Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Kalde barn

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-10, 11:36   #1
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Kalde barn

Har du et barn som fryser fort, og hva har du i tilfelle på ungen i vinterkulden.

Storesøster kan ha på seg tynn ull og uforet dress helt ned til 12 minus uten å fryse, men lillesøster fryser for ingenting. Jeg føler vi har prøvd alle løsninger, men i går fikk hun med lapp fra barnehagen der det sto: "M må ha GOD ull, hun fryser lett ute."
Hva er så GOD ull.

Det vi pleier å ha på et et underlag av ull med troll/ulvang sokker, ullundertøy (janus/pierre robert etc), mellomlag av tynne hjemmestrikkede ullklær eller fleece og eventuelt et ekstra par hjemmestrikkede ullsokker dersom skoene er store nok.
ReimaTec foret ytterdress.
Hun har vind- og vanntett lue med fleecefor og ski-doo skutervotter med ullfor og vanntett ytterlag, eller Hestra votter med fast for.
Av sko har hun sorelsko med løs ullsåle eller nesnalobber i tørt vær.

Noen tips til hva vi kan teste ut for å holde henne varm? Hun fryser uansett om det er 3 minus eller 15 minus.

Gammel 03-02-10, 11:47   #2
Left
Passiv

Standard

Sv: Kalde barn

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Har du et barn som fryser fort, og hva har du i tilfelle på ungen i vinterkulden.

Storesøster kan ha på seg tynn ull og uforet dress helt ned til 12 minus uten å fryse, men lillesøster fryser for ingenting. Jeg føler vi har prøvd alle løsninger, men i går fikk hun med lapp fra barnehagen der det sto: "M må ha GOD ull, hun fryser lett ute."
Hva er så GOD ull.

Det vi pleier å ha på et et underlag av ull med troll/ulvang sokker, ullundertøy (janus/pierre robert etc), mellomlag av tynne hjemmestrikkede ullklær eller fleece og eventuelt et ekstra par hjemmestrikkede ullsokker dersom skoene er store nok.
ReimaTec foret ytterdress.
Hun har vind- og vanntett lue med fleecefor og ski-doo skutervotter med ullfor og vanntett ytterlag, eller Hestra votter med fast for.
Av sko har hun sorelsko med løs ullsåle eller nesnalobber i tørt vær.

Noen tips til hva vi kan teste ut for å holde henne varm? Hun fryser uansett om det er 3 minus eller 15 minus.

I mitt vokabular er dette godt nok. Kanskje hun trenger et mellomlag som er litt tykkere? Av type god, hjemmestrikket ullgenser og bukse?
Men begge mine er mye i aktivitet, og er ikke typen til å sitte på bakken med spade i lange tider f.eks, så jeg antar de kan trenge litt mer da?

Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 11:59   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På de kaldeste dagene har vi 3 lag ull:

-Tynn Janus eller Pierre Robert + Janus ullsokker
-Litt tykkere ullfrotté (Janus) bukse/jakke
-Tykkere bestemorstrikk (bukse + genser)

I tillegg Reimatec vinterdress, Reimatec+ vintervotter, vintersko og ullue (hals og lue i ett) - kanskje med en ekstra lue i tillegg på de kaldeste dagene (da snakker vi -25 for mine varmblodige unger).

Gammel 03-02-10, 12:05   #4
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville da absolutt kalle det dere kler henne med for "god ull".

Rører hun seg for lite ute vil hun jo bli kald nesten uansett. Det eneste jeg kunne tenkt meg å bytte ut av det du beskriver, er luen. Vårt kalde barn må ha tynn ullue underst og skinnlue utenpå hvis det er kaldt.

Gammel 03-02-10, 13:29   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glitterbarnet er ikke spesielt kald av seg, men han har på seg tynn ull innerst (typ Pierre Robert, nøstebarn) og et tykt ullag over dette; hjemmetstrikket mariusgenser og ribbebukse fra Nøstebarn. På de kaldeste dagene har han ullmamelukker over stillongsen og under ribbebuksa, for å gi ekstra varme rundt magen og rumpa.

Over dette har han reimadress (trolldress tidligere i vinter).

Det pleier å holde med finlandshette i ull, men han har også en klaffelue i ull og teddystoff som han bruker på de kaldeste dagene, da sammen med ullhals.

Min erfaring er at hvis man er kald på mage og hodet, så blir man iskald på resten ganske fort også.

På hendene har han kun hjemmestrikkede ullvotter, han nekter å bruke noe annet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:33   #6
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mine unger har alltid blitt kald på bena når de har hatt på seg Ulvang-sokker. Nå vet ikke jeg hvordan Troll-sokkene er, men om de er som Ulvang, så kunne du jo vurdere å prøve å bytte ut dem, iallfall. Det hjelper veldig om man er skikkelig god og varm på føttene.
Forøvrig synes jeg det høres ut til at jenta di har godt med klær på seg.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:35   #7
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres jo bra ut, men siden de spør, ville jeg valgt tykkere ulltøy av typen ullribb eller hjemmestrikket med mye mønster (gjør ikke mønster det tykkere?) og ullribbebukser.

En tynn ullue under "skiluen" er kanskje også lurt.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:35   #8
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Min erfaring er at hvis man er kald på mage og hodet, så blir man iskald på resten ganske fort også.

Ja. På ekstra kalde dager har gutta mine tynn ull-trøye/t-skjorte under det andre ullundertøyet. Det hjelper veldig, altså.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:36   #9
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo forresten ikke ullen i seg seg selv som varmer så mye, men luftlagene i mellom klærene. Dersom hun er for tettpakket eller har for litt for små klær vil jo dette også spille inn.

Gammel 03-02-10, 13:37   #10
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det høres ut som barnet ditt er godt kledd.

Vesla bruker tynn ullstrømpebukse fra janus og tynn ullgenser fra nøstebarn innerst, utenpå har hun ullribb-bukse og hjemmestrikket ullgenser og ullsokker. Vanlig boblebukse og boblejakke og Viking Thermostøvler. Hun holder varmen fint med dette når det er 13-17 minus og vind.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:46   #11
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jenta vår blir fort kald. Det som er best for henne er ull-truse og ull-longs og genser innerst, hjemmestrikka bukse og genser som lag nr 2 og dress ytterst. På bena har hun tynne ullsokker, tror det er 80 % ull? og utenpå der hjemmestrikka ull-sokker. Hun bruker lobber som er store og gode. Hun har Ecco goretex også, men blir mye fortere kald med dem på.

Hun har fleece hals og god lue og votter (ull og vanntette)

Det er vel igrunn det samme som dere har på deres jente. Bruker dere ull-truse? Janus har noen myke og gode

Vi har alltid med varme til å ha inni vottene når vi er på tur og spiser ute. Det er gele-aktig og blir varme ved et trykk!

Gammel 03-02-10, 13:48   #12
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Vi har alltid med varme til å ha inni vottene når vi er på tur og spiser ute. Det er gele-aktig og blir varme ved et trykk!

Hvør kjøpes dette? På enhver sportsbutikk?

Gammel 03-02-10, 13:51   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Ah, endelig et bruksområde til puppevarmerne jeg en gang fikk! Jeg kunne ikke for mitt bare liv forstå hva de var for noe.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 13:56   #14
goldnugget
fornøyd

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Disse feks.

http://www.flust.no/helse-og-velvaer...dvarmere-2-pk/

men de har i de fleste sportsbutikker og.

Gammel 03-02-10, 14:15   #15
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er såpass enkel at hvis barnet fryser tenker jeg at man må kle på mer. Da spiller det ingen rolle hva som "burde" være godt nok.

Jeg har også en frysepinn av et barn, og da hun gikk i barnehagen brukte hun for det meste ullundertøy. Over det gjerne et tynt fleecesett, (bukse og genser i mikrofleece), og utenpå der tykk hjemmestrikket ullgenser og ullbukse. Og så parkdress utenpå, og selvsagt må man ha gode, varme sko, skikkelige votter, pluss lue og løs hals.

Etter som hun begynte på skolen gikk hun over fra ullundertøy til superundertøy, og opplevelsen min er at det nok er minst like varmt som ull, og lurer litt på hvorfor jeg ikke brukte det til henne før. På kalde dager når hun skal ut er det nå superundertøy, tynn fleecegenser, tykk fleecebukse, samt ullgenser. Hun bruker skjerf, hals eller buff i halsen, lue med buff under, tykke ullvotter.

Og sokker ja, jeg ser at det var tema, vi bruker stort sett ikke Ulvang, fordi vi ikke liker dem. Stramme i strikken, tynne og kalde. Men vi bruker billig-kopiene, Trysil-sokken, som fås kjøpt på den eksklusive butikken Europris. De er både varme og gode og loer minimalt.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 14:23   #16
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville nok hatt 3 lag under dressen på henne, jeg syns 2 er for lite?
Eldste min er varm, han har idag 2 lag ull og Reimatec dress(vinter). Mens mellomste på 4,5 har ulltrøye og ullstrømois innerst, ullgebser ig ullbukse(Krokofanten), hel ulldress og deretter Reimatec dress(vinter), og tykke ullsokker. Da fryser hun ikke, hun er også en kald person.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 14:34   #17
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Ullfleecen til Nøstebarn er god. Er som tovet, bare på langt nær et så kompakt materiale. Fluffy, myk og varm

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 16:13   #18
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vesla kan være en liten frysepinne, i motsetning til storebroren som fin klarer seg med t-skjorte under dunjakka (slik går det jo når de er på skolen og ordner opp i påkledningen selv i friminuttene).

Hun bruker alltid ullundertøy, når det er ekstra kaldt har hun et sett tynn ull eller fleece, deretter en ullfleecedress under Ticketdressen sin. Tynne + tykke ullsokker, ullvotter og skinnlue (det er det varmeste jeg har prøvd). Hun har et par sko jeg ikke husker merket på, og Nesnalobber. Begge deler fungerer bra.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-10, 17:18   #19
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Et tykkere mellomlag, eller gjerne et ekstra mellomlag, tenker jeg? To tynne varmer mer enn et tykt, men i alle fall, det trengs åpenbart litt MER klær. Det er da "god ull" det du har, men åpenbart ikke nok...

Gammel 03-02-10, 20:12   #20
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

mellomlag av tynne hjemmestrikkede ullklær eller fleece

Jeg synes også det høres lite ut med tynne ullklær. Da ville jeg ha brukt skikkelig tykke hjemmestrikkete ullklær i stedet eller i tillegg. Og da mener jeg ulltøy strikket av tykt ullgarn (ikke babyull), gjerne ribbestrikket og/eller lett tovet.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:58.