger ute rullestolbrukereHer kan du ta opp saken: http://www.ldo.no/ hos Likestilling og diskrimineringsombudet. Det er viktig å sette lys på at man blir utesteng og hvor man blir utestengt pga handikap. Mulig at riksantikvaren har siste ord i og med at det er en verneverdig kirke, men det er verdt et forsøk å kontakte ombudet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Kirken stenger ute rullestolbrukereJeg har det siste året oppdaget at verden er full av hindringer for rullestolbrukere og tenker at dette er mat for handikappforbundet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Ferdig!
![]() Sv: Kirken stenger ute rullestolbrukereDe mobile rampene jeg kjenner til så kan de enkelt klappes sammen og fjernes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Kirken stenger ute rullestolbrukereDen nye loven er ganske streng. Tilgjengelighetsloven og diskrminieringsloven er sånn at absolutt alle skal klare å ta seg frem på offentlige steder.
![]() |
#6 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Kirken stenger ute rullestolbrukereMange av de mobile rampene er svært tungvindt og ikke like lett å få på plass, i alle fall ikke noe som det er glatt ute og snø.
![]() |
#7 |
Ferdig!
![]() Sv: Kirken stenger ute rullestolbrukereDen rampa jeg kjenner til er denne og er absolutt ikke tungvint eller vanskelig å få på plass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Kirken stenger ute rullestolbrukereDe rampene er enkle ja. Men i kirkebygg er det ofte trapp, og ganske bratte trapper også. Da holder det ikke med en sånn rampe.
![]() |
#9 |
Ferdig!
![]() Sv: Kirken stenger ute rullestolbrukereOk, jeg gir meg |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Kirken stenger ute rullestolbrukereOg den sånn ellers vil jeg bare si at den rampen som Obelix viser bilde av, brukes ikke alle steder, pga. den er en felle for svaksynte og blinde. Spesielt på steder der blinde er vant til å gå, og vet hvor det er hindringer, så kommer det plutselig opp ei ny "felle". Slike ramper blir jo ikke liggende hele tiden, de legges ofte på når butikken åpner og tas bort når butikken stenger.
![]() |
#11 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Kirken stenger ute rullestolbrukere
De elektriske rullestolene er tunge. Når jeg skal rundt med min jente, så velger jeg alltid en lett manuell rullestol, aldri den elektriske. Da ber jeg om trøbbel.
![]() |
#12 |
L.F.C. supporter
|
Hele bygget skal være tilgjengelig ja. Der funsksjonsfriske kommer frem, skal også funksjonshemmede komme frem.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
Det er akkurat dette jeg vil fram til. Det er riksantikvarens verneregler som gjør en forholdsvis enkel ombygging av kirken totalt umulig. De ønsker ikke engang å komme på befaring for å vurdere hva som kan gjøres. De har vært invitert med på en slik diskusjon mange ganger, men gidder ikke engang ta turen opp til en befaring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Kirken stenger ute rullestolbrukereTilgjengelighet for en rullestolbruker er en evig kamp!
![]() |
|
|