Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Baneheia-dømt fikk julepermisjon … (TV2 Nettavisen)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-07, 19:10   #61
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Baneheia-dømt fikk julepermisjon … (TV2 Nettavisen)

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg synes det er meget skremmende at noen mener at de pårørende til offeret bør ha noe å si om hvorvidt og når gjerningsmannen skal få permisjon. Eller å blande seg inn i straffeutmålingen i det hele tatt. Ada Sofie vil vel forståelig nok aldri ville at Andersen kommer ut av fengsel, ikke til permisjon og ikke i det hele tatt, men realiteten er at han skal komme ut av fengselet en dag. Da er det like greit å tillate ham korte permisjoner også, som til en viss grad kan "trene" han opp til å møte samfunnet. Jeg synes det er skumlere om han aldri får sine føtter ut av fengselet før han blir løslatt og har sonet ferdig.

Jeg er enig i det Olympia skriver her.
Samtidig skjønner jeg offerets mor sine følelser; hun har selvfølgelig ikke lyst til å treffe sin datters gjeningsmann i nabolaget.

Det jeg ikke skjønner , er hvorfor ikke foreldrene til gjerningsmannen flytter bort fra det nabolaget, og starter på nytt et annet sted. Både av hensyn til offerets familie, og for sønnens skyld når han kommer i perm\en dag blir løslatt. Folk på det stedet hater han jo! Hans tilstedeværelse er en belastning for alle! Synes gjerningsmenns familier kan tenke litt........!

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-07, 20:15   #62
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Det jeg ikke skjønner , er hvorfor ikke foreldrene til gjerningsmannen flytter bort fra det nabolaget, og starter på nytt et annet sted. Både av hensyn til offerets familie, og for sønnens skyld når han kommer i perm\en dag blir løslatt. Folk på det stedet hater han jo! Hans tilstedeværelse er en belastning for alle! Synes gjerningsmenns familier kan tenke litt........!

Det kan jo tenkes at familien ikke har råd til å flytte også da.
Eller at de har hele sitt sosile nettverk der de allerede bor.
Det er faktisk ikke de som er dømt i saken og skal dermed ikke "pålegges" å flytte.
Å være han sine foreldre er nok alt anet en lett, for jeg kan tenke meg at det er mange "burugler" der de bor som uglerser de.

Gammel 04-02-07, 21:12   #63
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Jeg er enig i det Olympia skriver her.
Samtidig skjønner jeg offerets mor sine følelser; hun har selvfølgelig ikke lyst til å treffe sin datters gjeningsmann i nabolaget.

Ettersom jeg kjenner til, bor de ikke akkurat i samme byggefelt. Foreldrene til de to jentene bor litt spredt på forskjellige steder i Krstiansandsområdet. Så hvis det skulle være noe poeng for foreldrene å flytte, så måtte det vært til en annen kant av landet....

Gammel 04-02-07, 21:48   #64
Line
Just me

Line sin avatar

Line er litt kulLine er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg synes det er meget skremmende at noen mener at de pårørende til offeret bør ha noe å si om hvorvidt og når gjerningsmannen skal få permisjon. Eller å blande seg inn i straffeutmålingen i det hele tatt. Ada Sofie vil vel forståelig nok aldri ville at Andersen kommer ut av fengsel, ikke til permisjon og ikke i det hele tatt, men realiteten er at han skal komme ut av fengselet en dag. Da er det like greit å tillate ham korte permisjoner også, som til en viss grad kan "trene" han opp til å møte samfunnet. Jeg synes det er skumlere om han aldri får sine føtter ut av fengselet før han blir løslatt og har sonet ferdig.

Enig med Olympia her.

Line er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 10:42   #65
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

:rister oppgitt på hodet:

Jeg fatter ikke hvordan det går an å regne med at man skal glemme noe sånt?
Det handler ikke om å hevne barna sine, det handler om at familiene selvsagt blir fysisk uvel av å se sine døtres drapsmann gående som en fri mann!
At det er beintøft for hans familie også er soleklart, men det må da gå an å ha litt perspektiv på den aktuelle hendelsen?

Jeg mener ikke at de skal "glemme", men de må gå videre med livene sine. De må innse at selv om de ønsker hevn over drapsmennene så er det ikke mer å få gjort. Vi har et rettssystem som har dømt drapsmennene (og heldigvis for det), og de færreste ønsker et samfunn hvor drapsofferets etterlatte skal få lov til å bestemme over drapsmannen. I mine øyne forsøker hun å gjengjelde overgrepet med å påvirke soningen, men en urett unnskylder ikke en annen.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 10:52   #66
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg mener ikke at de skal "glemme", men de må gå videre med livene sine.

Jeg regner med at disse foreldrene er like piss lei av å høre dette våset som jeg er.

Gammel 05-02-07, 11:42   #67
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes kanskje det generelt bør dømmes mer til forvaring enn det blir gjort i dag.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-07, 13:27   #68
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg synes kanskje det generelt bør dømmes mer til forvaring enn det blir gjort i dag.

Hvorfor?

Jeg mener at forvaring skal forbeholdes de som er mentalt forstyrret, utilregnelige, sinnssyke i gjerningsøyeblikket, osv. Men langt fra alle drapsmenn /-kvinner er det.

Gammel 05-02-07, 15:08   #69
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor?

Jeg mener at forvaring skal forbeholdes de som er mentalt forstyrret, utilregnelige, sinnssyke i gjerningsøyeblikket, osv. Men langt fra alle drapsmenn /-kvinner er det.

Klart ikke alle er det. Men de som voldtar og dreper barn synes jeg faktisk fortjener litt mer en 5-6 år i fengsel før de får permisjon.
Og for meg så må man være ganske mentalt forstyrret for å gjøre noe sånt.

Gammel 05-02-07, 17:08   #70
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor?

Man kan ikke dømme folk som er sinnsyke eller mentalt forvirret til forvaring. Folk som er mentalt syke kan derimot dømmes til opphold på psykiatriske avdelinger - noen mener dette er veldig strengt for her finnes det i realiteten ingen maksimaltid.

Forvaring er for folk som er mentalt "friske" (hvem er nå egentlig 100% psykisk frisk?), men hvor man regner med at faren for gjentagelse er så stor at man må beskytte samfunnet mot dem. "Vanlig" fengselsstraff har flere funksjoner, men det å beskytte samfunnet er ikke nødvendigvis et apsekt (det kan være et aspekt, men det behøver ikke å være det.)

Jeg tror at folk som er idømt forvaring kan få permisjon, men det er jeg ikke 100% sikker på.

Gammel 05-02-07, 19:46   #71
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Men var det ikke sånn at han andre som er dømt i denne saken fikk forvaring, og ikke har hatt permisjon?

Gammel 05-02-07, 23:55   #72
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men var det ikke sånn at han andre som er dømt i denne saken fikk forvaring, og ikke har hatt permisjon?

Husker ikke helt om han andre fikk forvaring.
Men permisjon er noe de må søke om og det blri vurdert i hvert enkelt tilfelle.

Gammel 06-02-07, 00:18   #73
Hempa
Aktiv

Hempa sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hempa er litt kul
Standard

Er det at han får permisjon som er problemet, eller er det at han oppsøker lokalsamfunnet?

Er det større risiko for at han skal antaste og drepe småjenter mens han er på permisjon enn at en av de andre frie mennene som går der ute på gata skal gjøre det?

Burde moren til Andersen, f eks, bli sluppet løs på tv på den måten eller burde uerfarne, emosjonelt engasjerte pårørende beskyttes mot seg selv? Av hvem, i så fall?

Mitt kall er ei at svare ...

Hempa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-07, 08:59   #74
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Husker ikke helt om han andre fikk forvaring.
Men permisjon er noe de må søke om og det blri vurdert i hvert enkelt tilfelle.

Viggo Kristensen fikk forvaring.

Men det stemmer som du sier at permisjon er noe det må søkes om og det er nok vanskeligere for fanger som har forvaring å få permisjon enn "vanlige" fanger. Men dette er vel ikke fordi de er forvaringsfanger, men heller på grunn av årsaken til at de er forvaringsfanger.

Gammel 06-02-07, 13:48   #75
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Man kan ikke dømme folk som er sinnsyke eller mentalt forvirret til forvaring. Folk som er mentalt syke kan derimot dømmes til opphold på psykiatriske avdelinger - noen mener dette er veldig strengt for her finnes det i realiteten ingen maksimaltid.

Forvaring er for folk som er mentalt "friske" (hvem er nå egentlig 100% psykisk frisk?), men hvor man regner med at faren for gjentagelse er så stor at man må beskytte samfunnet mot dem. "Vanlig" fengselsstraff har flere funksjoner, men det å beskytte samfunnet er ikke nødvendigvis et apsekt (det kan være et aspekt, men det behøver ikke å være det.)

Jeg tror at folk som er idømt forvaring kan få permisjon, men det er jeg ikke 100% sikker på.

Takk for oppklaringen! Jeg var ikke sikker på det med forvaring, og skjønte ikke hvorfor det burde være mer brukt.

Gammel 12-02-07, 13:47   #76
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Her må jeg bare skyte inn at jeg har sterke tvil om du har god greie på hvordan det er i norske fengesel.
Det er store variasjoner ja, men non feriekoloni er det ikke.
Tilbakeføringen til systmet er viktig.
Dessverre er det slik dag at mange etter endt soning blir sluppet ut av poten med en svart søplesekk med tingene sine og noen få kroner i lommeboka.

Selvfølgelig vet jeg ikke nøyaktig hva som foregår i norske fengsel. Menher i norge er de alt for snille mot de alvorlige kriminelle. Ikke at jeg ønsker USA tilstander her i landene, eller slike torturfengsler eller lignende, men jeg syns det er forkastelig at på et av norges største fengsler sitter de innsatte på komfortable "hybler" med tv, datamaskin og diverse annen luksus. Altfor korte straffer får de også. (nå snakker jeg om barnemissbrukere, voldtektsforbrytere, konemisshandlere, drapsmenn/kvinner osv) Det er 3-5 år det også er de ute og får leve videre med "sitt".
Hva hadde du følt om du så ditt barns morder på nærbutikken 7 år etter at barnet ditt var drept?
Jeg kan ikke engang prøve å føle den følelsen, jeg tror rett og slett jeg hadde blitt en morder selv.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 20:14   #77
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Lite forvaring i Nokassaken også.
Og noen av argumentasjonen som kommer frem er fordi blant annet Toska har fått "kjendisstatus" ?

Gammel 15-02-07, 22:28   #78
olfiga
Aktiv

olfiga sin avatar

Hvor: på en øy
olfiga har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hvorfor er det sånn at Varg Vikernes ikke får permisjon fordi de er redde for at han skal tenne på en kirke, og så slipper de ut en morder, og ikke bare morder, men en pedofil voldtektsmann?
Det er ikke det norske fengselet det er noe galt med men det norske rettsvesenet.
Beklager, men han fortjener livstid i ordets rette forstand...

olfiga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-02-07, 10:16   #79
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av olfiga, her.

Hvorfor er det sånn at Varg Vikernes ikke får permisjon fordi de er redde for at han skal tenne på en kirke, og så slipper de ut en morder, og ikke bare morder, men en pedofil voldtektsmann?
Det er ikke det norske fengselet det er noe galt med men det norske rettsvesenet.
Beklager, men han fortjener livstid i ordets rette forstand...

Fordi Varg Vikernes er splitter pine gal, og dertil satanist. Det er ikke bare kirkebrenning de frykter.

Gammel 16-02-07, 11:58   #80
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi Varg Vikernes er splitter pine gal, og dertil satanist. Det er ikke bare kirkebrenning de frykter.

Og det er ikke disse morderene det er snakk om?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:54.