Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-10, 09:05   #41
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnet liker ikke maten jeg lager. Hjelp!

Tusen takk for haugevis av gode råd, folkens!

Jeg skal sette meg ned med dette i helgen og lage en plan. Jeg tror som sagt vi kan utelukke at han gjør det for å opponere eller for å teste meg ut, for han vet ofte verken hvem som har laget maten eller om det er Gilde eller hjemmelaget han får servert. Han kan juble over kjøttboller på tallerkenen, og stopper å spise umiddelbart etter å ha smakt. Det er smaken han ikke liker.

Men ja, jeg kjøper den om at han vil ha enklere og renere smaker. (Han er storspiser av sushi med soyasaus, og det er jo ganske enkelt for smaksløkene ja.) Når jeg tenker meg om så spiste han pizza i bursdagsselskap i helgen, og det er jo blandingsmat. Men den var mild altså. Hm.

(Og så må jeg snurte over at dere ikke ville likt pannekakene mine. Gulerøtter gjør dem søte altså. De er gode! )

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 09:08   #42
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også måttet snille ned maten for at det skal gå bra. For oss så fungerer det om:

Grønnsaker serveres ved siden av, spesielt rød søt paprika som er rå, broccoli må være lettkokte og deles opp i små buketter sånn at det er barnebroccoli

Krydder og salt må være forsiktig med, etter min erfaring liker de fleste barn spisskummen, basilikum og dill. Ulempen med de siste er at de kan vises i maten. Null salt, ikke løk, ikke hvitløk.

Lite blanding i rettene, ting skal helst være i identifiserbare biter.

På den måten kan han godt spise ganske mye grønnsaker først, så kjøtt. Og noen dager bare kjøtt og noen dager bare grønnsaker eller bare pasta.

Men jeg synes det er en utfordring å lage mat som er skikkelig god for både voksne og barn ja, jeg tar tilflukt i gode sauser eller sauterte grønnsaker til de voksne, det spiser sønnnen min sjelden uansett.

Gammel 17-03-10, 09:09   #43
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

"Hva er det GRØNNE der!?" sagt med avsky og skepsis er en vanlig replikk her i huset.

"Ta bort grrrræss!" - sitat Poden, to år, som oppdaget noen korn tørket basilikum i tomatsuppen sin.

Det er alltid veldig betryggende med sånne tråder. Det er visst fryktelig vanlig, alt det der. Poden vår er egentlig ikke over-kresen, men han har (fremdeles) meget lav toleranse for grønnsaker, og han brekker seg nærmest fremdeles hvis det av vanvare havner en nesten istykkerkokt løk- eller paprikabit i munnen. (Jeg har pleid å tenke at det i stor grad er konsistensen som er problemet med grønnsaker; han var også lenge veldig var for klumper i maten da han var bitteliten.) Tomatsausen kan gjerne ha grønnsaker i, men da bør den blendes/stavmikses før servering. Han spiser kokte gulrøtter og kokt brokkoli, men vil selv kverne salt på dem først, og de spises helt separat fra resten av middagen (og bare på oppfordring). Blandet mat er generelt ikke populært, og saus takker han alltid nei til. Pepper og pepperlignende smaker er helt ut (men hvitløk og parmesan er han veldig glad i). Karri pleier han å like, sånn "norsk" karripulver, altså, så det har jeg begynt å ha i fiskegratengen i stedet for muskat. Jeg husker at jeg likte veldig godt den karrismaken selv da jeg var liten.

Hva slags mat lager mannen din, da, og med hva slags krydder? Hos oss går f.eks. sur smak fint, men altså ikke sterk (pepper). Noen typer kraftig smak (hvitløk, karri, blåmuggost) slår veldig an, mens andre (ingefær, det meste som er bittert, nesten alt av grønnsaker) ikke gjør det.

Gammel 17-03-10, 09:10   #44
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Tusen takk for haugevis av gode råd, folkens!
(Og så må jeg snurte over at dere ikke ville likt pannekakene mine. Gulerøtter gjør dem søte altså. De er gode! )

De høres kjempegode ut! Jeg vurderer å prøve ut det med gulrøtter. Ellers har de som har peiling på det kommet med tips, så jeg nøyer meg med å si lykke til!

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 09:32   #45
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

OBS - det MÅ være Knorr. Toro sin liker de IKKE.

Joda, de liker Toro hvis de ikke kjenner til noe annet. :erfart:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 09:44   #46
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Hadde min sønn vært slik hadde jeg vært overlykkelig. Da hadde jeg ihvertfall fått i ungen noe middag. Min liker ikke middag. Bare havre. På en god dag kan jeg få i han et speilegg. Noe tomatsuppe og pølse. Dett er dett.

Gammel 17-03-10, 09:49   #47
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Det første som slår meg er at han er 4,5 år. Min alteter begynte også å ikke likepå den alderen. Nå er han 5,5 og starter helst måltidet med "æsj, liker ikke" - for så å lange innpå etter å motvillig ha smakt på maten.

Ser ellers at du har fått mange gode tips om smaker som barn liker og ikke liker. Dersom maten vår blir litt sterk har vi ofte youghurt naturell eller rømme til som nøytraliserer smaken litt for barna. Det er kjedelig med barn som spiser lite. :erfaren:

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 09:50   #48
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville iallefall kuttet løk og parmesan. Størsten har silet ut løk fra diverse matblandinger fra før han var året. Ellers har du fått mye tips, det går nok over etterhvert.

Gammel 17-03-10, 10:08   #49
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker også finrevne gulerøtter i pannekakene. Det gjør dem bare søte og gyldne, det blir ikke "grønnsaksmak" altså. Plukkgrønnsaker er en hit her, og bare saus til å dyppe i. Glitterbarnet har en sånn firkantet tallerken med flere rom og den er genial. Et stort til kjøttbiter eller grønnsaker, to litt mindre til pasta o.a. og et bittelite til saus eller ketchup.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 10:14   #50
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storesøster er ganske ærlig når det kommer til mat hun liker og ikke liker.

Storesøster: Mamma, *tygger grøt*, grøten til bestemor er myyyye bedre enn din.

Jeg: Åh?

Storesøster: Ja, ikke veldig, da. Men litt. Men din er også god, altså, bestemor sin bare smaker bedre.

Gammel 17-03-10, 12:56   #51
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Pannekaker med gulrot og havregryn var dødsgodt! Ble inspirert og måtte teste. De ble jo søtere enn vanlige, så jeg kan ikke se at det skal være så "skummelt" bortsett fra at de ser litt annerledes ut. Men klart, jeg er 34 og ikke så kresen.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 15:29   #52
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Glitterbarnet har en sånn firkantet tallerken med flere rom og den er genial. Et stort til kjøttbiter eller grønnsaker, to litt mindre til pasta o.a. og et bittelite til saus eller ketchup.

Link?

Gammel 17-03-10, 15:43   #53
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Link?

Vi har kjøpt den hos Inspirasjoner og sånt i Drammen for mange år siden, men det er ser ikke ut som de har det lenger der. Jeg har funnet samme typen på Ting.

Det vi hadde var fra Rice, og dette er typen:

De hadde mange ulike der nå ser jeg, og det er flere som forhandler dem i Norge. Søk etter butikk eller websjappe u shopfindern så finner du sikkert noe!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 15:43   #54
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Gulrøtter i pannekakerøre? Masse grønnsaker i spaghettisaus? Sånt hadde ungene mine sendt rett i retur altså. Urter er fy. Salt er ok. Pepper må være finmalt... Listen er lang.

Fibramel i pannekakene går greit, men that's it

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 16:52   #55
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

ROOM har i hvert fall lignende.

Og barna mine liker også ferdigmat bedre enn min. Hmfp.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 19:50   #56
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Monsoonpannekakene er testet ut. Det er Monsoon-barnet det er noe feil med, her gikk de nemlig ned på høykant og den minste (reinkarnert spanjol, antagelig) satt i høystolen og ropte Más! Más! og pekte på pannekakene.

Vi spiste noen gratinert med fyll av kyllingkjøttdeig, løk og selleristang og noen med bare blåbær.

Gammel 17-03-10, 20:12   #57
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Smak av hvitløk, chili, basilikum, balsamico og andre "moderne" smaker har vi måtte innføre gradvis. Jeg har oppdaget at god gammeldags husmannskost variant, med salt og ihjestekt eller ihjelkokt mat er det som de fleste barnemunner foretrekker.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:20   #58
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bra jeg kan få kred for pannekakene mine noe sted da.

Jeg fulgte mange råd i dag, og serverte fullkornsmakaroni, ostesaus, ketchup, kokte blomkål og gulerøtter og ovnsbakt kyllingfilet uten salt og pepper, hvitløk og appelsiner. Han likte fortsatt ikke kyllingen, men mac n'cheese funket supert! Og gulerøtter var også ok. Way!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:21   #59
Libra

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Når ingenting annet virker: Kjør på med grillkrydder.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:24   #60
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg ble også inspirert til å teste ut gulrottilskudd i pannekakene i dag. Fra både meg og småtrollene.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:19.