Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raser

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-10, 13:15   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raser

Først av alt, jeg har ikke sett ett eneste av Hjernevaskprogrammene, bare lest debatten.

Nå har de så vidt jeg har skjønt vist det programmet som kanskje er det mest kontroversielle, nemlig om det er intelligensforskjeller mellom det Eia betegner som raser.

Det er jo en rekke mennesker som syns alt som har blitt fremlagt så langt i programmet har hengt på greip, biologien er undervurdert, og seffern er det der forskjellene ligger. Kommer de til å være like overbevist nå? Og om de er det, kommer de til å si det høyt?

Tidligere så har tilhengerne av Hjernevask forsvart formen til programmet, tror dere de syns den er mer gjennomsiktig nå?

http://www.dagbladet.no/2010/04/13/k..._eia/11204032/

Sitat:

- For det første konkluderer ikke kveldens program i noen retning, sier Eia og fortsetter:

- Rasisme er å forhåndsdømme folk. I det norske samfunnet i dag finnes det mange forestillinger om andre folkegrupper som ikke er riktige. Men dersom en slik forestilling skulle vise seg å være riktig - om det faktisk skulle vise seg å finnes gjennomsnittlige IQ-forskjeller - så bør egentlig ikke det spille noen rolle. Man kan ikke dømme en person på bakgrunn av en gruppeforskjell.

Her legger Eia seg tett opp til Charles Murrays liberalistiske holdning, og vi spør om han mener at det finnes gjennomsnittsforskjeller på folkegrupper når det kommer til IQ.

- Det er mulig det er noen gjennomsnittsforskjeller, legger Eia til.

Er det riktig å presentere en så kontroversiell teori uten å konkludere, og er det ikke egentlig det Eia gjør med den siste setningen sin i sitatet over?

Her er et annet innlegg om saken:
http://www.dagbladet.no/2010/04/14/k...vask/11265090/

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 13:50   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raser

Jeg har sittet og ledd i alle de andre programmene over en del forskere som helt avviser at biologi spiller noen rolle.

Jeg lo ikke et eneste sekund i programmet som handlet om rase og intelligens. Det er to grunner til det:
- å teste intelligens er vanskelig. Delvis fordi at man til en viss kan trene seg selv opp til å gjøre det bra i slike tester.
- man kan ikke si at siden hvite nordamerikanere gjør det bedre på slike tester enn afroamerikanske nordamerikanere så er de hvite smartere. Man må også hensynta at det er forskjellige oppvekstvilkår og kultur.

Så etter å ha sett dette programmet var jeg ikke helt overbevist, men det tror ikke egentlig at Harald Eia var heller.

Gammel 14-04-10, 13:55   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg så programmet, men jeg så ikke debatten.

Det som slår meg er at det er ikke så rart at det er sånn. Det er testet logisk konsekvenstenkning. Javel - buskmenn scorer ikke så høyt på tester som viser evnen til å bygge en forbrenningsmotor, liksom.
Men - det er jo ikke noe rart. Jeg vil anta at dersom man tester andre ting så vil resultatet bli motsatt.

Det er ikke så merkelig for meg om hjernen som i utgangspunktet er lik for alle etterhvert spesialiserer seg en del?

Eller for å si det sånn - om en test utvikles av jegere eller stammefolk og disse mener at testen er laget for å kunne løses rent ved logisk tenkning uten å ta hensyn til deres stammekunnskaper og almennkunnskap derigården - så tipper jeg de scorer mange poeng høyere enn nordamerikaneren.

Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 13:58   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke det jeg mener Smilefjes. Jeg syns heller ikke det er noe rart at med en intelligenstest utviklet i Europa gjør at noen i en helt annen kultur og oppvekstmiljø scorer helt anderledes.

Det jeg mener er at dette kommer så vidt jeg ikke har skjønt frem i programmet. Og det virker som Eia toer sine hender og sier at han har ikke konkludert med noe, han har bare "put it out there" så han kan ikke klandres for noe. I tillegg til at han rett og slett ikke er særlig glup, og har liten forståelse for biologi og kulturell påvirkning og dermed lager et program som ikke egner seg til noe.

Gammel 14-04-10, 14:01   #5
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har delte meninger om de forskjellige programmene og synes de har vært av varierende kvalitet. Men programmet på mandag var bare ekkelt å se på. Synes disse to innleggene oppsummerer bra

Eia slapp dyret ut av sekken
http://www.dagbladet.no/2010/04/14/k...vask/11265090/

http://www.abcnyheter.no/debatt/komm...tter-dagsorden

Gammel 14-04-10, 14:02   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kom ganske så klart frem i programmet, synes jeg.

Gammel 14-04-10, 14:03   #7
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg så programmet, men jeg så ikke debatten.

Det som slår meg er at det er ikke så rart at det er sånn. Det er testet logisk konsekvenstenkning. Javel - buskmenn scorer ikke så høyt på tester som viser evnen til å bygge en forbrenningsmotor, liksom.
Men - det er jo ikke noe rart. Jeg vil anta at dersom man tester andre ting så vil resultatet bli motsatt.

Det er ikke så merkelig for meg om hjernen som i utgangspunktet er lik for alle etterhvert spesialiserer seg en del?

Eller for å si det sånn - om en test utvikles av jegere eller stammefolk og disse mener at testen er laget for å kunne løses rent ved logisk tenkning uten å ta hensyn til deres stammekunnskaper og almennkunnskap derigården - så tipper jeg de scorer mange poeng høyere enn nordamerikaneren.

Nettopp. Men hele utgangspunktet for å sammenlikne IQ tester som er utviklet på samfunn basert på det vestlige blir jo derfor bare for dumt. Og hvordan kan man i det hele tatt sammenligne resultater fra den type test uten å ha "equal opportunities" som et utgangspunkt. Det blir jo bare rett og slett for dumt.

Gammel 14-04-10, 14:05   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Nettopp. Men hele utgangspunktet for å sammenlikne IQ tester som er utviklet på samfunn basert på det vestlige blir jo derfor bare for dumt. Og hvordan kan man i det hele tatt sammenligne resultater fra den type test uten å ha "equal opportunities" som et utgangspunkt. Det blir jo bare rett og slett for dumt.

Nettopp. Det blir for dumt.

Javel - en som aldri har sett en bil trenger flere kjøretimer liksom.

Jeg skal love at jeg skal bruke BRA lang tid på å lære meg å finne vann også.

Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 14:06   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Uten at jeg kan gå god for det selv så skal visstnok følgende program være veldig bra med tema "Race and Intelligence".

http://www.dailymotion.com/video/xb9...nce-1-7_school

Gammel 14-04-10, 14:07   #10
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg skal love at jeg skal bruke BRA lang tid på å lære meg å finne vann også.

Er det ikke bare å skru på vannet i springen?!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 14:08   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Er det ikke bare å skru på vannet i springen?!

Klart det er. Ja - da er jeg nok smartest after all.

Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 14:08   #12
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har sittet og ledd i alle de andre programmene over en del forskere som helt avviser at biologi spiller noen rolle.

Jeg lo ikke et eneste sekund i programmet som handlet om rase og intelligens. Det er to grunner til det:
- å teste intelligens er vanskelig. Delvis fordi at man til en viss kan trene seg selv opp til å gjøre det bra i slike tester.
- man kan ikke si at siden hvite nordamerikanere gjør det bedre på slike tester enn afroamerikanske nordamerikanere så er de hvite smartere. Man må også hensynta at det er forskjellige oppvekstvilkår og kultur.

Så etter å ha sett dette programmet var jeg ikke helt overbevist, men det tror ikke egentlig at Harald Eia var heller.

Han var nok ikke det. Men jeg synes det bør være rom for å forske på slike ting - som noen sier: det er ikke kunnskapen som er farlig, men hvordan noen (mis)bruker den.

Jeg er også enig i at det må være vanskelig å kunne forske seg fram til noe sikkert ut fra IQ-tester, de er jo for det første noe usikkert mål på intelligens, så har man treningseffekten, og det at andre mennesker (urbefolkning) lever i et helt annet samfunn enn det vi gjør og har helt andre utfordringer for å overleve.

Men interessant er det.

Gammel 14-04-10, 14:12   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Han var nok ikke det. Men jeg synes det bør være rom for å forske på slike ting - som noen sier: det er ikke kunnskapen som er farlig, men hvordan noen (mis)bruker den.

For det første syns ikke en komiker i et underholdningsprogram bør få lov til å sette agendaen for dette.
For det andre, hva er egentlig vitsen i å forske på slike ting? Hva skal man gjøre med infoen man finner? Det handler ikke om at jeg syns en slik debatt skal forties, det handler om at jeg ikke kan se at det er noe som bør forties.

Gammel 14-04-10, 14:13   #14
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Eia la seg jo på en uvanlig ydmyk og lite bombastisk stil i akkurat dette programmet (noe som gjorde svakhetene ved programkonseptene enda tydeligere, men det er jo en annen diskusjon). Men jeg synes faktisk opplegget var ganske manipulerende og sleipt. Han lar en diskreditert ekstremist (Lynn), som han tar avstand fra, være gærningen", mens Murray, som også er svært kontroversiell forsker, får være den fornuftige og humanistiske "i midten". Plutselig framstår det som veldig moderat å mene at svarte amerikanere har 85 prosent av hvite naboers IQ, han sa jo tross alt ikke at noen mennesker bare egner seg til å feie søpla etter andre.

Gammel 14-04-10, 14:15   #15
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg er også enig i at det må være vanskelig å kunne forske seg fram til noe sikkert ut fra IQ-tester, de er jo for det første noe usikkert mål på intelligens, så har man treningseffekten, og det at andre mennesker (urbefolkning) lever i et helt annet samfunn enn det vi gjør og har helt andre utfordringer for å overleve.

Men interessant er det.

Det er kjempeviktig forskning. Det utfordrer intelligensbegrepet, og åpner vår horisont for å forstå menneskelig tenkning utenfor et vestlig egosentrisk perspektiv! Også forskning som viser "raseskiller" innad i et land er viktig, for å forstå hvordan sosiale og kulturelle forskjeller påvirker. Det er imidlertid et langt sprang derfra og til å hevde at forskjellene er biologisk bestemt, og at folk i Kalahari har "for lav intelligens til å bli noe annet enn søppeltømmere". Utrolig at de klarer å overleve der borte, med så lav IQ, altså.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 14:15   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Eia la seg jo på en uvanlig ydmyk og lite bombastisk stil i akkurat dette programmet (noe som gjorde svakhetene ved programkonseptene enda tydeligere, men det er jo en annen diskusjon). Men jeg synes faktisk opplegget var ganske manipulerende og sleipt. Han lar en diskreditert ekstremist (Lynn), som han tar avstand fra, være gærningen", mens Murray, som også er svært kontroversiell forsker, får være den fornuftige og humanistiske "i midten". Plutselig framstår det som veldig moderat å mene at svarte amerikanere har 85 prosent av hvite naboers IQ, han sa jo tross alt ikke at noen mennesker bare egner seg til å feie søpla etter andre.

Nei, det er ikke en annen diskusjon, det er nettopp disse tingene jeg ville frem til! Også at konseptet blir gjennomsiktig når han ikke kan slippe unna med å være sitt sleivete selv.

Gammel 14-04-10, 14:16   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

For det første syns ikke en komiker i et underholdningsprogram bør få lov til å sette agendaen for dette.
For det andre, hva er egentlig vitsen i å forske på slike ting? Hva skal man gjøre med infoen man finner? Det handler ikke om at jeg syns en slik debatt skal forties, det handler om at jeg ikke kan se at det er noe som bør forties.

Lære seg å lage bedre iq-tester som langt mer reelt måler iq og ikke kulturell tilhørighet.

Svar med sitat
Gammel 14-04-10, 14:18   #18
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Det jeg siktet til som en annen diskusjon, var rett og slett kvaliteten som underholdningsprogram. Oppskriften funker bedre når han ikke safer og spiller undrende.

Gammel 14-04-10, 14:18   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Jeg lurer på om jeg rett og slett tenker litt for mye selv når jeg ser disse programmene. For i mitt hode var det veldig klart at det Murray sa kom som en følge av kulturelle forskjeller, oppvekstvilkår, utdanning hos foreldre osv.

Kanskje jeg rett og slett ser på programmet med vennligstilte øyne? Jeg synes nemlig det er veldig underholdende og får mange interessante diskusjoner med mannen min i etterkant (men vi er som regel skjønt enige).

Gammel 14-04-10, 14:20   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg har jo som sagt ikke sett noen av programmene, men det er fordi jeg er litt lei av at det skal lages humor av feminisme og rasisme. Men jeg lover, jeg skal få satt meg ned og satt meg inn i hva jeg egentlig diskuterer.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.