Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Smart mat?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-05-10, 15:31   #1
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Smart mat?

Jeg er normalvektig og spiser forholdsvis sunt. Noen uker skeier jeg ut med lørdag hele uka, men stort sett holder jeg sjokkisen av til fredag/lørdag.

Den siste måneden har vært veldig slitsom, og jeg kjenner at jeg da begynner å få lyst på noe. Blir gående og småspise på pastiller, mandler, frukt, sjokolade og kjeks. Jeg er egentlig ikke sulten, men må bare ha noe, nå! Tenker at det kan være blodsukkeret som er litt på tur fordi jeg er ekstra sliten. Kroppen prøver å etterfylle manglende energi med å be om mer søt og feit mat.

Er det nå jeg skal begynne å kutte ned på raske karbohydrater, og fylle på med mer proteiner og fett?

Spiser jo skive med syltetøy til frokost, skiver til lunsj (når vi ikke har middagsrester) middag med masse grønnsaker, men litt mer ferdigprodukter den siste tida. Og ofte havregrøt med mandler på til kvelds, eller et par knekkebrød med hvitost eller peanøttsmør.

Nå kommer lilletrall taslende, så jeg får vente og se om noen har et godt råd.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 16:20   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smart mat?

Sjekk nesten identisk tråd fra noen timer tilbake.

Gammel 27-05-10, 17:03   #3
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Tja, den ga ikke så mange svar. Kanskje jeg spør for vanskelig.

Jeg leiter etter mat som gir stabilt blodsukker. For jeg tror det er det som svinger veldig når jeg bare-må-ha-noe.

Gammel 27-05-10, 17:19   #4
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hatt det sånn en del, og for min del er det proteiner og sunt fett som hjelper. Avokado, nøtter etc. Kanskje prøve å bytte ut i hvert fall ett brødmåltid om dagen?

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 17:24   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bytt ut frokostsyltetøyskiven med egg.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 17:39   #6
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Syltetøy er ikke det neste en får i seg om morgenen nei.

Gammel 27-05-10, 17:40   #7
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Og hvilket type brød spiser du?

Gammel 27-05-10, 17:42   #8
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Syltetøy er ikke det neste en får i seg om morgenen nei.

Nei, men det er veldig praktisk og lettvint.
Skal ta tak i den som første forsøk. Så kan jeg gjeninnføre ettermiddagsyoghurten som jeg hadde like før jeg gikk fra jobb en periode. Lettere å ikke bite noen før middag med den i magen.

Gammel 27-05-10, 18:04   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo mye annet enn syltetøy som er praktisk og lettvint. Leverpostei? Hardkokt egg? Eller lag en god omelett kvelden før og bruk deler av den som pålegg? Eller lag tykk og god omelettrøre med skinke, ost, grønnsaker osv i, hell i store amerikanske muffinsformer og stek på ca. 200 grader i 20 minutt, eller til de er helt stivnet. Smaker knallgodt, er mettende og holder seg noen dager i kjøleskapet.

Gammel 27-05-10, 19:22   #10
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Eller lag tykk og god omelettrøre med skinke, ost, grønnsaker osv i, hell i store amerikanske muffinsformer og stek på ca. 200 grader i 20 minutt, eller til de er helt stivnet. Smaker knallgodt, er mettende og holder seg noen dager i kjøleskapet.

Jeg strever med å spise fornuftig hvis jeg ikke spiser mange små måltider gjennom dagen. Da får jeg også et sug som du sier..

Disse omelett-muffinsene er kjempegode og kjempefin mat å ha lett tilgjengelig! Både på jobb og hjemme. Anbefales!

Gammel 27-05-10, 20:53   #11
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har bakt knekkebrød etter Esme-oppskrift, og de er geniale til mellommåltider.

Gammel 30-05-10, 21:24   #12
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jeg har bakt knekkebrød etter Esme-oppskrift, og de er geniale til mellommåltider.

Det hørtes digg ut med hjemmelaget knekkebrød! Hadde du giddet å finne tråden med oppskrift?

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-10, 21:28   #13
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Smoothie med banan, bær/frukt, biola/yoghurt og litt havregryn dekker søtsuget og holder deg mett en stund.

Gammel 30-05-10, 21:44   #14
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Shane, her.

Det hørtes digg ut med hjemmelaget knekkebrød! Hadde du giddet å finne tråden med oppskrift?

Jeg har bakt disse. (Jeg følger den nesten slavisk, bytter bare ut honningen med sukker eller sirup, siden honning er djevelens verk. Og så har jeg fordelt røra på tre plater for å få det tynt nok.) Supergode!

Gammel 30-05-10, 21:59   #15
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jeg har bakt disse. (Jeg følger den nesten slavisk, bytter bare ut honningen med sukker eller sirup, siden honning er djevelens verk. Og så har jeg fordelt røra på tre plater for å få det tynt nok.) Supergode!

Takk! Dette skal prøves, jeg trenger å spise sunne mellommåltider!

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:52.