Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Lufter man sengetøy lenger?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-05-10, 11:31   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Lufter man sengetøy lenger?

Idet jeg skulle henge ut dynene våre sist slo det meg: Det må da være år siden sist jeg så noen henge ut dyner til lufting noe sted?

Jeg pleier å henge dynene ut til lufting minst en gang i uka. Det er så godt med gjennomluftet dyne med rent sengetøy på.

Er dette avlegs? Hva gjør man nå?

Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 11:32   #2
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lufter man sengetøy lenger?

Jeg ser mange naboer gjøre det hvertfall. Vi gjør det også men ikke så ofte som en gang i uken.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 11:32   #3
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lufter dynene annenhver uke.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 11:33   #4
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lufter når jeg skifter sengetøy med mindre det regner, men det er ingen som ser det, luftebalkongen vender inn mot hagen.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 11:35   #5
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

I nabolaget her ser jeg dyner hengende ut fra kun 1 av husene. Altså ikke hele tiden Men - med fast intervall. Lurer på om det kan være hver uke, eller annen hver? Tror ikke det er veldig vanlig. Jeg forsøker å få gjort det i ny og ne, men det blir alt for sjelden i forhold til hva jeg egentlig skulle ønske.

Libra er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 11:36   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen plass å henge dem, kan jo ikke henge dem ut vinduet heller, når vi har skråtak under. Taket er jo skittent, pføy. Jeg kan henge dem over terrassen, men der er det jo heller ikke helt rent, og det er edderkopper og andre kjekke dyr. Nei jeg pleier altså ikke å henge dyna til lufting for jeg vet ikke hvor jeg skal henge den, har angst for at det skal bli skittent, så jeg har heller vinduet åpent på soverommet hele dagen, rister dyna godt og legger den i enden av senga, og skifter sengtøy så ofte som mulig.

Gammel 09-05-10, 11:36   #7
Albertine
Passiv

Standard

Vi lufter ofte, er så deilig med fluffy dyne.

Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 11:37   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men det er greit liksom? Jeg outer oss ikke som humsoderlige steinaldermennesker i nabolaget? (Vår luftebalkong er for å si det forsiktig ikke spesielt diskret plassert.)

Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 11:38   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er det greit, jeg har aldri reagert på at noen gjør det. Bortsett fra når jeg ser dyner ligge ut vinduet og utover et tak, da tenker jeg at det er litt ekkelt siden taket jo ikke akkurat er rent, og at jeg aldri ville funnet på det.

Gammel 09-05-10, 11:39   #10
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Vi lufter dyner, men kun på vinteren pga pollenallergi.
På sommeren rister jeg de bare, og så rett inn igjen.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 11:41   #11
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gjorde det før vi fikk oss dobbeltdyne. Nå går det ikke å lufte ut av vinduet lenger.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 11:45   #12
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har ingen plass å henge dem, kan jo ikke henge dem ut vinduet heller, når vi har skråtak under. Taket er jo skittent, pføy. Jeg kan henge dem over terrassen, men der er det jo heller ikke helt rent, og det er edderkopper og andre kjekke dyr. Nei jeg pleier altså ikke å henge dyna til lufting for jeg vet ikke hvor jeg skal henge den, har angst for at det skal bli skittent, så jeg har heller vinduet åpent på soverommet hele dagen, rister dyna godt og legger den i enden av senga, og skifter sengtøy så ofte som mulig.

Jeg har også skråtak under vinduet. De gangene jeg henger ut så legger jeg først ut et teppe som jeg kan legge dynene oppå. Så vasker jeg bare teppe etterpå.

Libra er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 11:45   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det var lurt.

Gammel 09-05-10, 11:46   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Vi bor ved en veldig trafikkert vei, så vi lufter ikke dyner. Men jeg kjører dem i vaskemaskinen og deretter tørketrommelen med ujevne mellomrom. Minst tre-fire ganger i året.

Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 11:46   #15
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi lufter ikke dynene. Jeg er så usannsynlig redd for edderkopper, så på sommeren/høsten er det bare så vidt Poden får gå ut av fare for at han drar med seg jævelskapen inn i hus. Hele leiligheten og alt i en omkrets på 100 meter er druknet i insektsspray fra skadedyrutrydder fra mars til oktober/november.

Gammel 09-05-10, 11:47   #16
emma71
utfordrer ikke

emma71 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
emma71 er populæremma71 er populæremma71 er populær
Standard

Jeg savner å lufte dyner ut av vinduet, det er kjempedeilig med skikkelig utlufta dyner Vi har fått en anleggsvei rett utenfor soverommet så hvis jeg lufter dyner nå blir de grå av støv .
Men av de 30 leilighetene som er i borettslaget vårt ser jeg kun dyner hengende til lufting hos ett eldre ektepar, kanskje det har blitt avleggs?

Gammel 09-05-10, 11:49   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Vi lufter ikke dynene. Jeg er så usannsynlig redd for edderkopper, så på sommeren/høsten er det bare så vidt Poden får gå ut av fare for at han drar med seg jævelskapen inn i hus. Hele leiligheten og alt i en omkrets på 100 meter er druknet i insektsspray fra skadedyrutrydder fra mars til oktober/november.

Du skulle vært her i dag, TRE edderkopper fant jeg inne i løpet av en halvtime i morges. Den ene ramlet på meg da jeg skulle ta opp en genser på soverommet. Jeg er redd jeg også. Ikke liiivende redd, men redd nok til at jeg dør litt på meg når jeg har en i hus. Jeg lurer på hvor mange eddiser det egentlig er i huset nå uten at jeg vet om dem.

Gammel 09-05-10, 11:53   #18
Solblomst
Passiv

Standard

Jeg skulle gjerne ha gjort det, men jeg er livredd for edderkopper.

Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 11:58   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men edderkopper er da ikke spesielt disponert for å snike seg inn i hus via dyner?

De kommer jo helst ved fukt, krypkjellere og sånt.

Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 12:03   #20
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg lufter dynene innimellom, jeg skal gjøre det idag, men av hensyn til naboene venter jeg til etter kirketid

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:06.