Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Carbonara à la Fibi

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-09, 23:22   #21
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Carbonara à la Fibi

Dere altså! Nå ble jeg sulten på carbonara!

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 18:30   #22
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hadde denne til middag i dag!
1000takk for flott oppskrift Fibi

Gammel 04-02-10, 23:45   #23
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Nå skal jeg til å nyte en porsjon av denne deiligste pastarett.

Lansom oppvarming av fløte og egg slik at det tykner lærte jeg av denne tråden. Jeg har laget gode carbonaraer før også, men de har alltid blitt mye mer rennende i sausen. Jeg liker tykk saus!

Brukte forresten pancettaen fra Remakampanjen. Supergodt!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-10, 21:13   #24
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Denne skal eg prøve. Eg har berre steikt bacon før, også blanda inn parmesan, fløyte, eggeplommer og bacon i spaghettien og rørt rundt eit minutt ca. Fiks ferdig og kjempegodt. Ei venninne lærte dette av ei venninne fra Italia. Men kjekt å prøve litt ulike variantar.

Gammel 05-02-10, 21:40   #25
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Denne hadde vi til middag i dag- og du godeste det var godt
Takk for deilig oppskrift

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 18:54   #26
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Carbonara ala Fibi

Herlighet, dette er den beste carbonaraen jeg har smakt! Sammen med Dreamfield lavkarbopasta ble det et herremåltid. Kaloriene tør jeg ikke begynne å regne på.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 18:57   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rive hvitløken? Hmmm. River dere ingefær også? Jeg er for lat. Men det smaker nok litt bedre.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 19:14   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker et sånt lite rivjern som Rachael Ray bruker til hvitløk, de har det på Ikea. Jeg bare holder det rett over gryta og river hvitløken oppi. Ingefær pleier jeg å bruke tørket.

Gammel 25-02-10, 19:20   #29
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tørket? Du må bruke fersk, det er det besteste som fins!

Har ikke sett det rivjernet, men pleier å knuset hvitløken m/ kniv. Men det klarer jeg ikke med ingefær. Så det hakkes, så smått jeg gidder den aktuelle dagen.

Gammel 25-02-10, 19:23   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja jeg har lenge tenkt på det med ingefær, men har vært litt usikker på lagringen av den siden jeg jo bruker det relativt sjelden. Men så leste jeg at den kan fryses og rives frossen? Da er det jo greit.
Rivjernet til hvitløk er geniaaaalt. Jeg bruker det hele tiden, river hvitløken rett oppi alt. Kommer til å bruke det til ingefær også. Og muskat. RR (jeg er ikke superfan altså, selv om jeg henviser til henne hele tiden ) bruker det også til alle disse tre matvarene, ser jeg.

Gammel 25-02-10, 19:25   #31
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Men å skvise med flat kniv funker jo like greit? Jeg kan ikke fordra rivjern, jeg river bare fingrene. Og det tar fem sekunder å skvise 5 fedd hvitløk.

Ang ingefær, så kjøper jeg bare det jeg trenger der og da. Men jeg bruker ganske store mengder. Hvis du ikke er vant til fersk ingefær, kommer du til å få deg et positivt smakssjokk.

Gammel 25-02-10, 19:39   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja du kan godt bruke kniv om du vil det, hehe. Jeg foretrekker rivjernet, synes det er såå greit.
Gleder meg til å prøve fersk ingefær!

Gammel 25-02-10, 20:36   #33
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Sitter med maten foran meg, det ser deilig ut!

Skulle bare inn for å si at jeg prøvde å rive hvitløken, men den sitter fader meg bare fast inni rivjernet. Jeg gir opp.

Gammel 25-02-10, 21:28   #34
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Denne skal eg prøve. Eg har berre steikt bacon før, også blanda inn parmesan, fløyte, eggeplommer og bacon i spaghettien og rørt rundt eit minutt ca. Fiks ferdig og kjempegodt. Ei venninne lærte dette av ei venninne fra Italia. Men kjekt å prøve litt ulike variantar.

Sånn lærte jeg det også da jeg bodde i Italia, for egget skal egentlig ikke koes opp pga fare for "eggerøre". Man blander bare sammen parmesan, fløte og egg og har det over silt pasta som har fått avkjøle seg BITTELITT.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 21:41   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Sitter med maten foran meg, det ser deilig ut!

Skulle bare inn for å si at jeg prøvde å rive hvitløken, men den sitter fader meg bare fast inni rivjernet. Jeg gir opp.

Oj, brukte du sånt vanlig stort rivjern? Det er sikkert ikke så lett nei, det lille jeg har er bare et "flatt" jern, slikt som dette, så om noe sitter litt fast er det bare å dunke jernet på kanten av gryten eller lignende, eller dytte det av med fingeren eller en kniv el.

Gammel 25-02-10, 21:42   #36
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal testes, ganske likt det jeg har gjort før og

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-10, 21:46   #37
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Oj, brukte du sånt vanlig stort rivjern? Det er sikkert ikke så lett nei, det lille jeg har er bare et "flatt" jern, slikt som dette, så om noe sitter litt fast er det bare å dunke jernet på kanten av gryten eller lignende, eller dytte det av med fingeren eller en kniv el.

Aahh... :åpplyst:

Gammel 28-02-10, 00:22   #38
Kallisti
Apfel der Zwietracht

Kallisti sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Bergen
Kallisti er populærKallisti er populærKallisti er populær
Standard

Det er to Carbonara-skoler. Den ene stipulerer at man ikke bruker fløte (Elisabeth David, f.eks), mens den andre gjør. Hvitløk er jaffal ikke med. Jeg foretrekker min carbonara med eggeplommer, grovt, svart pepper, parmesan og sprøstekt bacon (pancetta er for dyrt) og litt smør eller olivenolje. Ikke noe tulling med å koke eggeplommene, bare splæsj i den varme spaghettien http://en.wikipedia.org/wiki/Carbonara

Gammel 28-02-10, 03:11   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Den italienske tanten til mannen min (bor i Sør-Italia) er "kjent" for sin Carbonara, og hun bruker hvitløk i, så det så.

Gammel 28-02-10, 18:50   #40
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Pasta uten hvitløk?

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:23.