Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kunne du tatt livet av noen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-10, 23:52   #41
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunne du tatt livet av noen?

Jeg kunne sikkert ha tatt liv. I hvert fall prøvd.

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Ja, det tror jeg at jeg kunne, men da selvsagt i helt gitte situasjoner. Hvis noen truet barna mine f.eks. Eller i rent selvforsvar. Men ikke av ren lyst til å drepe - den er helt og fullstendig fjern for meg.

Jeg synes det er interessant hvordan de fleste sier de sikkert kan ta liv for å forsvare barna eller seg selv.Og jeg er der jeg også, altså. Det er moralsk forsvarlig synes jeg, å drepe for å redde sine kjære. Vanlige mennesker har det sånn.

Men hva er det som skjer, når vanlige mennesker dreper uten en umiddelbar trussel? Som i ymse borgerkriger rundtomkring. Jeg lurer på, om jeg hadde bodd i Tyskland i 1939 - hadde jeg blitt nazist? Hadde jeg forrått mine jødiske naboer? Det er veldig vanskelig å vite.

Gammel 12-03-10, 23:59   #42
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Ja, det tror jeg faktisk at jeg kunne har gjort.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 00:06   #43
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Om jeg skulle tenkt meg en der jeg kunne drepe måtte det være for å forsvare Mazungen, men jeg har oppdaget at jeg usansynelig ville drepe i selvforsvar.

Jeg har vært i en situasjon der jeg trodde dette var noe jeg måtte forholde meg til dette, ergo tror jeg at jeg svarer ut fra realitetene.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 00:33   #44
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For noen år siden hadde jeg uten å nøle sagt ja, nå, nei jeg vet ikke. Jeg liker ikke engang å slå ihjel fluer. Samtidig så vet jeg at om jeg ble presset langt nok... Men å drepe... Måtte i såfall være for barn eller barnebarn sin skyld. Og kanskje for å redde mitt eget skinn.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 02:11   #45
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvis det var snakk om å forsvare familien min eller meg selv (eller venner/andre uskyldige) overfor et drapsforsøk eller forsøk på å volde stor skade hadde jeg nok absolutt kunne gjøre det, ja. Jeg har ingen problemer med å tenke at livet til denne personen ikke hadde hatt noen rett dersom det truet andre sitt liv.

Hvis det var snakk om som hevnaksjon, selv etter evt drap på noen av mine, så er nok svaret nei (selv om jeg ikke skal påstå noe før jeg evt hadde stått i situasjonen, bank i bordet).

Hvis det var snakk om aktiv dødshjelp er svaret også nei (selv om jeg i noen tilfeller er for å legalisere dette).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 02:21   #46
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan se for meg "worst case scenario" med noen som virkelig truer f.eks gutta boys, men jeg vet ikke helt - om jeg faktisk har greid det. Jeg har definitivt greid å skade og jeg har god evne til å holde hodet kaldt - og kanskje har jeg greid å holde hodet så kaldt at jeg ikke har gjort det - eller, jeg vet ikke *vinglepetra*

Gammel 13-03-10, 02:52   #47
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes ikke det er en sær problemstilling, men jeg synes det er et teit spørsmål. Rett og slett. En sånn greie som man selvfølgelig svarer "Ja, jeg hadde drept for barna mine! ", men hvem faen vet? Uten å ha vært der? Kanskje de fleste av dere som sier "selvfølgelig" egentlig hadde blitt gelé i beina og hysterisk gråtende.

Jeg har virkelig ingen ide om hva jeg hadde og ikke hadde vært i stand til å gjøre før jeg stod i situasjonen.

Gammel 13-03-10, 08:35   #48
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ja, det kunne jeg. I hevn og selvforsvar. Jeg har hatt god lyst et par ganger.

Samme her. Jeg drømmer stadig om å bli en eller annen Terminator-drapsmaskin som kan spasere rett inn i trafficking-miljøer og plaffe ned alle jævlene jeg ser, feks. :usaklig: Men i virkeligheten hadde det nok vært en "du drepte barna mine"-sak som hadde gjort meg til en morder.

Sist redigert av Dixie Diner : 13-03-10 kl 08:43.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 09:46   #49
Manga

Manga sin avatar

Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Det er vanskelig å si, men jeg tror nok det.

Gammel 13-03-10, 09:57   #50
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Ja jeg kunne "lett" drept noen som skadet/truet barnet mitt på livet.. jeg tror jeg helt sikkert kunne handlet i refleks da..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 10:11   #51
Anuk

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror ikke jeg kunne gjort det overveid og planlagt. Jeg er mer styrt at fornuft enn følelser, og fornuften sier at det tjener ingenting at jeg havner i fengsel...

Men i en desperat situasjon der det hadlet om å overleve (for meg og mine), så hadde jeg kanskje gjort det.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 10:12   #52
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kunne neppe drept noen.

Jeg pleier ikke å ha med meg våpen, og jeg liker ikke å krysse intimsoner med folk. Ergo vil jeg neppe like å ta på noen. Det skulle vært en deleteknapp i rl. :drømmer:

Men seriøst - jeg kan ikke si hva som skjer om noen står foran barna mine med skytevåpen. Men oddsen for at jeg da avvæpner dem først og deretter rolig dreper dem er minimal.

Jeg tror ikke jeg er i stand til å drepe noen rett og slett.

Det betyr ikke at jeg mener at alt liv er hellig, alle mennesker like mye verdt og at alle skal leve. Det er mange jeg driter i om noen rett og slett rydder vekk, men selv kunne jeg aldri fått meg til å gjøre noe slikt. Ikke direkte og ikke indirekte.

Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 10:28   #53
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som innrullert i en krigssituasjon, passe brutt ned etter noen opplevelser med død og fordervelse rundt meg? Jepp, da tror jeg så godt som alle kan drepe, så fremt man har overlevd lenge nok. Og der tror jeg ikke det er noen større forskjell på kvinner og menn heller.

Men i en plutselig ekstrem situasjon i hverdagen? Da tror jeg det ville vært for kultivering som holdt igjen. Trur eg.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 10:31   #54
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, jeg antar at jeg kunne gjort det. Har kjent på hvor sterk hevntørsten kan være og vet at det er overveldenede, i skrekk og gru situasjoner antar jeg at man også henter frem nye sider ved seg selv.

Jeg håper virkelig at jeg slipper å erfarer noe sånt da.

Gammel 13-03-10, 11:29   #55
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Ja det mener jeg at jeg kunne. Hvis det var fare for en annens liv og vedkommende var grunnen. Kriminelt sett.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48.