Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kattepine!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-10, 10:19   #21
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kattepine!

Krydder og sitrus bruker jeg. Har ikke kjent at det har luktet noe i år.

Gammel 12-03-10, 10:29   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Det er helt greit at det er noe svineri med kattetiss på trappa, men å foreslå å ta livet av dyr? Det var et lavmål jeg virkelig ikke hadde trodd jeg skulle få se her inne.

Når det gjelder appelsinskall ... Vel her ser du hvordan det virket for meg da jeg skulle holde Spajt unna Olof Palme.

Haha! Vi har også en slik palme. Den brukes ikke som do, men som klatrestativ. Det er ikke mye igjen av den, for å si det sånn.

Forresten så bruker gjerne kattene våre appelsiner som hodepute, så jeg er litt skeptisk til den sitrusteorien.

Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 12:25   #23
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Det går også an å sette ut potter med Tagetes når det blir varmt nok til det. Kattene holder seg unna Tagetes.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 14:48   #24
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frida, her.

Dette er det verste innlegget jeg har sett her inne!
Mener du seriøst at det er greit å drepe andres katter?

Mener du seriøst at det er greit at unger havner på sykehus pga at andres katter skal få gå hvor de vil?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 18:00   #25
Frida
Evig optimist

Frida sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Frida er litt kulFrida er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Mener du seriøst at det er greit at unger havner på sykehus pga at andres katter skal få gå hvor de vil?

Hvor skrev jeg at det var greit??

Gammel 12-03-10, 18:19   #26
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Ifjor vår hadde eg meg ei runde rundt huset med salmiakk. Det funka! Kattane luktar jo alltid der dei skal tisse først, og luktar det fælt, finn dei ein annan stad. Pepar funkar nok også supert.

Da tror jeg du bare var heldig!

Salmiakk inneholder ammoniakk, og det i sin tur minner om innholdet i urin....ergo skal katteeiere ikke vaske hjemmet med salmiakk for ens egne katter kan til og med tisse inne hvis de kjenner lukta. (Mine katter har dog oppført seg pent ved salmiakkbruk, men det kan skje. )

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 21:09   #27
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan mener du at de havner på sykehuset da?

Det går jo ann å jage katter på andre måter enn å ta livet av de?

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 21:18   #28
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
LiKa er populærLiKa er populærLiKa er populær
Standard

Herrefred..... sammenligne barn på sykehus pga katt, med å drepe katter for "moro"?
Her var det vel aldri snakk om at kattekreka truet kokosbolle sin unge, men truet sunn inneluft?

LiKa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 21:43   #29
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Himmel, så ensporet folk er.
Det kan jo faktisk hende at det finnes barn som er allergisk nok mot katter, at de blir veldig syke om kattene hele tiden reker rundt huset. Det er jo unektelig tragisk om et barn havner på sykehus fordi folk ikke kastrerer kattene sine og kattene reker inn til folk :btdt:, og da skjønner jeg godt at det frister med både det ene og det andre.
Frister, altså. Det er da ingen her som faktisk har tatt livet av katter på det viset?

Gammel 12-03-10, 21:51   #30
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Himmel, så ensporet folk er.
Det kan jo faktisk hende at det finnes barn som er allergisk nok mot katter, at de blir veldig syke om kattene hele tiden reker rundt huset. Det er jo unektelig tragisk om et barn havner på sykehus fordi folk ikke kastrerer kattene sine og kattene reker inn til folk :btdt:, og da skjønner jeg godt at det frister med både det ene og det andre.
Frister, altså. Det er da ingen her som faktisk har tatt livet av katter på det viset?

Ja, men det var vel ikke en problemstilling for kokosbolle?!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-10, 21:56   #31
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Ja, men det var vel ikke en problemstilling for kokosbolle?!

Mitt poeng også ...
Er det ikke litt drøyt å drepe kattene, fordi man ikke liker lukta?

Gammel 13-03-10, 08:53   #32
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har forøvrig ikke sagt at det er ok, bare at det er en mulighet om problemet er ille nok. Og nei, jeg har ikke gjort det.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 11:10   #33
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes at en eller annen - helst annemede selv - skal endre innlegget om å gi paracet. Hvis du er uheldig leser noen det - uten å lese resten av tråden nøye nok. Og noen kan da følge det tipset fordi de tror at det får katter til å ikke gå dit mer.

Og jeg er helt enig i at det var langt over streken.

Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 11:22   #34
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har forøvrig ikke sagt at det er ok, bare at det er en mulighet om problemet er ille nok.

Er det virkelig en mulighet? Er det ikke ulovlig liksom? (Sånn ut over det rent moralske og etiske, - som jo holder de fleste mennesker unna å gjøre slike hårreisende ting.)

Gammel 13-03-10, 11:31   #35
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Synes ikke annemedes forslag var greit i det hele tatt, bare det å foreslå noe som kan drepe et dyr, er for meg uforståelig å legge inn på et forum.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 11:33   #36
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jo det er ulovlig å avlive dyr på denne måten, det er også ulovlig å hensette dyr i hjelpeløs tilstand, noe som mest sannsynlig vil bli konsekvensen av å servere dem noe slikt som er forslått over her. (Fra Lov om dyrevelferd)
Forøvrig er jeg enig med Smilefjes, jeg syns det er langt over streken å foreslå noe slikt.

Sist redigert av Nina : 13-03-10 kl 11:41.
Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 11:36   #37
LiKa
Spent ?

LiKa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Er det virkelig en mulighet? Er det ikke ulovlig liksom? (Sånn ut over det rent moralske og etiske, - som jo holder de fleste mennesker unna å gjøre slike hårreisende ting.)

Det er ulovlig..

Sitat:

det er forbudt å avlive katter som er i noens eie, hjemløse katter på annen manns grunn (straffelovens § 407) samt hjemløse katter på egen grunn. Det trengs positiv lovhjemmel for å avlive katter. Det finnes ingen hjemmel i norsk lov for avliving av friske katter som man selv ikke eier. Det er heller ikke tilstrekkelig for avliving av katter at de står i fare for å lide i utrengsmål slik Dyrevernlovens § 2 ofte feiltolkes.

Avliving av fremmede katter kan bare skje etter Dyrevernlovens §6 annet ledd når katten er så syk, skadet eller hjelpesløs at den ikke kan bli bra igjen, og når avliving er nødvendig for å hindre mer lidelse for dyret. Heller ikke Kommunehelsetjenesteloven, Smittevernloven eller Husdyrloven hjemler adgang til å avlive friske katter. Innfanging av katter følger også reglene for avlivning av katter i egen forskrift der skyting normalt ikke er tillatt.

Straffelovens §§ 291 eller 391 omfatter katter som eies eller som det viser seg at noen eier, og som er innfanget og tatt livet av. Forholdet er at katter, som andre dyr, alltid relateres til en menneskelig eier, og som sådan er en «gjenstand» som tilhører «en annen». Den som tar livet av en eiet katt, eller medvirker til det, kan derfor straffes for skadeverk etter disse bestemmelsene. § 391 er mest praktisk fordi den voldte økonomiske skade oftest er liten ved avlivning av en «vanlig» katt.

Dersom katten ikke er merket, kan den likevel være eiet. For å unngå straffansvar, må man derfor forsikre seg om at katten ikke er eiet før innbringelse eller i allefall før omplassering eller sterilisering finner sted.

I praksis kan dette gjøres ved kunngjøring om at innbragt katt blir merket, omplassert eller sterilisert innen en bestemt tid, hvis ingen eier melder seg. Straffelovens § 407 uttaler at den som krenker en annens rett, ved å fange eller drepe dyr som ikke er i noens eie, straffes med bøter. Dette omfatter herreløse katter. Man har ikke lov til å krenke grunneiers rett ved å invadere hans eiendom og ta katter til fange.

Uten tillatelse fra grunneier kan man derfor ikke fange katter på hans grunn uten å bryte Viltloven.

Straffen etter § 391 om skadeverk, er bøter eller fengsel inntil tre måneder og efter § 407 bot. Dyrevernloven kan gi fengselsstraff for inntil 3 år dersom drapet er begått på en særdeles grusom måte.Straffelovens § 47 om nødrett kan ikke påberopes som hjemmel for innfanging av katter.

I en nylig avsagt dom i Halden, dømte politiet en kattefanger til å betale kr. 7.500,- i bot fordi vedkommende hadde fanget naboens katt i kattefelle med den hensikt å drepe katten.

I tillegg har to borettslag som ville avlive katter som kom inn på borettslagets område fått rettens kjennelse på at dette er en lovstridig handling.

I det siste har det også vært flere tingrettsdommer som har ilagt høye bøter på folk som har drept andres katter.

Gammel 13-03-10, 13:35   #38
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har forøvrig ikke sagt at det er ok, bare at det er en mulighet om problemet er ille nok. Og nei, jeg har ikke gjort det.

Det finnes vel andre måter å prve å få de vekk på.
Jeg syns det var skikkelig ille det du skrev der.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 07:33   #39
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan nå melde om at etter en runde med kvernet pepper på trappa og langs veggen har det ikke kommet noe kattetiss! Skal ta en ny runde i kveld for å holde pepperlukten ved like, så håper jeg de gir seg.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 07:46   #40
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så flott kokosbolle og håper det fortsetter med det.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:10.