Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hemmeligheter i parforhold

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-10, 21:01   #241
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hemmeligheter i parforhold

Jeg kan forsøke å si litt om hvorfor jeg kicket på noe av det Floksa skrev før i dag. Det er ikke hvor nær hun ønsker eller ikke ønsker å være, jeg har introverte venner og er gift med en introvert, det er ikke det.

Det som er problemet, det som provoserer meg og som pirker i gamle sår er den kvinneforakten som ligger i de generaliseringene som kommer. Kvinnevennskap er bare fjas, turer i mørket og fnising i telefonen, kvinner er bare sladrekjerringer, intimtyrraner som plager andre med underlivet, angsten og utroskapen sin. Jeg blir sint og lei meg av den typen kvinnegeneraliseringer, nedrakking av kvinnekjønnet og kvinnevennskap.

Jeg er oppvokst med systematisk negativ omtale av kvinner, både på generelt og individuelt nivå. Noe av det er Bygda, noe av det er det ekstremt kjønnsdelte landbruket, noe av det er min mor og hennes problemer i forhold til å forme og bevare nære relasjoner pluss at hun er en meget introvert og privat person.

det gjør noe med deg å vokse opp med konstant nedrakking av jenter. Jenter er bare intrigemakere. Jenter er vanskelige. Jenter er kranglete. Jenter er klikkete. jenter baksnakker. Gutter er reale. Gutter er greie. Gutter er flotte.

Man vokser opp til selvforakt. Det kan føre riktig galt av sted.

Derfor blir jeg sint. Jeg trodde jeg hadde lagt dette bak meg, men tydeligvis ikke langt nok, det beit meg i rompa.

Gammel 11-04-10, 21:10   #242
Slettet bruker
Passiv

Standard

Altså - han jeg bor sammen med er ekstremt introvert. Han trenger ikke treffe et eneste menneske på noe vis i løpet av et år eller tre. Han har rett og slett ikke det behovet.

Det medfører jo nokså automatisk at jeg - som har det behovet - har flere som er nært innpå meg enn det han har.

Dette igjen sier jo ingen verdens ting om at den ene av oss er av bedre kvalitet enn den andre. Det sier utelukkende at den ene av oss har mer behov for flere tett innpå seg enn den andre.

Også blir jeg stadig sjokkert over hvor lett alle her syns det er å fortelle kreti og pleti at det klør på ... steder.
Jeg ville ikke fortalt det til noen som helst kjenner jeg - med unntak av om jeg fikk et myggstikk et sted det ikke er ... privat.

Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 21:10   #243
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kanskje det rett og slett er jeg som er folkesky mens Floksa er utadvendt og deler det meste?

Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 21:19   #244
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Kanskje det rett og slett er jeg som er folkesky mens Floksa er utadvendt og deler det meste?

.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-10, 21:31   #245
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har flere venninner som jeg anser som nære, og når de forteller meg hvordan det står til i livet sitt, så forteller jeg det ofte til mannen. Når de forteller ting i fortrolighet som det er tydelig at ikke skal videre, da forteller jeg det ikke til han. Det har dog vært noen unntak, hvor det har plaget meg og jeg har lurt på hvordan jeg skal reagere i forhold til vedkommende.

Men det er svært sjelden det er snakk om at ting er hemmelig, altså. Ting min nærmeste venninne kan fortelle meg i en dyp samtale kan hun 4 timer etterpå fortelle til et helt vorspiel, og da anses det ikke som så privat at jeg ikke kan fortelle noe av det til mannen min.

Ellers må jeg humre litt over at det å lese andres brev skal være så utrolig ille. Jeg vet det er ulovlig, og jeg hadde ikke gjort det om ikke jeg hadde fått lov, men vi har en stående avtale på at jeg kan åpne alt av brev som kommer til mannen. Det er rett og slett av praktiske grunner, så han skal slippe å lese det som står der, eller rote vekk en regning. Hvis det, mot formodning, skulle komme et brev med navn og adresse håndskrevet, så ville jeg nok ikke åpnet det, men latt han gjøre det sjøl. Men det har aldri skjedd, og jeg tvilert sterkt på at det noen gang kommer til å skje. Vi lever da i 2010, og det han måtte få av personlige greier kommer nok på sms, facebook, e-post eller muntlig.

Gammel 12-04-10, 11:57   #246
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Skal vi se. Nei aC, det var ikke deg jeg kommenterte, Glitter hadde rett kommentar i tankene.

Mim, jeg synes også at enkelte av svarene dine har vært nokså ... sinte, men jeg er enig i tanken bak som du klargjør veldig fint i det siste innlegget ditt. Det var også litt av tanken bak min egen kommentar.

I mange år var mine venner menn. Jeg stolte ikke på kvinner, jeg trivdes ikke med kvinner, og jeg hadde ikke noe behov for å dele "kvinneting" med noen. I de vennskapene opplevde jeg svik, baksnakking og faenskap ikke helt ulikt "slik kvinner gjør". Jeg opplevde aldri menn som spesielt (sammenlignet med kvinner) reale eller rett frem, det slo meg at dette har noe med personlighet og oppdragelse og folkeskikk å gjøre, men svært, svært sjelden med kjønn.

Det ligger mye kvinnehat i stereotyper, akkurat som det ligger mannehat i andre stereotyper. (Menn er alltid utro og ikke til å stole på straks de har kommet i underbuksa di.)

Nå har jeg noen få, men nære venninner, og jeg merker at det å åpne meg for kvinner gjorde noe med meg. Jeg har det bedre ved å dele noen svært vanskelige ting med de venninnene. Det er alltid ting jeg har snakket med Mett om først, men Mett kan svært, svært vanskelig forstå hvordan det oppleves å kjenne at skjeden din ramler ned i trusa di. Det går ikke på hvem han er som menneske eller hvor empatisk han er eller hvor nære venner vi er. Det går på at han alt har kjønnsorganene sine i trusa.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:14.