Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dersom det var EU-valg nå

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Dersom det var EU-valg nå ville du stemme for eller i mot Norge i EU?
Ja til EU 50 27,47%
Nei til EU 114 62,64%
Vet ikke 18 9,89%
Deltakere: 182. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-10, 00:50   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Dersom det var EU-valg nå

Hva ville du ha stemt om det var EU-valg her nå? Ville du stemmer FOR at Norge skulle være et fullverdig medlem eller MOT?

Si gjerne noe om hvorfor

Sist redigert av Jessica : 13-05-10 kl 00:59.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 00:59   #2
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dersom det var EU-valg nå

Ville, som før, stemt nei.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 01:01   #3
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Stemt nei her også.

Gammel 13-05-10, 01:05   #4
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Samme her. Etter alt som har skjedd i Hellas og nå på vei til å skje i Spania så ser en hvor sårbart ting blir.

Det verste er at om vi er medlem så har vi så lite vi skulle ha sagt. Jeg er også mot EØS-avtalen. Den ble snikinført av Gro Harlem Brundtland og co. Nordmenn skjønte ikke hva som var i ferd med å skje før det var så godt som i "boks".

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 01:18   #5
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville nok stemt nei.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 01:49   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Samme her. Etter alt som har skjedd i Hellas og nå på vei til å skje i Spania så ser en hvor sårbart ting blir.

Det verste er at om vi er medlem så har vi så lite vi skulle ha sagt. Jeg er også mot EØS-avtalen. Den ble snikinført av Gro Harlem Brundtland og co. Nordmenn skjønte ikke hva som var i ferd med å skje før det var så godt som i "boks".

EØS-avtalen trengte 3/4 flertall i Stortinget, så det var flere enn Ap som stod bak dette. Ap, Frp, KrF, V og Høyre var for.

Å stå utenfor EØS vil på mange måter være en katastrofe for deler av norsk næringsliv. Saken kan også sies at man per i dag ser fordeler med å stå utenfor. Hvordan situasjonen på en del områder kan endre seg over et tiår eller to kan være vanskelig å si. Eller lengre fram i tid? Hvilke vilkår får man hvis man da ønsker å gå inn?

Jeg tror Norge etter hvert vil stå ovenfor særdeles store økonomiske utfordringer. Bakgrunnen for dette er mange, men en ting er at vår økonomi også er svært avhengig av økonomien i andre land. Samtidig er jeg redd man etter hvert vil gå på en smell for hvordan velferdssamfunnet utvikler seg. Jeg mener det på flere områder blir satset feil, blant annet når det gjelder utdanning og forskning - et sentralt område for å sikre økonomisk vekst og videreutvikling av næringsområder. Man kan på en måte si at vår bruk av oljepenger er begrenset, men samtidig er det også ganske høyt. Jeg føler at en del samfunnsmessig elementer blir prioritert feil, og at man får trender som kan være vanskelig å snu.

Norge har fortsatt å ha det bra siden EU-debatten tidlig på 90-tallet. Vi har hatt en svært høy økonomisk vekst, som riktignok allerede startet da utvinningen av olje startet. Samtidig ser man også hvor "lett" det kan skapes uroligheter i det økonomiske systemet.

At det er nationer som skulle batt et større ansvar for sin egen økonomi er det ingen tvil om i henhold til konsekvensene man nå ser. Man får håpe det læres. Samtidig er det land som er viktige for også oss på mange måter, direkte for næringslivet og indirekte gjennom det generelle markedet i europa. Å ikke gå inn å hjelpe kan på sikt gi en større prislapp enn å spytte inn penger.

På en måte er det elementer med EU som blir som en forsikring og en klubb. Man er medlem for å få fordelene. Forsikringen er samtidig noe man ikke vet når man trenger, men skulle man trenge den er den veldig kjekk å ha. At man samtidig har vetoretten i motsetning til ved EØS er et element, men nødvendigvis ikke så viktig. At man har et bedre innpass for å tale norges sak i en del saker blir også sentralt.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 08:28   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville stemt ja.

Gammel 13-05-10, 08:29   #8
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville fremdeles stemt nei.

Gammel 13-05-10, 08:32   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har stemt nei.

Gammel 13-05-10, 08:33   #10
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville stemt ja. Både fordi jeg mener at det semimedlemskapet som Norge har per dags dato ikke er fugl eller fisk, mens et fullverdig medlemsskap ville sikret oss mye større innflytelse enn vi har i dag, hvor vi i stor grad er avhengig av lobbyvirksomhet for å nå igjennom i en del viktige saker. At Norge i dag er et rikt land er ikke noe som vil vare evig og på sikt så tror jeg vi vil har fordel av å være fullverdig medlem. I andre internasjonale sammenhenger opererer ofte de Skandinaviske og Nordiske landene som en "blokk" og det tror jeg vi kan regne med at vi ville gjort i EU-sammenheng også. Representanter fra Danmark, Finland og Sverige har ofte uttalt at de har savnet Norge og Island i mange EU-sammenhenger.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 09:08   #11
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, selvfølgelig, som sist. Jeg er veldig overrasket over at det er to tredeler neifolk her så langt.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 09:29   #12
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke. Tidligere ville jeg helt sikkert stemt ja, men enkelte ting har sådd ørlite tvil i meg, men jeg heller absolutt mer mot ja enn nei.

Gammel 13-05-10, 09:34   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville nok stemt nei.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 09:34   #14
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ha stemt nei.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 09:37   #15
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har alltid vært på nei-siden.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 09:56   #16
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Ja til EU.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-10, 09:58   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ja, selvfølgelig, som sist. Jeg er veldig overrasket over at det er to tredeler neifolk her så langt.

Ja, det syntes jeg også var overraskende.

Gammel 13-05-10, 10:23   #18
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er, som alltid, mot norsk medlemskap i EU. EU-kampen i 1994 var min første store politiske kamp og kommer alltid til å bety noe helt spesielt i mitt politiske liv.

Gammel 13-05-10, 10:49   #19
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg ville selvfølgelig stemt NEI, NEI og atter NEI!

Gammel 13-05-10, 11:20   #20
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville stemt ja!

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
eu

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:20.