|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Spinnoff: Idretter med slankepress
|
|
|
|
#22 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spinnoff: Idretter med slankepressJeg tror ikke slankepresset er fremtredende blant femåringene, nei.
|
|
|
#23 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Spinnoff: Idretter med slankepressVi tok begge jentene ut av turngruppa her i fjor. Jeg fikk et sjokk på avslutningen hvor gale mødre dyttet andre unger for at deres håpefulle skulle få best mulig plass under øvelsene osv osv. Det var en som rev et flagg ut av hånden til eldste, og ga det til sin datter. Jeg satt litt laidback på sidelinjen og var vitne til galskapen, konfronterte moren helt rolig som da med fistel i stemmen svarte at jenta vår hadde ikke vært på alle øvelsene den våren så hun fortjente ikke flagg. Hjelp. Hun hadde misset to ganger på en hel sesong pga mandel-operasjon! Når det er slik ved 6-7 års alder bestemte jeg meg der og da for at de aldri skal inn i den idretten. Jenta vår fikk forøvrig opptre med en ball isteden, det var visstnok ikke så poppis blandt mødrene som levde ut sin indre RS-utøver. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Sviiisj!!
|
Fordi jeg ikke har så veldig god erfaring med dette gjennom andre jeg kjenner. Det trenger jo ikke føre til spiseforstyrrelse, men det er et voldsomt arbeidspress i utgangspunktet. Hvis hun hadde vært lidenskapelig opptatt av balletten, og jeg følte jeg kunne ha en viss kontroll, så for all del. Jeg er nok litt farget av opplevelser fra tidligere.
Ja, dete r jeg jo også enig i.
|
|
|
#25 |
|
Ringskrømt
|
Jepp. Vi har valgt å ikke engasjere Storesøster i ballett pga slankepresset.
|
|
|
#26 |
|
Passiv
|
Svømming, stuping, orientering, all kampsport med vektklasser, desverre vanlig i veldig mange idretter. |
|
|
|
#27 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Hun går egentlig på ballett i påvente av at hun kan begynne på hip hop da hun begynner på skolen (som det nå er bestemt at er 1,5 år til). Men jeg vet ikke om dans generelt er noe bedre, egentlig.
|
|
|
|
#28 |
|
Epikur
|
Sv: Spinnoff: Idretter med slankepressVi unngår etter beste evne kjønnsdelte idretter der det er så mye fokus på kropp, vekt, slanking og press som ballett, turn, rytmisk sportsgymnastikk og sånn. Vi har satset på kampsport og allidrett, fordi kampsporten er et sted der man fokuserer på disiplin, selvbeherskelse, konsentrasjon og kroppskrontroll iført vide klær, sammen med både barn og voksne (her trener voksne og barn sammen). Jeg tenker at det mentale er en vel så viktig del av treningen som det fysiske.
|
|
|
#29 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Hvorfor skal en gå ut fra at de ønsker å fortsette. Det er vel langt vanligere å slutte enn å fortsette. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Sær og kresen
Sv: Spinnoff: Idretter med slankepressJeg synes det blir en del ubegrunnete fordommer mot ballett/turn her. For de som personlig har hatt negative opplevelser, kan jeg forstå det. Men jeg synes det blir litt snodig å pense barna unna en idrett fordi man tror eller antar at det er mye slankepress/spiseforstyrrelser i denne idretten. Og som Skvetten sier, dette er i så fall et problem som rammer flere idretter, og da bør man jo ta tak i andre ting enn selve idretten.
|
|
|
#31 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Spinnoff: Idretter med slankepressRuska vår går på ballett. Hun er langt ifra noen lett og nett jente, noe heller ikke mange av de andre er. Har ikke hørt et eneste negativt ord om det noen gang.
|
|
|
#32 |
|
Sær og kresen
Du avslører vel her at du egentlig vet svært lite om hva ballett egentlig dreier seg om. Hvis du tror at disiplin, selvbeherskelse, konsentrasjon og kroppskontroll ikke er en like stor del av ballett og turn som av kampsport. Og jammen får de ikke selvfølelse og selvtillit av det også.
|
|
|
#33 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Spinnoff: Idretter med slankepressJeg har ikke opplevd kroppshysteri i turn, så det er bare noe jeg har lest om. Men jeg synes hele miljøet og atmosfæren som bygges rundt barna i en idrett sier fryktelig mye om hvordan det vil komme til å bli på et senere stadie. Det er bakgrunnen for at jeg ikke vil bruke mer tid på det. Vi skal ha det gøy og få fine opplevelser ut av idretten. Lære å vinne og lære å tape, ikke klore ut øynene på sidemannen. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Bare sær
Det er ihvertfall atskillig mer sannsynlig at de fortsetter hvis de begynner, enn hvis de ikke gjør det.
|
|
|
#35 |
|
Passiv
|
Det er direkte ansvarsfraskrivelse fra foreldrenes side å hevde at det er fortrinnsvis idrett som gjør at barn og unge utvikler spiseforstyrrelser. Foreldre er de som sitter med det største ansvaret og det finnes utøvere i vekt spesifikke idretter som ikke er spiseforstyrret på samme måte som det finnes barn av mødre på slankern som heller ikke er spiseforstyrret. |
|
|
|
#36 |
|
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
Sv: Spinnoff: Idretter med slankepressJeg tror at å skape holdninger er viktigere enn å nekte dem enkelte idretter. Man kan selvsagt forsøke å få dem selv til å tenke på den idretten vi mener er best for dem, men om de fremdeles ønsker å gå andre veien, synes jeg de skal få lov.
|
|
|
#37 |
|
Sær og kresen
|
|
|
#38 |
|
Pauset
Joda, men det er mulig å begynne senere også. En av de beste turnerne her i byen begynte så vidt jeg husker ganske sent. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Bare sær
Selvsagt er det mulig.
|
|
|
#40 |
|
Pauset
Sv: Spinnoff: Idretter med slankepressJeg fikk litt lyst til å fortelle hvorfor Mazunen går på turn. Det er ikke noe hun har skreket seg til, men noe jeg har bestemt. |
|
|
|
![]() |
|
|