Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Ny tv - hva kjøper man nu til dags?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-10, 01:26   #1
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ny tv - hva kjøper man nu til dags?

Etter voldsomt torden og tilhørende lyn gikk strømmen her, og da den kom tilbake ser det ut til at tven min har funnet ut at 10-11 år er nok. Nå er fargene spinnville i kantene og det aner meg at jeg må kjøpe ny.

Jeg har kabeltv (ikke dekoder), men har skjønt at jeg bør vurdere det nå?

Hvilken tv kjøper jeg da dere? Ca 42", ikke svinedyr.
Plasma? LCD? LED? Merke?
Brukes ikke til spill, ikke så mye til film, mest til vanlig tv-titting.

Gammel 16-05-10, 09:34   #2
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ny tv - hva kjøper man nu til dags?

Led tv.
Ligger sikkert masse tester ute på det.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 12:41   #3
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men hvorfor Led? De er mye dyrere enn LCD og plasma vel? Er det verdt prisen?

Gammel 16-05-10, 14:40   #4
iben
oppbevares tørt

iben sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hadde kjøpt LED hvis jeg var på TV jakt nå ja. Men de kommer til å synke i pris ganske snart så det lønner seg sikkert å vente litt. (sa faktisk han på elkjøp for noen uker siden)

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 16:09   #5
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Vi kjøpte LCD med LED i januar og er fornøyd med den. 46" Samsung 7070.

Gammel 16-05-10, 16:13   #6
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gurgle, her.

Vi kjøpte LCD med LED i januar og er fornøyd med den. 46" Samsung 7070.

Pris?

Gammel 16-05-10, 16:44   #7
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Det kommer jo litt an på hvor nøye dere er. Hvor opptatt dere er av godt bilde osv.

Jeg har en bra 50" plasmaskjerm som ble kåret til verdens beste tv da jeg gikk til innkjøp av den. Og er godt fornøyd med den. Jeg ser MYE film, og plasma er bra på film. Men for å få godt bilde, så må man jo ha Blu-ray spiller og HD tuner f.eks i tillegg. Og man må koble med HDMI, ikke scart. Mange tror jo at de får bra bilde så fort de går til innkjøp av en flatskjerm. Men man må koble riktig og ha annet utstyr også i orden.

Panasonic har jo noen bra skjermer nå, som er kommet bra ut i test, og som har overtatt tittelen, Verdens beste tv. Jeg har Pioneer, men de har sluttet å lage tvskjermer nå, dessverre.

Man får ofte det man betaler for. Noen ganger er det nok sånn at dyrt = bra, middels = noenlunde bra og billig = dårlig. Men ikke alltid. Man kan gjøre noen gode kjøp med billige skjermer også.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.

Sist redigert av Crimina : 16-05-10 kl 16:50.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 17:31   #8
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Pris?

Ca 14' mener jeg det var.

Ang. merker så ville jeg gått for en Sony, eller en Samsung.

Gammel 18-05-10, 17:35   #9
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

LED vil ikke automatisk tilsi bedre enn tradisjonelt belysning av LCD. LED er fortsatt LCD, altså bare med annen type bakbelysning. LED-belasyning kan implementeres med forskjellig metoder og med forskjellig kvalitet.

Med LED trekker man gjerne fram fordelen av at de er tynnere. De tynneste skjermene har vel LED bare på siden av skjermen, hvilket kan gi en litt mer ujevn belysning av panelet på noen større modeller.

Ut i fra at man for det meste ser på tv og ikke er noen storbruker eller med de største kravene, kan det godt være at man vi lvære fornøyd med de 42"-TV-ene som selges i prisklasse under 7000 kr.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 18:11   #10
Beathe
thirtysomething

Beathe sin avatar

Standard

Takk, mrc. Jeg tror jeg foreløpig har landet på at LED utgår.
Har du noen gode forslag til hva jeg bør/kan kjøpe til mitt behov?
Jeg ser litt på fotball, og det er jo en fordel at spillerene og ballen ikke framstår som skygger som beveger seg frem og tilbake. Der hadde det vært fint med klart bilde.

Gammel 18-05-10, 18:38   #11
Albertine
Passiv

Standard

Vi har nettopp kjøpt en Samsung 42" 6-serie til sekstusenognoe og er veldig fornøyde. LCD, det da.

Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 00:16   #12
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beathe, her.

Takk, mrc. Jeg tror jeg foreløpig har landet på at LED utgår.
Har du noen gode forslag til hva jeg bør/kan kjøpe til mitt behov?
Jeg ser litt på fotball, og det er jo en fordel at spillerene og ballen ikke framstår som skygger som beveger seg frem og tilbake. Der hadde det vært fint med klart bilde.

Ikke konkret egentlig - det er mye bra å velge mellom i dette segmentet. For 7000 kr kan man også få en ok 46-47" TV. Selv ganske gode 50" er tilgjengelig i den prisklassen nå hvis man ikke er av de mest kravstore.
Fotball skal ikke være noe problem for en nyere LCD- og plasma-tv-er. Gjerne er LCD bedre responsmessig enn plasma.

Gammel 30-08-10, 22:38   #13
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Drar opp igjen denne jeg. Er på jakt etter en 50". Kanskje 46"-47" holder? Den må kunne spille filmer via usb. Har en plasma nå og er fornøyd med den egentlig, men store plasmaer trekker vel mye mer strøm enn LCD?

Gammel 30-08-10, 23:12   #14
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Samsung 7 eller 8 serien drømmer vi om for øyeblikket.

Samsung har veldig bra tv. Men jeg tror du må opp i 7 serien for å bli fornøyd om du er passe kresen til kvalitet.

Gammel 30-08-10, 23:17   #15
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Vi ønsker oss denne:
55" LED fra Samsung. 200 hrz, motion plus, og 3D teknologi.

Gammel 06-09-10, 00:13   #16
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tror det blir en Samsung LED, men fra 6-serien. 3D har jeg ikke behov for, og ikke er de noe særlig bra ennå har jeg hørt.

Gammel 06-09-10, 10:53   #17
mrc

mrc sin avatar

Standard

Samsungs muligheter for avspilling via usb- og nettverk kan sikkert være praktisk, men sjekk hvilke formater som støttes. Tidligere var det noe begrenset i hvert fall når det gjaldt formatene som ellers er mye brukt på til fildeling av HD-filmer, f.eks. x264/MKV. Det kan da være bedre å satse på en rimelig medielink, slik som for eksempel Western Digital WDTV HD, A.C. Ryan Playon!HD Mini o.l.

Tidligere har det vel gjerne vært slik at x264/MKV må konverteres før det kan spilles av på Samsung-TV-ene, hvilket kan være en litt tidkrevende prosess eller gir noe dårlig kvalitet om man skal gjøre det i sanntid på en pc. Videre har TV-ene hatt litt problemer med filmer som er i 1920x800 - dette en oppløsning som benyttes på bredformats 1920x1080-filmer pga. man da ikke trenger å ta med de sorte stripene oppe og nede som en del av bildet når dette skal bare være data.

Gammel 06-09-10, 10:56   #18
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har en Phillips vanlig LCD et eller annet, prisklasse grisebillig. Tror den kosta litt over 5000, 42 tommer tror jeg.

Sikkert ikke fin kvalitet, men helt grei til vårt bruk.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 11:05   #19
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

TV-tester fra Lyd & Bilde http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=79291&k=68

Vi vurderer denne nå:

http://www.toshiba-tv-dvd.no/LED-TV/

Men hadde vi ikke vært låst til Toshiba, kunne vi vurdert Sony eller Samsung. 42" flatskjerm er foresten veldig lite...

Gammel 06-09-10, 11:29   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kjøpte Philips 47" tidligere i år, fra 5000-serien. Ikke av de dyreste, men fungerer utmerket til vårt bruk.
Vi har også Blu-rayspiller fra Philips, så vi kan bruke samme fjernkontroll til begge deler. Dessuten ser det pent ut.

Sånn generelt, så synes jeg ikke at prisforskjellene på dyrere varianter står i forhold til kvalitetsforskjellen. Det er rett og slett ikke verdt forskjellen å betale 30 000 kontra 15 000.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:36.