Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva forventer du at en sykepleier på legevakta kan?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-02-07, 21:21   #21
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Re: Sv: Hva forventer du at en sykepleier på legevakta kan?

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Jeg sa jo det over her, at jeg ringer kunn barne mottaket på sykehuset, de kan svare altså. De konfererer evnt. med andre der og/eller lege.

Men kan hvemsomhelst ringe dit? :uvitende:

Gammel 02-02-07, 21:22   #22
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av lil'c, her.

Jepp, jeg og.
På sykehuset kaller de meg en "aktiv mor" som er en veldig pen måte å si det på.

Det er utrolig viktig å være det!

Gammel 02-02-07, 21:23   #23
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

I Bergen og diverse andre steder har man egen kveldspoliklinikk for barn. Dit kan hvem som helst ringe.

Gammel 02-02-07, 21:24   #24
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Hva forventer du at en sykepleier på legevakta kan?

Opprinnelig lagt inn av Huldra, her.

Ja det kan man vel?
Men ikke for et kutt i fingeren liksom.
Det skal være noe alvorlig man er ordentlig bekymra over, for de har mye å gjøre altså.
Men er man skikkelig bekymra og man tror det er noe ordentlig galt så ser jeg ikke noe i veien for det?

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 21:24   #25
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

I Bergen og diverse andre steder har man egen kveldspoliklinikk for barn. Dit kan hvem som helst ringe.

Oi, det visste jeg ikke. Det må jeg finne ut av om finnes her også.

Gammel 02-02-07, 21:27   #26
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva forventer du at en sykepleier på legevakta kan?

Tror det er et tilbud i de største byene. Tromsø har i alle fall ikke noe slik. Her kommer ambulansen innom Legevakta med halvdøde mennesker for å få lege til å henvise dem videre.*Rister på hodet*

Gammel 02-02-07, 22:15   #27
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt de samme forventningene til legevakta som deg Huldra. Jeg ble litt overrasket nå.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 22:25   #28
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Dette blir jo litt utenfor, men en kommentar fra "innsiden"

Jeg er sykepleier og har jobbet på legevakt i 6 år. Hos oss er vi kun sykepleiere med lang fartstid som får ta telenfonen. Studenter (kun legestudenter) får ikke gjøre annet en å ta blodprøver og være med legene på skadestua ol.

Jeg setter forøvrig stor pris på at andre sykepleiere som ringer i privatsammenheng sier at de er nettopp det de er ofte skjønner jeg det på språkbruken og hvordan de forklarer seg samme hva

Hos oss kreves det at du er sykepleier, har god erfaring og har satt deg inn i alle rutiner, samt nødmeldeindeksen ( den som de bruker på bla. 113)Vi bruker også legevakthåndboka og Norsk legehåndbok på nettet når vi svarer på henvendelser.

Mange av dem som ringer trenger bare et råd, lurer på noe, eller har spørsmål i forhold til medisiner. Alt vi gir råd om journalføres og vi har lav terskel på å be legen ringe om vi er i tvil. Det samme gjelder de som ringer pga sykdom. Er vi i tvil skal de komme ned.
Jeg har ofte fått bekreftet at en mammas magefølelse skal tas på alvor. Det sier jeg også når de ringer og er usikre.

Å jobbe på legevakt er utrolig spennende, 'utfordrende og givende. Kjempetøft også, med vonde ting, skadde barn, vold, og elendighet, men vi har et utrolig bra miljø både sosialt og faglig som gjør det mulig å takle både krisene og oppturene.
Nå skal de sies at vi er relativt godt bemannet på sykepleiersiden, har flinke leger og godt samarbeid, vet jo at andre legevakter er laaangt unna dette dessverre.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 01:14   #29
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forventer at det er en sykepleier som har erfaring, kan snakke med folk, og har vett til å spørre dersom det er noe som er usikkert eller tvilsomt.

At en sykepleierstudent kan være den eneste sykepleier på vakt synes jeg ikke høres bra ut

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 01:21   #30
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vel egentlig ikke forventet noe av noen andre enn legen på legevakten. Og jeg vet at de ofte er unge og relativt uerfarne også. Men jeg har lav terskel for å spørre og grave og evt. be om å bli sendt til spesialist. Det er det jeg tenker at legevakten er, en sortering av akutte tilfeller.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 01:58   #31
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

På legevakten her ser det ut til at det ofte bare er telefonmennesket som er til stede. Da forventer jeg at dette er en person med kunnskap og erfaring. Det er tross alt han eller hun som siler ut hvem som skal få hjelp og hva slags hjelp man skal få. En natt måtte jeg til legevakten med en kraftig allergisk reaksjon. Fikk adrenalinsprøyte og lå der til overvåkning i mange timer. Legen var ikke innom legevakta en eneste gang hele tiden mens jeg lå der. Sykepleieren(?), det eneste mennesket som var til stede, ringte med legen noen ganger, men legen og pleieren syntes ikke det var nødvendig at legen skulle komme. Det opplevdes ikke galt da, for pleieren virket voksen og veldig stø og erfaren, men å tenke på at det like gjerne kunne være en helt uerfaren sykepleierstudent som skulle ta slike avgjørelser rundt min helse og sikkerhet er ikke ok. Nå er vår legevakt den samme som dere hører inn under, Huldra, og jeg ble overrasket over det du forteller.

Sist redigert av Kaija : 03-02-07 kl 02:05.
Kaija er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 02:28   #32
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forventer vel mest av alt at vedkommende er ydmyk for det h*n ikke er god på og flink til å ta i bruk de ressursene som er tilgjengelige på det området.

Altså heller "dette må jeg sjekke" enn skråsikre "cowboy'er" som er redde for å vise at de ikke er verdensmestre. Samtidig må de ikke være for redde/lite kompetente til å hive seg uti det når det gjelder.

Av en legevakt som helhet forventer jeg at det alltid bør være minst en tilstede som har en del erfaring. At ikke alle er like grønne. Og at det er et arbeidsmiljø der det er greit å spørre hverandre.

Det skumleste jeg vet er folk som aldri er usikre på noe. Mange sykepleierstudenter kan være egnet for å jobbe på legevakten, forutsatt at personlige egenskaper, grunnleggende kunnskaper og tilgang på ytterligere kompetanse er på plass. I tillegg er mange av de under utdanning eller de som nettopp er ferdig, godt oppdatert.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 09:32   #33
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Når jeg ringer så sier vedkommende sin tittel. Er de student så sier de det. I min erfaring så er de veldig konservative på hva de avviser.

Det er flere på legevakten, og jeg forventer selvsagt at de rådfører seg med ekspertisen. Jeg er langt mere skeptisk til enkelte av legene på legevakten.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 09:45   #34
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forventer en del av sykepleierne som jobber der, men ingenting av legene ...
Dette gjeder Stavanger legevakt altså, og det bør jo ikke være sånn.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 09:48   #35
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer nettopp fra legevakten. På nettet og på skiltet utenfor legevakten står det at det er døgnåpent i helgen. Da jeg kommer inn (sammen med en gjeng andre i samme ærend) så blir jeg møtt av en sykepleier som spør: Hva er det dere vil? Øøøøh, til legevakten, kanskje? Nei, den åpner kl 10. Adjø.

Jeg forventer i grunnen en litt bedre mottakelse enn det.

Gammel 03-02-07, 11:17   #36
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg forventer selvfølgelig å få et ordentlig svar uansett hvem som tar telefonen. Kan de ikke svare selv, så forventer jeg at de konfererer med sine kollegaer.

Nå bruker jeg som Sitron sa, barneklinikken når det er ungene som er syke. Der opplever jeg ihvertfall å bli mottatt på en ordentlig måte uansett hva det måtte gjelde.

I tillegg har vi lokale legevakter i bydelene. Har ikke brukt dem selv, men "ryktet" sier at det fungerer bra.

Det er nok en fordel akkurat i denne sammenhengen å bo i en by med et stort sykehus. Tviler på om vi hatt barneklinikken å henvende oss til om ikke den var tilknyttet sykehuset.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 11:24   #37
Linda
Fullverdig medlem

Medlem siden: Feb 2007
Linda har et hav av muligheter foran seg
Standard

jeg husker at det var ei som jeg gikk sammen med på sykepleien som begynte på legevakta før vi var ferdig på skolen. det viktigste syns jeg er at de kontakter lege ved behov. på legevakta her er det ikke alltid lege tilstede og det er bare en sykepleier på jobb

Linda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 12:59   #38
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Jeg går aldri via legevakten, men kontakter akuttmottaket i stedet.
jeg er også sykepleier, og opplever å få spørsmål som "hva mener du vi skal gjøre"? har tilogmed blitt spurt om hvilken medisin jeg ville ha.

Gammel 03-02-07, 13:19   #39
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

Jeg går aldri via legevakten, men kontakter akuttmottaket i stedet.
jeg er også sykepleier, og opplever å få spørsmål som "hva mener du vi skal gjøre"? har tilogmed blitt spurt om hvilken medisin jeg ville ha.

Hadde det vært noe alvorlig jeg hadde bekymret meg for ville jeg også dratt direkte til akuttmottaket. Andre "småting" hadde jeg nok dratt til legevakten for.

Som sykepleier har jeg også fått mange rare spørsmål, som om det er min oppgave å komme med forslag til behandling og medsinbruk.

Gammel 03-02-07, 13:27   #40
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Jeg forventer ikke at de kan alt om alt, men jeg forventer at de snakker til meg på en normal høflig måte og ikke innehar en jeg-vet-best-holdning.

Og jeg forventer at de vet hva de snakker om når de kommer med konkrete forslag i forhold til en pasient de har sett. Jeg forventer at de konfererer med en lege om de er usikre på hva som bør gjøres og jeg forventer at de er ydmyke nok i forhold til folks liv og helse til å si fra når de faktisk ikke har peiling på hva de skal gjøre med situasjonen.

Mitt forhold til legevakten er svært betent og jeg vet de fikk en stor skrape etter den klagen jeg la inn på måten minstemann ble behandlet der sist vi var der.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:51.