|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raserFørst av alt, jeg har ikke sett ett eneste av Hjernevaskprogrammene, bare lest debatten.
Er det riktig å presentere en så kontroversiell teori uten å konkludere, og er det ikke egentlig det Eia gjør med den siste setningen sin i sitatet over?
|
|
|
#2 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raserJeg har sittet og ledd i alle de andre programmene over en del forskere som helt avviser at biologi spiller noen rolle.
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raserJeg så programmet, men jeg så ikke debatten. |
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raserDet er ikke det jeg mener Smilefjes. Jeg syns heller ikke det er noe rart at med en intelligenstest utviklet i Europa gjør at noen i en helt annen kultur og oppvekstmiljø scorer helt anderledes.
|
|
|
#5 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raserJeg har delte meninger om de forskjellige programmene og synes de har vært av varierende kvalitet. Men programmet på mandag var bare ekkelt å se på. Synes disse to innleggene oppsummerer bra
|
|
|
#7 |
|
anglofil
Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raser
Nettopp. Men hele utgangspunktet for å sammenlikne IQ tester som er utviklet på samfunn basert på det vestlige blir jo derfor bare for dumt. Og hvordan kan man i det hele tatt sammenligne resultater fra den type test uten å ha "equal opportunities" som et utgangspunkt. Det blir jo bare rett og slett for dumt.
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Nettopp. Det blir for dumt. |
|
|
|
#9 |
|
anglofil
Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raserUten at jeg kan gå god for det selv så skal visstnok følgende program være veldig bra med tema "Race and Intelligence".
|
|
|
#12 |
|
Off the map.
|
Han var nok ikke det. Men jeg synes det bør være rom for å forske på slike ting - som noen sier: det er ikke kunnskapen som er farlig, men hvordan noen (mis)bruker den.
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
For det første syns ikke en komiker i et underholdningsprogram bør få lov til å sette agendaen for dette.
|
|
|
#14 |
|
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raserEia la seg jo på en uvanlig ydmyk og lite bombastisk stil i akkurat dette programmet (noe som gjorde svakhetene ved programkonseptene enda tydeligere, men det er jo en annen diskusjon). Men jeg synes faktisk opplegget var ganske manipulerende og sleipt. Han lar en diskreditert ekstremist (Lynn), som han tar avstand fra, være gærningen", mens Murray, som også er svært kontroversiell forsker, får være den fornuftige og humanistiske "i midten". Plutselig framstår det som veldig moderat å mene at svarte amerikanere har 85 prosent av hvite naboers IQ, han sa jo tross alt ikke at noen mennesker bare egner seg til å feie søpla etter andre.
|
|
|
#15 |
|
Sviiisj!!
|
Det er kjempeviktig forskning. Det utfordrer intelligensbegrepet, og åpner vår horisont for å forstå menneskelig tenkning utenfor et vestlig egosentrisk perspektiv! Også forskning som viser "raseskiller" innad i et land er viktig, for å forstå hvordan sosiale og kulturelle forskjeller påvirker. Det er imidlertid et langt sprang derfra og til å hevde at forskjellene er biologisk bestemt, og at folk i Kalahari har "for lav intelligens til å bli noe annet enn søppeltømmere". Utrolig at de klarer å overleve der borte, med så lav IQ, altså.
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Nei, det er ikke en annen diskusjon, det er nettopp disse tingene jeg ville frem til! Også at konseptet blir gjennomsiktig når han ikke kan slippe unna med å være sitt sleivete selv.
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Lære seg å lage bedre iq-tester som langt mer reelt måler iq og ikke kulturell tilhørighet. |
|
|
|
#18 |
|
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raserDet jeg siktet til som en annen diskusjon, var rett og slett kvaliteten som underholdningsprogram. Oppskriften funker bedre når han ikke safer og spiller undrende.
|
|
|
#19 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg lurer på om jeg rett og slett tenker litt for mye selv når jeg ser disse programmene. For i mitt hode var det veldig klart at det Murray sa kom som en følge av kulturelle forskjeller, oppvekstvilkår, utdanning hos foreldre osv.
|
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Sv: Eia og Hjernevask - intelligensforskjeller mellom raserJeg har jo som sagt ikke sett noen av programmene, men det er fordi jeg er litt lei av at det skal lages humor av feminisme og rasisme. Men jeg lover, jeg skal få satt meg ned og satt meg inn i hva jeg egentlig diskuterer.
|
![]() |
|
|