|
|||||||
| Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Travelt opptatt
|
Helsepersonell vs. akademikereNår man er så heldig å ha unger med diverse utfordringer, får man etterhvert tilbrakt en del tid i sykehuskorridorer. Og innimellom vandringene, hender det at man skal ha møter med de hvit/grønn-kledde. Og da hender det også at man sitter igjen etter møtet med en vag frustrasjon. For fikk jeg egentlig vite noe som helst? Jeg fikk en del informasjon "til foreldre", men alt dette hadde jeg jo lest meg til på forhånd. Og noe av det som ble forklart kan vel ikke stemme, ut fra det jeg tidligere har lært om hjernens oppbygning og funksjon?
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Helsepersonell vs. akademikereNå er det vel meningen at man skal kunne finne ut litt etter litt hvor på infoskalaen "forelderen" er, og så tilpasse infoen ut fra det, men det er jo ikke så lett hvis man ikke har truffet vedkommende før tenker jeg da? |
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Helsepersonell vs. akademikereAkkurat den er kjempevanskelig. For man skal gi viktig informasjon til folk som man ikke kjenner. Noen foreldre blir provosert om man bruker unødvendig kompliserte ord som "maksimalt", andre skjønner det aller meste om det blir godt forklart.
|
|
|
#4 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Helsepersonell vs. akademikereMan trenger ikke engang ha barn med utfordringer for å være redusert til "en som ikke skjønner noenting og kommer bare til å gå i veien". Jeg mener at en del helsepersonell har en jobb å gjøre når det kommer til kommunikasjon og at de ikke kan ha en standardtankegang som tilsier at alle foreldre er hysteriske foreldre.
|
|
|
#5 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Helsepersonell vs. akademikere
Jeg er helt enig i det altså, at kommunikasjonsferdigheter bør det bli mer fokus på og bedre opplæring i for helsepersonell.
|
|
|
#6 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Helsepersonell vs. akademikereMen det er lov å spørre. Eller hva. Ikke bare forvente. Jeg kan ikke si jeg har massiv erfaring, men de to ukene innlagt med Iben og kikhoste, det var massevis av eksempler der alle bare forventet at jeg skulle grine, være hysterisk, svime av m.m. Noe som jo aldri skjedde. Bare det å bli bedt om å gå ut av rommet fordi man ikke skjønner hva legene skal diskutere fordi de bruker mange fremmedord er for meg en total mangel på respekt.
|
|
|
#7 |
|
Mother of Dragons
|
Det høres jo helt vilt ut. Og ja, man kan virkelig ikke sende ut foreldre fordi "nå skal vi snakke vanskelig" det er jo helt tåpelig.
|
|
|
#8 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Helsepersonell vs. akademikereHar flere sånne eksempler. Ble totalt umyndiggjort. Men jeg haddejo såpass mange år på ræva da at jeg ikke var redd for å si fra.
|
|
|
#9 |
|
Like blid!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Helsepersonell vs. akademikereMen det er sannelig ikke lett. Noen ganger forklarer du helt basic og folk sitter som spørsmålstegn, andre ganger forklarer man også basic og så viser det seg at pasienten er anestesilege og man føler seg som en fjott.
|
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Helsepersonell vs. akademikereÅh jeg skjønner godt den frustrasjonen! Jeg blir veldig "kunnskapstørst" i en slik situasjon, og forventer selvfølgelig å bli møtt på på det. Men samtidig har jeg forståelse for at det ikke alltid er lett for helsepersonell å treffe hvilket nivå man skal legge seg på, det er jo så mange slags folk. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Helsepersonell vs. akademikereNoe av frustrasjonen skyldes nok at det er tredje gangen jeg har hatt denne samtalen. Det har vært mye utskiftninger, så jeg håper vi får beholde denne personen litt til slik at vi kan gå videre til samtale nr. 2.
|
![]() |
|
|