Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilken sykkel til fireåring?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-10, 21:50   #1
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Hvilken sykkel til fireåring?

Jeg tror snart-fireåringen skal få sykkel i bursdagsgave. Noen som har noen tips om hvilken vi bør kjøpe og hva vi bør se etter?

Gammel 21-03-10, 21:52   #2
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken sykkel til fireåring?

Løpesykkel er fint i den alderen om han ikke har syklet på 2 hjul før.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 21:52   #3
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Har ingen tips, men lurer på det samme..

Gammel 21-03-10, 21:57   #4
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Kommer vel an på hvor stor han er og om han har syklet mye før. Jeg ville nok gått for en sykkel med støttehjul. Noe a'la denne? Jeg antar at man kan få støttehjul til.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-10, 22:00   #5
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Kommer vel an på hvor stor han er og om han har syklet mye før. Jeg ville nok gått for en sykkel med støttehjul. Noe a'la denne? Jeg antar at man kan få støttehjul til.

Han er en stor fireåring, og han har sykla litt før, har en sånn liten tohjuling med støttehjul hos besteforeldrene. Den minste størrelsen blir nok litt knapp for ham nå, så han må nok opp ett hakk. Det er kanskje ikke så stor forskjell på de forskjellige syklene så lenge de er så små?

Gammel 22-03-10, 20:07   #6
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Den minste og letteste du finner, med støttehjul. Vi bomma og kjøpte litt større til storesøster da hun var 4,5. Ikke bra. Den ble for høy og tung. De har ikke sjanse på noe større enn de minste i starten. Diamant har lillebror. http://gresvig.scene7.com/is/image/gresvig/411136?$ProductThumbnail120$

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 20:38   #7
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker ikke støttehjul så jeg ville forsatt gått for en løpesykkel så lenge han ikke kan sykle uten. Her fek: http://www.sport-tiedje.com/no/kettl...air_racing.htm

Gammel 22-03-10, 20:40   #8
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke støttehjul!

Kjøp en løpesykkel, da har du han over på tohjul med pedaler uten støttehjul før sommeren er over. Mestring hele veien og mye bedre fremkommelighet enn med to bittesmå hjul på sidene.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-10, 20:41   #9
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den snuppa vår fikk prøve i fjor var veldig tung. Jeg tror vi skal se etter noe lettere i år. Med støttehjul. Og sikkert rosa.

Gammel 22-03-10, 22:03   #10
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Lillebror her har løpesykkel! Anbefales virkelig!
Den ble en knallsuksess og han fikk megabra balanse etter kort tid.
Han fikk i mai i fjor og den tunge tohjulssykkelen med støttehjul etter storebroren brukes aldri.
Han får god trim med den og sparker seg oppover bakker også. Jeg får også god trim som må løpe ved siden av..

Gammel 22-03-10, 22:11   #11
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Så løpehjul eller sparkesykkel er en god start på det å slutte med støttehjul? Det visste jeg ikke. Godt tips.

Gammel 22-03-10, 22:17   #12
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Her gikk vi fra støttehjul til to hjul på en liten halvtime sommeren før han fylte 4, så jeg hadde ikke prioritert støttehjul på sykkel nå.

Vi hadde ikke løpesykkel heller, jeg holdt bare i setet. Hadde sett for meg å holde på en lang stund, men det gikk fort.

Det viktigste er å kjøpe sykkel som ikke er for stor, da blir de fort utrygge. Og så er det nok greit med pedal-brems foreløpig.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 10:33   #13
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Her ble de trygge med støttehjul, og eldstemor tok dem av da hun var 6,5 og lærte da å sykle uten. De syntes støttehjul var trygt og greit, og ikke minst det samme som de andre ungene hadde.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 10:36   #14
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville gått for balansesykkel (løpesykkel). Jeg kan anbefale det på det varmeste! Du får f.eks. en på Biltema til 500,-. Jeg vet ikke hvordan den er, men jeg vet at Lille Ru har den til poden sin. (Den er ganske stor og har bremser.)

Min gikk rett fra balansesykkel til sykkel uten pedaler. Det geniale er at de lærer å holde balansen helt intuitivt og når de avanserer til sykkel med pedaler så kan de holde balansen - det eneste de trenger er å trå på pedalene for å holde sykkelen i bevegelse. Dessuten vet de hva de må gjøre hvis de mister balansen - det er bare å sette beina på bakken. Da min fikk prøve sykkel med pedaler i fjor så var det rett opp og sykle. De først metrene trengte vi bare å si: "Trå, trå, trå" - og så satt det.

Med balansesykkel så kommer ungene seg også frem i ulendt terreng hvor sykkel med støttehjul må gi pass. Dessuten er det null problem å komme seg opp i oppoverbakke.

Sist redigert av Veronal : 26-03-10 kl 20:23. Årsak: Med pedaler, selvfølgelig.
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 10:40   #15
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Støttehjul er og litt falsk trygghet og kan gi litt skumle fall. Og det gir jo ikke noe god sykkel teknikk.

Gammel 23-03-10, 10:52   #16
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Låner Løve sitt bilde.
Storebror fikk denne i 4-årsgave. Han hadde syklet på 3-hjuling helt til dette. Han var en liten tass, men hadde bursdag om høsten så vi satset på at han vokste inn i den til våren. Den var fortsatt litt stor da - nå er han snart 5,5 år og jeg registrerte i morges at det er på tide å stille opp setet litt.

Han fikk den med støttehjul i første omgang, jeg var svært skeptisk. Han kastet støttehjulene en gang tidlig i høst, like før 5-årsdagen.

Dersom din gutt er stor av vekst vil jeg virkelig anbefale denne størrelsen. Hakket over miniputt.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 10:53   #17
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har lyst til å kjøpe balansesykkel til lillebror.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 10:54   #18
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Denne skal storebror få - tror jeg. (Vi tar på oss monteringsopprag på jobben, og nå monterer vi sykler for xxl og denne er en av de som er montert) Sykkelen ser kjempefin ut. Den kommer forøvrig uten støttehjul. Ikke av den minste varianten. Jeg tror sykkelgleden blir større når de får litt større hjul - så denne tror jeg er kurrant - og den har dempegaffel (eller dempegaffellook om ikke annet), noe min 5-åring kjøper iallefall.

Gammel 23-03-10, 10:54   #19
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi går for en slik som Tink viser til vår som blir 5 nå. Det er vel 16". S hadde 12" ifjor, en vi hadde arvet. Den ble ganske liten mot slutten, S er også en litt stor fireåring. Han har aldri hatt støttehjul på den, kjøpte stang fra Biltema til å ha bak og løp bak. Han syklet litt alene mot slutten av året, og tror han skal få det til i år. Ingen støttehjul på den vi kjøper i år heller.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-10, 13:34   #20
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Standard

Ok, enten løpesykkel eller 16", altså.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.