Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan steker jeg EGENTLIG en omelett??

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-07, 00:26   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan steker jeg EGENTLIG en omelett??

Jeg trenger en skikkelig for dummies-forklaring, altså!

Det skal da gå an å kjapt og greit få stekt en omelett?? Enten blir de brune under, eller ikke gjennomstekt på toppen.

Har en mistanke om at jeg rett og slett bruker helt feil metode.

Gammel 02-02-07, 00:31   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan steker jeg EGENTLIG en melett??

Du har for mye egg.

Gammel 02-02-07, 00:32   #3
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

De få gangene jeg lager omelett så enten snur jeg den så den blir stekt på begge sider, ellers så legger jeg lokk over slik at det på toppen også stivner og ikke er en flytende gugge.
(innrømmer at jeg var litt spent på hva melett var for noe...)

Gammel 02-02-07, 00:34   #4
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Først steker jeg litt hvitløk, løk og evt kokte poteter i biter. SÅ har jeg over egg/melkeblandingen. Skrur ned på lav varme og legger på lokk. Når den begynner å nærme seg å stivne, øker jeg tempen litt og legger på ost og evt. tomat. Flipper over og voilà!

Gammel 02-02-07, 00:45   #5
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hele cluet er å ikke ha på for høy varme Vil si 1/4 av max varme.
Det er også lurt å ha på lokk. Skal du ha ost i så ville jeg lagt den på toppen etter at egget har stivnet. Er det mye "flytende" ting i omeletten så tar det tid.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 00:45   #6
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lokk og snuing må til.

Gammel 02-02-07, 00:47   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Først steker jeg litt hvitløk, løk og evt kokte poteter i biter. SÅ har jeg over egg/melkeblandingen. Skrur ned på lav varme og legger på lokk. Når den begynner å nærme seg å stivne, øker jeg tempen litt og legger på ost og evt. tomat. Flipper over og voilà!

Men blir ikke osten guggete hvis den ikke ligger på toppen hele tiden?

Jeg trenger MYE mer detaljerte forklaringer enn dette, altså! Mengde egg? Hva mener dere med lav og høyere temperatur? Ca. lengde?

Gammel 02-02-07, 00:49   #8
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det hørtes veldig godt ut. Den må prøves.

Jeg pleier å først steke på høy varme i ca ett minutt så skrur jeg ned varmen til middels varm. Omeletten snur jeg når eggeblandingen ikke lenger er flytende.

Gammel 02-02-07, 00:52   #9
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg snur ikke omeletten.

Pleier bruke 4 egg, litt purre, og skinke. Kjører egg og 4 skjeer vann med stavmiksern og har i litt salt og pepper. Så heller jeg det i panna og har skinke og purre oppi.
Lar det putre på 1/4 av maks varme under lokk til den er nesten stiv på toppen. Slenger noen ganger på litt tomat da. Så strør jeg ost på toppen når det er helt stivt.

En annen teknikk er å skrape omeletten sammen på midten i panna. Blir en klump liksom, men den stekes da fortere. Krever litt teknikk så det ikke bare blir eggerøre.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 01:01   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snur heller ikke omeletten. Egentlig har jeg vel mer grønnsaker og sånt oppi enn eggeblanding. Den bare holder tingene sammen.

Gammel 02-02-07, 01:06   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg snur heller ikke omeletten. Egentlig har jeg vel mer grønnsaker og sånt oppi enn eggeblanding. Den bare holder tingene sammen.

Men det er jo eggene som er det gode.

Jeg husker de laget sånne skikkelig gode omeletter i bedriftsrestauranten vår i London, på bestilling. Full fart, og så ble den en deilig, kremete omelett på et par minutter.

Gammel 02-02-07, 01:24   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men det er jo eggene som er det gode.

Jeg husker de laget sånne skikkelig gode omeletter i bedriftsrestauranten vår i London, på bestilling. Full fart, og så ble den en deilig, kremete omelett på et par minutter.

Det er kanskje fransk omelett du vil ha? Sånn som man rører rundt mens den steker og som ender opp i en gyllen, kremaktig halvmåne?

Om det er riktig, så fant jeg en Julia Child-side som tar for seg forskjellige teknikker.

http://www.randomhouse.com/knopf/aut...ld/recipe.html

Gammel 02-02-07, 02:17   #13
m_arianne
Nybegynner

Medlem siden: Feb 2007
m_arianne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvordan steker jeg EGENTLIG en omelett??

Fres grønnsaker , skinke og annet som måtte ønskes i panna, ha over eggeblanding og rør det rundt, la det steke til det begynner å stivne.
Ha alt over i ildfast form, stek ferdig med ost i stekeovnen og du vil alltid ha perfekt omelett, som du ikke trenger å passe hele tiden for at den skal brenne i bunnen, bli for slapsete oppi osv

m_arianne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 08:36   #14
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det skal da gå an å kjapt og greit få stekt en omelett?? Enten blir de brune under, eller ikke gjennomstekt på toppen.

"Fine" omeletter skal ikke være helt gjennomstekt på toppen. Da skal man steke de i en panne til de er nesten gjennomstekt og så legge den ene halvdelen over den andre slik at man får en halvmåne som er fast utenpå og kremet/bløt inni.

Jeg er ikke noe god på det, ville bare tipse deg om at du kanskje er den superbe omelettlageren uten at du vet det selv.

Gammel 02-02-07, 10:10   #15
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men blir ikke osten guggete hvis den ikke ligger på toppen hele tiden?

Jeg trenger MYE mer detaljerte forklaringer enn dette, altså! Mengde egg? Hva mener dere med lav og høyere temperatur? Ca. lengde?

Hva er guggete ost? Jeg vil at den skal bare såvidt smelte, og det gjør det jo uansett når jeg flipper over den andre halvparten slik at det blir en fet halvmåne.

Til en 28 cm panne bruker jeg fra 4-6 egg. Hvert egg får 1 ss melk. Litt salt og litt pepper. Jeg pisker sammen med gaffel. Jeg setter platen på fullt når jeg skal glasere løk og poteter (og evt kjøttbiter), og når egget has oppi skrur jeg ned på ca 30-40 % av max og legger på lokk. Da blir den ikke brent under før den er ferdig.

Hvis jeg ser at den har riktig farge under når den begynner å stivne, øker jeg ikke tempen. Hvor lenge den steker? Kanskje ti minutter fra jeg legger på lokk? Jeg aner ikke. Har faktisk aldri tatt tiden.

Gammel 02-02-07, 10:12   #16
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Legger til at løk og hvitløk er i bittebittesmå biter, sånn at de omtrent ikke merkes. Da spiser barna også løk. De påstår til og med at jeg lager verdens beste omelett.

Gammel 02-02-07, 10:26   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Å. Jeg trodde du mente at du snudde den opp ned, Safran. For da ville jo osten kommet nederst i panna og det ville vel bare blitt søl...

Skal printe linken til esme. Det virker som om det er en sånn en jeg er ute etter, men de fremstiller det jo som noe man trenger doktorgrad i, så jeg fikk litt prestasjonsangst...

Gammel 02-02-07, 10:43   #18
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Til frokostbuffeten vår i Egypt hadde de egen omelettsteker. Han hadde det tilbehøret man ville ha, fint oppkuttet, ca en spiseskje av hvert i en skål sammen med to egg. Pisket rundt et par ganger med gaffel og helte opp i en liten panne. Så lot han det steke en stund på middels varme, før han heiv den opp i lufta som en pannekake og snudde den. Lot den steke litt til, og ferdig.
Kjempegod!

Gammel 10-02-07, 00:06   #19
Hunter
Matentusiast

Hunter sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Den beste måten er full guffe på plata, litt olje i stekepanna. Bland 3 egg, 3ss matfløte, litt salt og sort pepper. Ha dette i stekepanna så legger du det du vil ha i omeletten, eks tomat, skinke, purre osv.. Ha ost over til slutt og sett hele sulamitten i stekeoven på 220 grader i 5-6min. Blir garantert et bra resulat. Stekepanna tåler det,selv om handtaket er av plast. Hvis ikke du har kjøpt den på Europris, Nille eller en annen billigbutikk da.

Hunter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 00:25   #20
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det enkleste er jo å ha den i smurt form i ovnen på rundt 200 grader. Perfekt ferdig på et blunk. Uten at man trenger å passe på.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:06.