|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Blir folk dummere og dummere?Jeg tror at noe av problemet er nettopp det som ble nevnt, at folk er litt overstimulert sånn at de ikke hører ordentlig etter når noen sier noe til dem.
![]() |
#22 |
Tøff
|
![]() Sv: Blir folk dummere og dummere?Jeg har et stort problem i min måte å kommunisere på; jeg forventer at folk holder kjeft og hører etter. Men så er Folk Flest slik anlagt at når du har sagt et par setninger klarer de ikke henge med mer, de tror de vet hva du skal si og så kobler de ut hjernen og setter kroppen i gir. Resultatet er at de responderer på det de tror du har sagt og handler deretter.
![]() |
#23 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Blir folk dummere og dummere?Jeg er temmelig sikker på at det er mer enn et snev av sannhet den filmen, hva heter den nå? Idiocracy. Smarte folk har ikke tid til å få barn lengre, de mindre smarte derimot. Joda, veldig satt på spissen, men dog. Dessuten tror jeg samfunnet i seg selv blir mer og mer fordummende. Medias rolle feks. Pluss at det blir mer og mer spesialisert, folk er veldig smarte på noen områder og direkte handikappet på andre. Pluss at samfunnet avler egoister. Jeg tror egoisme er fordummende
![]() |
#24 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Blir folk dummere og dummere?Det kunne vært interessant å koble denne diskusjonen med diskusjonen om det er bra med dataspill i tidlig alder / om det er lurt at barn skal stimuleres overalt og hele tiden (på bilturer, før maten kommer på restaurant, osv). Kanskje vi etter hvert blir så vant til at ting skjer ASAP at vi ikke lenger klarer å følge så godt med i en litt mindre spennende samtale / resonnement / undervisning? (Snakker fra erfaring i skolen nå).
![]() |
#25 |
Pauset
|
![]() Sv: Blir folk dummere og dummere?Jeg vet ikke, men jeg har i lengre tid nå hatt store problemer med personer som lover gull og grønne skoger, men som notorisk ikke innfrir. Man må vel begynne å føle seg litt teit når man serverer unnskyldninger for samme ting for ørtende uke på rad? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Blir folk dummere og dummere?
..og apropos det: Gjennomsnittlig IQ har bare gått oppover, så det kan nok ikke stemme at folk blir dummere og dummere.
![]() |
#27 |
Epikur
|
![]() Sv: Blir folk dummere og dummere?Jeg tror det er flere over her som har litt rett. Snitt-iq'en er 100, u kjenner veldig mange smarte, klart du får sjokk når du møter de som trekker ned snittet. Og, ja, folk hører ikke ordentlig etter, og ddu har både de som setter kroppen/munnen i gir når de har gjettet hva du skal si (og gjettet feil) og de sombare ikke hører etter, fordi de tenker på noe annet. Og så har du alle de bortskjemte drittungene som er fullstendig uvant med at noe forventer og krever noe som helst av dem, og er helt ute av stand til å skjønne at de skal ta i mot og utføre en ordre. Med respekt for sjefen. Uten å syte.
![]() |
#30 |
Pauset
|
![]() Sv: Blir folk dummere og dummere?Jeg kan gjøre ganske idiotiske ting rett og slett fordi jeg kanskje tenker på noe annet mens jeg leser sms, hører noen snakker til meg osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Blir folk dummere og dummere?Jeg er Litt Dum, og selv jeg skjønner en grei beskjed. Så det kan ikke være det. alstå. :forsvarer sine brøstre i ånden:
![]() |
#33 |
Pauset
|
Ren pur dumhet altså? Men jeg ser liksom ikke at det å overse detaljer i en sms nødvendigvis gjør en dum. Greit den kommentaren med snømåking inne var rimelig teit da.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Blir folk dummere og dummere?Mim: jeg vet. Men nordmenn er heldige, og vi er få. Pluss jeg mener ab folk får færre unger og senere her også. Søskenbarnet mitt fikk barn som 25-åring i Oslo og fikk høre at hun var yngre førstegangsfødende.
![]() |
#36 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir folk dummere og dummere?Måke snø, inne.... Det sier litt da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir folk dummere og dummere?Tja... spørs hvilken bakgrunn og hva slagt liv folk har/lever det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blir folk dummere og dummere?Som min bestemor sa; før hadde ikke folk noen ting men kunne alt, nå har folk alt men kan ingenting. (Om det å være praktisk) |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Artikkelen Is Google Making Us Stupid? i The Atlantic gikk litt på den problematikken. Den drodler litt rundt hvordan menneskehjernen påvirkes av farten i massemediesamfunnet.
![]() |
#40 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
Interessant artikkel. Den skal jeg la elevene få lese. Hvis de klarer å holde konsentrasjonen såpass lenge.
![]() |
|
|