|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Frustrasjon om lusJeg er mamma til fem barn. I løpet av deres karriere på skolen, har vi vært igjennom mange runder med varsel om lus og påvist smitte. Barna har blitt påført kurer og alle forhåndsregler har blitt fulgt. Igjen og igjen.
Mamma til fem Wish It ☆ Dream It ☆ Do It Sist redigert av amor : 22-01-10 kl 10:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Frustrasjon om lusDa eldste gikk i 1.klasse var det et skikkelig utbrudd på skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bare sær
![]() Sv: Frustrasjon om lusAngående garderobeforholdene, så har vi i perioder fått anbefalt å ha en pose på plassen som barna kan legge luer og skjerf i.
![]() |
#4 |
tittel -en, titler
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Frustrasjon om lusJeg har hatt det samme problemet som deg med mine 3 barn, vi har gang på gang hatt lus og jeg aner ikke hvor mange tusen jeg har brukt på lusekurer
![]() |
#5 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Frustrasjon om lusKan du kjøpe en sånn elektrisk lusekam? Så slipper du å bruke liniment, og den elektriske lusekammen er en engangsum?
![]() |
#6 |
Erfaren
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Frustrasjon om lusKjenner igjen frustrasjonene. Her har vi og hatt flere runder, og det er nok mange som ikke sjekker ungene sine, og dessverre er det flere som ikke tør si fra dersom ungene har fått lus. Jeg har brukt elektrisk lusekam, men så kjøpte jeg nitfree på ebay, og den er jeg mere fornøyd med. Har som mål å sjekke en gang i uka nå, for etter 3 omganger med lus er vi rimelig lei av gjensmitte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Frustrasjon om lusKjenner det klø bare jeg leser denne tråden.
![]() |
#8 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Frustrasjon om lusJa, Thula, vi sjekker uansett. Det var sånn vi oppdaget det den gangen vi hadde det her i huset, gjennom en rutinesjekk.
![]() |
#9 |
stille
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Frustrasjon om lusVi sjekker regelmessig!
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03 Sist redigert av gullet : 22-01-10 kl 15:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Den som gir seg...
![]() Sv: Frustrasjon om lusTakk for tips. Jeg kjøper det som kan hjelpe.
![]() |
#11 |
Textrovert
|
![]() Sv: Frustrasjon om lus
Men hva mener du KONKRET at skolen skal gjøre? Og ER det (juridisk sett) skolens plikt å gjøre noe med det i det hele tatt?
![]() |
#12 |
Den som gir seg...
Det er jo noe skolen kan gjøre, men akkurat hva som er medisinen vet ikke jeg. Jeg lurer bare på hva andre tenker om dette?
![]() |
#13 |
Textrovert
|
![]() Sv: Frustrasjon om lusGarderobekaos både kan og bør skolen gjøre noe med, mener jeg.
![]() |
#14 |
Den som gir seg...
De har undersøkt mine barn. Derav den første telefonen, av mange, den siste uken. Jeg spurte om de kontrollerte alle barna, men fikk ikke bekreftelse på dette. Det ble rett og slett ikke svart på spørsmålet.
Mamma til fem Wish It ☆ Dream It ☆ Do It Sist redigert av amor : 22-01-10 kl 15:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Frustrasjon om lusJeg syns skolen bør sende infobrev til alle elevene og ikke bare i de klassene det er mistanke eller bekreftede tilfeller i alle fall.
![]() |
#16 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Frustrasjon om lusHer i kommuna har helsesøster, i samarbeid med skule og barnehage, innført faste lusesjekkdagar. Trur det er ein på vår og ein på haust. Då får alle ungar med seg infoskriv og lusekam heim frå skule/bhg med beskjed om kva dato det skal sjekkast på. Ved funn er det då opp til foreldrene å behandle barnet. På den måten får ein tatt knekken på styggedomen samtidig, og dette har medført at lus ikkje lenger er noko problem her.
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Frustrasjon om lusDet kunne kanskje være verdt bryet å ta en lusesjekkdag på skolen?
![]() |
#18 |
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Frustrasjon om lusVi har også lus på skolen til ungene våre. Og jeg ser det er forskjell i rutinene fra da jeg gikk der. Da jeg gikk på skolen ble gymsal og basseng stengt ved lusutbrudd. Vi måtte ta jakkene og luene våre inn i klasserommet og henge det over stolen vår. Vi ble greid av skolehelsesøster og vi fikk med skriv hjem. Nå får elevene skriv med hjem med svarslipp som må signeres for å vise at dette blir gjort. Når jeg leser hvordan du skal greie håret skjønner jeg at det kan bli vanskelig på en skole med flere hundre elver å gjennomføre dette. På ei jente med halvlangt hår tar dette 10 til 15 minutter. Jeg mener at hovedansvaret ligger hos foreldrene, men at skolen nok får et inntrykk av hvem det er som ikke klarer å gjennomføre dette. For disse familiene mener jeg skolen har et ansvar å følge de opp med f.eks å ta kontakt med helsesøster. VI greier håret en til to ganger i uken og har heldigvis ikke fått lus. Får vi det vil jeg ta kurene som anbefalt samt greie annenhverdag i en måned, for så å gå over til et par gange ri uken igjen. Jeg vil nok også vaske/fryse klær. Samt vil jeg kontakte nære venner eventuelt overnattingsbesøk den siste tiden. Og selvsagt gi beskjed på skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
One of These Days
|
![]() Sv: Frustrasjon om lusJeg vet at det alltid er et problem å få alle foreldre til å følge forholdsregler eller ta lusekurer. Mange foreldre sender barn på skolen uten kur også, men med lus. Jeg vet ikke helt hva du mener er skolens ansvar bortsett fra å sende info til foreldre om hva som bør gjøres hjemme. Det er ingen som kan ta lusesjekk på samtlige elever hver dag, i alle fall ikke på den skolen jeg jobber. Man kan jo stenge skolen, men tror neppe et lusutbrudd er nok til det. Skolen kan ikke lusekure elever heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Frustrasjon om lusJeg vet ikke svaret på det du egentlig spør om. Jeg personlig synes jo at skolen burde være ansvarlig i form av garderobeforhold etc. Og en felles lusesjekk med påfølgende kur hadde sikkert ikke vært dumt. Men, jeg aner ikke om det er noe man kan pålegge eller anse som skolens ansvar. Sjekk med helsesøster, evt kommunelege - siden problemet er så stort. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|