|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Jeg er i utgangspunktet for, men det er et aspekt jeg er litt skeptisk til. Hva om surrogatmoren blir syk, dør eller blir varig ufør som en direkte følge av svangerskapet?
![]() |
#42 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Det burde vel være mulig å ordne forsikringer i forhold til sykdom/uførhet for surrogatmødre, på lik linje med arbeidstagere. At svangerskap har sine risikoer for alle og enhver er jo et faktum, men det har mange andre ting man frivillig gjør også - det blir jo noe den potensielle surrogaten må vurdere.
![]() |
#43 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Ytterst få dør under svangerskap i Norge i dag. Flere dør i trafikken. Så man "oppsøker" mer døden der enn via et svangerskap.
![]() |
#44 |
maler
|
![]() Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Sitron, det ser ut som du vet endel om hvordan dette fungerer andre steder. Hva med tilfeller hvor barnet fødes med sykdom/misdannelser/asfyksi, vet du om det da er tilfeller hvor foreldrene ikke vil vedkjenne seg barnet etter fødsel?
![]() |
#45 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Jeg kunne nok forøvrig heller neppe klart å være surrogatmor. Men det har ikke noe å si i denne saken heller. For meg føles det ikke så personlig akseptabelt å bruke donorsæd eller donoregg heller, da måtte det heller vært begge deler. Eller adopsjon. Enten er det biologisk VÅRT barn, eller så er det det ikke, ikke bare en av oss. Men det er for meg personlig, jeg er likevel tilhenger av at donsæd tillates, skulle ønske de tillot anonyme som før, og håper eggdonasjon tillates snart. Å godta den ene, men ikke den andre, virker jo bare helt bak mål.
![]() |
#46 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?De fleste barn som jeg vet om som har hatt misdannelser, har blitt fjernet etter dette ble oppdaget ved ultralyd. Jeg vet ikke om noen barn som har blitt født syke eller med misdannelser, der foreldrene ikke har tatt til seg barnet. Det har vært en del tilfeller med meget for tidlig fødte, syke barn som kom til å dø og lignende og bare i ett tilfelle snakket foreldrene om å plassere bort barnet. Dette var i et tilfeller der trillinger ble født altfor tidlig og den ene av dem ville komme til å være pleietrengende resten av livet. Men det ble uansett ikke noe av, da hun døde noen måneder gammel.
![]() |
#47 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Jeg vet alt for lite om dette til å ha en mening, personlig hadde jeg aldri kunnet vært surrogatmor på bakgrunn av det følelsesmessige aspektet.
![]() |
#48 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Den dokumentaren var ikke særlig bra, syns jeg. Riktignok kjenner jeg til hun fra USA og portretteringen var, vel, som sånt er i media.
![]() |
#49 |
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?
enig med deg!
![]() |
#50 |
maler
|
Ja, det var litt sånn jeg så for meg. Nå er det heldigvis ikke mange barn som fødes til termin og viser seg å være syke eller hvor det skjer noe under fødselen som gjør at de trenger behandling og kanskje ikke blir helt friske noen gang. Men kombinasjonen av surrogatmor og et foreldrepar som ikke har noe særlig forhold til barnet før fødsel og et alvorlig sykt og etterhvert pleietrengende barn kan bli en skikkelig utfordring. Det er ikke i mine øyne noe som burde hindre at det ble lov med surrogatmødre i Norge, men det understreker viktigheten av god regulering av ansvarsforhold og opplegg rundt svangerskap og fødsel.
![]() |
#51 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Det ligger en dokumentar om surrogati på Nrk.no, Surrogatmor på heltid.
![]() |
#52 |
prokrastinator
![]() Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Jeg undres dog litt om det i det hele tatt er mulig å fullregulere surrogati juridisk. Man kommer inn på en del etisk ekstremvanskelige ting i forhold til å la andre enn den gravide ha råderett over hennes kropp; å skulle beslutte at foreldreansvar ikke tilfaller den gravide allerede i forkant av fødsel - uten angrerett etc.
![]() |
#53 |
maler
|
![]() Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Det kan selvfølgelig være vanskelig at den gravide ombestemmer seg og ikke vil gi fra seg barnet etter fødsel, da har man sett fra barnets synspunkt to sett foreldre som begge ønsker å følge det opp. Vanskelig i voksenverdenen, men for barnet ingen krise. Derimot for et barn med spesielle behov hvor dette ikke var ventet før fødsel, men hvor det gjør seg gjeldende i form av fødselsasfyksi eller annen skade i løpet av siste del av svangerskapet/fødselen, vil det kunne innebære at ingen av de potensielle foreldreparene ønsker oppfølgingen. Som innebærer enormt mye arbeid, lite støtte og dårlig prognose for parforholdet. Man kan se for seg stygg sak hvor surrogatmor peker på det genetiske opphavet, mens de mener at hun som har båret frem barnet har skyld i problemet som har oppstått. Og man står der på neonatalavdelingen med et barn som må ha fosterfamilie fra start, jeg lover at det ikke er lett å finne.
![]() |
#54 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Dette synes jeg var litt vel forenklet. Klart at en slik situasjon på sikt kan være enorm for et barn. Rettssaker osv.
![]() |
#55 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Jeg syns at det som på engelsk kalles PBO, en pre birth order, er en bra ting. Der avgjøres foreldreretten i retten med en dommer, før fødsel, vanligvis sånn omtrent halvveis i svangerskapet. Der binder man seg juridisk, som barnets foreldre, altså før fødsel. For så lenge intensjonen om hvem som er barnets foreldre, i et surrogatiarrangement er tilstede, så er en PBO til det beste for alle parter, i mine øyne. Den avgjør alle disse hvis og om og men og det er ikke lenger et mulig problem.
![]() |
#56 |
maler
|
Joda, jeg ser den. Jeg bare synes det er verre hvis man ender i den situasjonen at ingen vil ha barnet fordi det krever for mye. Selv om krig om hvem som skal ha det fordi surrogatmor ombestemmer seg sikkert er et større problem i praksis, det må jo skje av og til.
![]() |
#57 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Ja, det hender at folk ombestemmer seg, både surrogatmødre og foreldre. Det er en tragisk greie. Stort sett blir foreldreskapet da tildelt intended parents, men det hender det går motsatt vei også. Da helst i et TS-arrangement og uten PBO tilstede.
![]() |
#58 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
#59 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Burde det være tillatt med surrogatmødre i Norge?Sikker? Jeg husker et japansk par som skilte seg og indisk lovgivning ikke gir barnet til alenefar, eller noe i den duren.
![]() |
#60 |
prokrastinator
Joda, far ville ha barnet. Problemet lå i å få barnet ut av India - noe med passutstedelse og statsborgerskap og innreisetillatelser og slikt. Mener å huske at saken endte med at farmor bodde i India og tok hånd om barnet i noen måneder, før de fikk trikset litt og ordnet innreisetillatelse til Japan for henne.
![]() |
|
|