Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Nå sku du sett om kommaregler vel?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-10, 09:59   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nå sku du sett om kommaregler vel?

Opprinnelig lagt inn av Mail fra fp

Heisann smilefjes,

Enellerannen har akkurat forsøkt å sende deg en privat melding. Men, din innboks på Foreldreportalen er full. For å kunne motta flere meldinger, så trenger du å slette noen lagrede meldinger. Vennligst besøk følgende siden for å ordne dette:
http://www.foreldreportalen.no/forum/private.php

Med vennlig hilsen,
Foreldreportalen

Skal det være komma etter men?

Sist redigert av Slettet bruker : 03-05-10 kl 10:04.
  Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 10:02   #2
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nå nå sku du sett om kommaregler vel?

Nå nå.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 10:04   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er ikke skrivefeil - det er dialekt.

Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 10:05   #4
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nå sku du sett om kommaregler vel?

Forøvrig hadde jeg ikke satt komma etter men, men om det er feil å gjøre det, vet jeg ikke. Jeg er ikke god på kommaregler.

Gammel 03-05-10, 10:19   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Trenger du å slette"?

"Besøk følgende siden"?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 10:20   #6
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Standard

Så er et overflødig ord i denne setningen: For å kunne motta flere meldinger, så trenger du å slette noen lagrede meldinger.

Gammel 03-05-10, 10:22   #7
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Kommafeilen (?) er vel det minste problemet der. "Enellerannen" er vel heller ikke korrekt norsk?

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 10:25   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Enellerannen er jo istedenfor det nicket som egentlig sto der da. Det er dokumentfalsk fra meg.

Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 10:26   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

"Trenger du å slette"?

"Besøk følgende siden"?

Den så jeg ikke engang.

Du trenger ikke ta det nå - du kan ta det siden du. Når det passer bedre.

Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 10:28   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Språkrådet

Komma mellom setninger som er bundet sammen med og, eller, for og men. Merk: alltid tegn foran men, enten komma eller punktum.
Else skjønte ingenting, men Eva lo hjertelig.
Petter skifta jobb for tredje gang på to år, og Aud fulgte opp med sin andre skilsmisse på to år.

Link til å lagre i Favoritter: http://sprakradet.no/Sprakhjelp/Rett...k/Kommaregler/

Gammel 03-05-10, 10:30   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det så litt rart ut. Men, ( ) noen setter jo punktum der de tar en liten pause, og i så måte kan det kanskje forsvares? Mulig et semikolon hadde vært bedre?
Jeg liker heller ikke å starte setninger med MEN. Men jeg har jo faktisk gjort det selv her. To ganger.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 10:30   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Foran men ja. Men, etter?

Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 10:30   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg liker heller ikke å starte setningen med men.
Men jeg gjør det jo hele tiden.

Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 10:33   #14
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Standard

Men er det feil å starte en setning med men?
Er det feil å starte en setning med men?

Av og til må man; der er forskjell på disse to setningene, sant?

Gammel 03-05-10, 10:35   #15
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Men er det feil å starte en setning med men?
Er det feil å starte en setning med men?

It`s frowned upon.

Gammel 03-05-10, 10:36   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

It`s frowned upon.

Det ække kjent som stilig. Men det ække så ille som å skrive med capslock da. Det er det ikke.

Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 10:39   #17
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det ække kjent som stilig. Men det ække så ille som å skrive med capslock da. Det er det ikke.

Apropos rettskrivning: Jeg skjønner ikke overskriften din. Den gir da ikke mening, eller er jeg på bærtur her? Og (det er heller ikke bra å starte en setning med og) mangler det ikke et komma der også?

Gammel 03-05-10, 10:44   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Du hakke hørt meg prate. Det er dæffor. Jeg prater sånn.

Også blir jeg så nervøs for å skrive gæli på flisespikkersidene at jeg heller klinker til og påberoper meg dialekten så ikke Toffen gir meg eller noe sånt. :feig:

Svar med sitat
Gammel 03-05-10, 11:50   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det så litt rart ut. Men, ( ) noen setter jo punktum der de tar en liten pause, og i så måte kan det kanskje forsvares?

Så du synes det skulle vært punktum i stedet?

Gammel 03-05-10, 11:59   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men.

Ja. Det er da en fin setning det? Mye brukt ihvertfall.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:32.