|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
rakkarpus
|
Ser ut som BP ikke klarer å stoppe utslippene. Og utslippene kan holde på til august
When you know better, you do better. Sist redigert av torsk : 30-05-10 kl 21:41. Årsak: http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=65908 |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Peppy!
|
Sv: Oljekatastrofen i USADet er veldig skummelt det som skjer i Mexicogulfen nå. Jeg tenker dette nok var en ganske stor spiker i kisten for å tillate leteboring i Lofoten. Men det er nå engang viktig å tenke på at dette er en helt spesiell hendelse. Vi har boret etter olje i femti år, og dette er vel første oljelekkasje fra en brønn på 40 år. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Shake it out!
|
Sv: Oljekatastrofen i USAHvis jeg var ansatt i BP ville jeg ha sendt CV-en min rundt og satset på raskt jobbytte.
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: Oljekatastrofen i USADet er helt fryktelig. Folk som lever av havet og sumpområdene i Louisiana er generelt fattige fra før av, og nå får de hele livsgrunnlaget revet bort. Etter å ha kommet seg ovenpå igjen etter Katrina. Masse dyreliv blir rasert, jeg lurer på hvor lang tid det tar før slikt stabiliserer seg?
|
|
|
#5 |
|
Peppy!
|
Sv: Oljekatastrofen i USABP er verdens fjerde største børsnoterte selskap, og hadde en omsetning på 246 milliarder USD i fjor, hvis jeg husker tallene riktig. Jeg tror ikke de har problemer med å håndtere ansvaret av denne ulykken. Not at all. Men jeg tror nok det er litt vanskelig for dem å få feltrettigheter i Mexicogulfen etter dette. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Peppy!
|
Sv: Oljekatastrofen i USA
Det er helt riktig at Nordsjøen (og Brasil) har mye større krav til sikkerhet enn Mexicogulfen. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
nju nja njo
|
Det er jo et naturlig produkt så det brytes ned, men det tar tid. Jeg er også veldig skeptisk til de kjemikaliene de sprøyter på i USA nå for at oljen skal løse seg opp.
|
|
|
#8 |
|
Shake it out!
|
Det er helt ufattelig trist.
|
|
|
#9 |
|
Peppy!
|
Sv: Oljekatastrofen i USADet er nok det som blir en del av wake up-callen til USA nå, at det er enormt mange crappy rigger i bruk i Mexicogulfen. Jeg antar det kan være på grunn av mange sterke lobbyister i USA, som har klart å kjempe mot strenge reguleringer. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det er ikke naivt å tro. Jeg tror ikke en tilsvarende hendelse her til lands ville fått disse konsekvensene som vi nå ser, for her står sikkerheten høyest, og tiltak for å stoppe et slikt utslipp.
|
|
|
#11 |
|
Shake it out!
|
Jeg tror de kommer til å få kjempeproblemer, og jeg tror ikke det nytter å være verdens fjerd største selskap når alle skal få sitt etter denne katastrofen. Vi snakker om en ganske lang kystlinje som vil få ødelagt næringer - både fiske og turistnæring vil lide.
|
|
|
#12 |
|
Peppy!
|
Sv: Oljekatastrofen i USACarrera, jeg tror alle de store oljeselskapene deltar i arbeidet. Akkurat det med å stanse utslippet ville nok vært vanskelig for alle. Det er ikke mange som har erfaring med å bore på så dypt vann. Statoil, for eksempel, har ingen erfaring med det. Det er det som er creepy her, at det er relativt nytt å borre på så dypt vann. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Shake it out!
|
Sv: Oljekatastrofen i USAEn interessant video om ulykken og bakgrunnen fra en som var ombord: (Kilde: youtube.com)
|
|
|
#14 |
|
Peppy!
|
Hva er greia med de kjemikaliene, egentlig? Er det marginalt bedre enn oljesøl? Hvorfor bruker man det? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Shake it out!
|
Brannen sier jo noe om hvor mye gass som brenner, og hvor mye som brenner sier jo noe om hvor mye som slippes ut vil jeg anta? Et lite utslipp ville betyr lite gass, og dermed ikke så stor flamme. Et stort utslipp vil si mye gass og dermed stor flamme.
|
|
|
#16 |
|
Peppy!
|
Sv: Oljekatastrofen i USAJeg tror ikke det blir riktig, Milfrid. Denne brønnen ligger mer enn 1000 meter unna havoverflaten, det er ikke slik at det står noe gass eller olje i søyle opp. Oljen bruker lang tid på å komme til overflaten her. Det var derfor det tok så lang tid før man var sikker på om det lakk fra brønnen. Piper Alpha var på grunt vann, og en annen type ulykke. Der tror jeg tallene dine er feil. Det var gass som føyk ut der, og det var ikke snakk om store oljeutslipp. (Til sammenligning så var Exxon Valdez den verste ulykken hittil, med 250.000 fat olje.) |
|
|
|
|
|
#17 |
|
rakkarpus
|
Mener å huske ei Aftenposten-forside for ikke mange dagene siden der det stod at oljeselskaper i virkeligheten ikke hadde så fokus på sikkerhet som de ville ha det til.
|
|
|
#18 |
|
Shake it out!
|
Sv: Oljekatastrofen i USAJeg tar aldri feil!
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Oljekatastrofen i USAOljeselskapene har et ekstremt fokus på sikkerhet, og jobber kontinuerlig med forbedring og etterlevelse. Det har vært en stor utfordring at for å være konkurransedyktig i Mexicogulfen har man møtt et sterkt press for å lette på sikkerhetskravene (og miljøkravene, for ikke å snakke om arbeidsmiljøkravene).
|
|
|
#20 |
|
Shake it out!
|
Hmmm, har du sett Sixty minutes-videoen? Det stod da vitterlig en søyle av gass opp da ulykken skjedde på Deepwater. Oljen lekker ut nede i havet, det stemmer, men det startet jo med en diger blowout. Og det var olje i vannet etterpå (men det var kanskje ikke direkte fra blowout-en?) Men jeg misforstår kanskje hva du mener?
|
![]() |
|
|