|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Sykemelding ifm sorgFor snart 2 år siden var jeg sykemeldt i en uke etter at pappa døde.
|
|
|
#42 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykemelding ifm sorgJa, det er nok stor forskjell på ledelsen av slike grupper. Også innenfor de som ledes av "fagpersonell" (som noen ganger kan være nesten hva som helst, ikke alle kommuner satser like hardt på slike områder, mildt sagt).
|
|
|
#43 |
|
Bedreviter
|
Sv: Sykemelding ifm sorg
Dette hører vel helt klart hjemme under den vanlige sykemeldingsordningen og etter hvert inn under ordninger for uføretrygd? |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har nettopp mistet en av mine nermeste og da fikk jeg en ukes velferdspermisjon med lønn (jobber på sykehus). Det heter seg at de gir inntil en uke.
|
|
|
#45 |
|
Stort sett blid
Utover dette ble jeg sykemeldt en uke av min fastlege, da jeg ikke var klar for jobb enda. Når en av dine nermeste dør går gjerne den første uken med til mange praktiske ting (papirmølle m.m) og man får ikke tid til å sørge. Den ekstra uken var for meg helt nødvendig. Hadde tenkt meg på jobb etter en uke, men måtte snu.
|
|
|
#46 |
|
Stort sett blid
Helt enig med Amo.
|
|
|
#47 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg har bare meg selv å referer til her. Når moren min døde så ble jeg ikke sykmeldt. Jeg fikk velferdsperm noen dager for å rekke til moren min før hun døde så jeg var borte i 3 dager i den forbindelsen samt 1 dag i forbindelse med begravelse. For meg var det terapi å gå til jobb. Jeg trengte å snakke og på jobben var det mange som ville lytte. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Ute på tur
|
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg tror dette er veldig individuelt og det må være rom for å at folk får ta den tiden de trenger, og da mener jeg de som mister noen i sin nærmeste familie. Jeg har 2 kollegaer som har mistet små barn de siste årene og det er helt forskjellig hvor lang tid det tok før de kom tilbake, selv om begge ble tett fulgt opp av arbeidsgiver. Jeg mener også at det er feil at det skal være arbeidsgiver som er styrende, dvs den som gir permisjon med lønn, i slike tilfeller for fokuset må jo være på at den som har opplevd dette forferdelig tapet kan tenke på seg selv og ikke oppleve "mas" om at nå er det nok sørging og nå må du komme tilbake.
|
|
|
#49 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg tenker at om man ikke er i stand til å jobbe, så er man syk. Men sympatisykemelding fordi det er synd på noen er ikke på sin plass.
|
|
|
#50 |
|
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
|
|
|
#51 |
|
Søt og rar
|
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg bruker meg selv for å si omtrent hva jeg mener
|
|
|
#52 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykemelding ifm sorgEr forsåvidt enig i at sorg ikke er en sykdom, men å innføre en eller annen velferdspermisjon som skal være i stede blir slik jeg ser det helt feil. For det første er det veldig individuelt hvor lang tid man har bruk for, det er vanskelig å definere hvem man "har lov til" å sørge over, og vi er forskjellige, noen reagerer sterkere enn andre. Derfor synes jeg det er veldig greit at det er noe man avgjør med legen sin. Sist redigert av Anuk : 03-02-10 kl 20:25. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykemelding ifm sorgJeg fikk velferdspermisjon med lønn i to uker da min far døde, og det var en veldig god følelse at det var sjefen som ba meg være hjemme. Jeg slapp da å ha dårlig samvittighet for å være bort fra jobb. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
maler
|
Sv: Sykemelding ifm sorgDet med at fellesskapet ikke skal betale for normale sorgreaksjoner er greit i teorien, men ikke så greit i praksis synes jeg. For hva er definisjonen på en normal sorgreaksjon? Finnes det en sånn klar definisjon som sier noe om hva slags arbeid man evt skal kunne greie, evt hvor langvarig en sånn sorgprosess skal være (altså hvor lenge skal man selv eller arbeidsgiver betale før det er en unormal prosess som samfunnet skal ta ansvaret for)?
|
|
|
#55 |
|
weird
Sv: Sykemelding ifm sorgKravet om at det skal være en "unormal sorgreaksjon" åpner jo også for økt sykeliggjøring, tror jeg.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#56 |
|
weird
Sv: Sykemelding ifm sorgHattifnatten: Ja, jeg er enig med deg. Det er jo derfor det er så dumt når man i en normal reaksjon på en tøff hendelse er nødt til å finne noe unormalt og "galt" for å kunne ta absolutt nødvendige hensyn.
Jeg er i grunnen litt enig. Samtidig så tenker jeg at det mest korrekte i forbindelse med sykmelding hadde vært om man kunne ha skrevet "sorgreaksjon" på sykmeldingen fremfor all verdens mer eller mindre konstruerte diagnoser.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sykemelding ifm sorgI tillegg til at sorg arter seg forskjellig så er jo også arbeidsplasser forskjellige i "egnethet" ifht å jobbe om man er i sorg. Jeg har en jobb som med tilrettelegging (skjerming mot kundearbeid og interne oppgaver i stedet) nok hadde vært et "sunt" sted å være og fungere så godt jeg bare kunne. Gode, omsorgsfulle kollegaer og passe krevende oppgaver. Om man er lærer for en spesielt krevende ungdomsskoleklasse, jobber på en avdeling for døende kreftpasienter eller annet, så vil det antagelig være veldig vanskelig.
|
![]() |
|
|