Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Kan noen definere implisitt derivasjon?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-02-10, 11:57   #1
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan noen definere implisitt derivasjon?

Ja altså hva det betyr med ord og ikke i tall.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 13:50   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan noen definere implisitt derivasjon?

Vet du hva det vil si at en funksjon er implisitt gitt? Det "vanlige" er at en funksjon er eksplisitt gitt, det vil si at vi kan sette funksjonen på den ene siden av et likhetstegn og ett eller annet uttrykk på den andre siden. For eksempel y = x^2.

Hvis vi i stedet har et uttrykk der funksjonen inngår, men ikke står alene på den ene siden av likhetstegnet, sier vi at funksjonen er implisitt gitt (eller implisitt definert). For eksempel er y gitt implisitt i uttrykket y^2 + x^2 = 4 (formelen for en sirkel med radius 2). Vi kunne velge å finne y eksplisitt her, men da blir formelen mer komplisert.

Ved implisitt derivasjon deriverer man hele uttrykket der y er gitt implisitt, i stedet for å først finne y eksplisitt som en funksjon av x, og så derivere dette. I noen tilfeller gjør dette det lettere å finne den deriverte av y.

Gammel 04-02-10, 14:34   #3
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Skilpadda, hvor var du da mattelæreren min på videregående så medlidende på meg og sa at det "ikke var gitt at alle skulle forstå matematikk".

Ikke det at jeg skjønte en pøkk av det som står her, men jeg er sikker på at du hadde fått meg over kneika den gangen jeg bestemte meg for at jeg aldri skulle ta i ei matematikkbok igjen - i '89.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 14:48   #4
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Fustasjeopphengsmotkoblinger.

Gammel 04-02-10, 14:49   #5
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Skilpadda: Du er drivende god til å forklare!

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 15:54   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk Skilpadda, da er det sånn jeg trodde. Synes bare at ordet er så knotete og ukjent. Selve prinsippet er greit.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 17:40   #7
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har altså gjort implisitt derivasjon mange ganger (for lenge, lenge siden), men ikke forstått hvorfor det heter implisitt derivasjon før nå.

Gammel 04-02-10, 18:05   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

[sprer all min visdom]Når man deriverer noe så blir streken man tegner rettere. Nr man integrerer så blir det mer krøller på den, eventuelt flytter den skjæringspunkt med en akse. Hvis man ikke slutter å integrere i tide risikerer man å få klumper som roterer rundt aksene. Eller det som verre er.[/visdom ferdig spredd, vet ikke om den er riktig engang]

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:28.