Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hva har man på seg når man disputerer?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-10, 14:36   #1
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Myrull er litt kulMyrull er litt kulMyrull er litt kul
Standard

Hva har man på seg når man disputerer?

Hva har man på seg når man disputerer? Drakt? Er det helt feil med kjole? Jeg har ikke peiling...

Og dersom drakt er tingen, hvor finner jeg en fin drakt som jeg ikke ser komplett kjerring ut i, men derimot ung, lovende, dynamisk, energisk, fremmadstromende og alldeles smashing ut i?!?!

Myrull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 14:43   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har man på seg når man disputerer?

Pen kjole, drakt, bunad er noe av det jeg har sett brukt ofte og som fungerer godt. Det må være pent og det må være komfortabelt. Det er vel det viktigste, tenker jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 14:47   #3
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Pen kjole, drakt, bunad er noe av det jeg har sett brukt ofte og som fungerer godt. Det må være pent og det må være komfortabelt. Det er vel det viktigste, tenker jeg.

Bunad?!!

Men hva er pent i denne sammenhengen, det er det jeg er litt usikker på...

Gammel 03-06-10, 14:48   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk bunad til disputasen, men pinglet ut når det gjaldt å disputere i bunad (det ville vært helt nytt og spennende på instituttet ). Jeg hadde på meg drakt (jakke & drakt) kjøpt for anledningen.

Gammel 03-06-10, 14:50   #5
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg heller mot kjole. Fin, men ikke festfin. En kjole som ikke viser svettemerker under armene.

Jeg disputerer om noen måneder og lurer veldig på dette. Jeg har kommet fram til at jeg ønsker å ha på meg ett antrekk på prøveforelesningen og disputasen, og så skifte til en veldig festfin kjole etterpå. For meg er det viktigste at jeg er både velkledd og behagelig antrukket disputasdagen slik at jeg ikke skjenker antrekket en tanke.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 14:52   #6
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har sett to i bunad og en i kjole. Den ene i bunad var forresten en mann. "Sensorene" fra England og Italia så rart på han gjennom halve prøveforelesningen.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 14:54   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner flere som har disputert i bunad, både kvinner og menn.

Gammel 03-06-10, 14:56   #8
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Pen drakt eller pen men nøytral kjole er det vanligste på de disputasene jeg har vært på.

Gammel 03-06-10, 14:58   #9
eclipse
Nybegynner

Medlem siden: Jul 2008
eclipse har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det må være pent og det må være komfortabelt. Det er vel det viktigste, tenker jeg.

Veldig enig i dette. Jeg kjenner flere som har angret etter å ha hatt på seg en litt for stram, eller stiv, blazer, slik at det ble vanskelig å bevege seg, peke på lerret osv. Men her spiller det selvfølgelig inn hva en er vant til, og foretrekker også.

Jeg hadde en svart, helt enkel ullkjole som gikk rett under kneet da jeg disputerte i vinter. Til dette hadde jeg svart strømpebukse og svarte pensko. Pyntet litt opp med et fint, litt stort smykke. Jeg følte meg veldig fin, samtidig som det var et antrekk det var godt å bevege seg i.

eclipse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 15:00   #10
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal i disputas om to uker - lurer på hva jeg (som gjest og venn av den som disputerer) skal ha på meg jeg....

Gammel 03-06-10, 15:01   #11
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I disputaser jeg er vant til så kommer folk i alt mulig, men de som skal på markeringen etterpå kommer normalt pyntet.

Gammel 03-06-10, 15:11   #12
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg skal i disputas om to uker - lurer på hva jeg (som gjest og venn av den som disputerer) skal ha på meg jeg....

Eg har vore på ca 30 disputasar og aldri pynta meg under sjølve disputasen. Kun til middagen dersom eg er invitert.

Gammel 03-06-10, 15:14   #13
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Drakt er vel den vanligste klesdrakten for kvinnelige kandidater i de disputasene jeg har deltatt i. Selv disputerte jeg i pent skjørt og topp (en varm junidag). Bunadkledte kandidater på disputas har jeg aldri sett. Det er heller ikke vanlig i mitt miljø at de som kommer og hører på en disputas er spesielt pyntet - det er i så fall helst nær familie (dvs høytidsstemte og rørte foreldre og deres like). På middagen kan man derimot slå seg løs.

Sist redigert av Tangina : 03-06-10 kl 16:29.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 15:16   #14
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Den dagen eg skal disputere håpar eg at eg finn noko anna enn drakt eg kan ha på meg. Føler meg heilt dust i drakt. Det er absolutt ikkje meg!
Og bunad føler eg også blir heilt feil i den settingen. Og ikkje minst ukomfortabelt.

Gammel 03-06-10, 15:17   #15
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg disputerer om noen måneder og lurer veldig på dette. Jeg har kommet fram til at jeg ønsker å ha på meg ett antrekk på prøveforelesningen og disputasen, og så skifte til en veldig festfin kjole etterpå. For meg er det viktigste at jeg er både velkledd og behagelig antrukket disputasdagen slik at jeg ikke skjenker antrekket en tanke.

Lurt.

Gammel 03-06-10, 15:45   #16
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Husk gode sko. Hilsen hun som trodde det var en god ide å ha 10 cm høye hæler på seg. Heldigvis var dette på prøveforlesningen kvelden før, så jeg fant ut hvor lite lurt det var på forhånd. Til prøveforelesningen hadde jeg smalt skjørt til knærne og en lyseblå skjorte, samt høyhælte støvletter. Til selve disputasen hadde jeg svart dress med hvite nålestriper, en rosa topp, samt mer fornuftige sko.

Gammel 03-06-10, 16:32   #17
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Det er også lurt å passe på at eventuelle briller ikke plutselig har blitt for vide (hilsen hun som hele tiden holdt på å miste brillene), og hvis man vil unngå kommentarer som "du må huske å ta håret bak ørene" fra nervøse mødre o.l. i pausen, kan det være lurt å ha klippet håret i en akseptabel fasong.

Gammel 03-06-10, 17:07   #18
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Leser og lærer. Og småler litt av både høye hæler, briller og nervøse mødre som er opptatt av datterens hårfrisyre...

Jeg vil anbefale å gå på en litt fin dameklesforretning og be om hjelp til å finne klær som passer. Det har jeg gjort i forkant av en viktig konferanse, og det funket bra. Viktig å være tydelig på hva man selv liker da, så man får noe som passer en selv. Sorte klær pleier å være greit for å unngå svettemerker under armene...

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 18:20   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Alt fra dongeribukse til pen kjole eller drakt. Ikke festkjole, med mindre du skal i disputasmiddagen og ikke rekker skifte i mellomtiden.

Det er helt vanlig at kollegaer stikker innom en disputas og kommer i det de måtte ha på seg den dagen, så det er ikke krav om antrekk hos tilhørerne. Stolte ektefeller, foreldre og venner har gjerne pyntet seg noe.

Gammel 03-06-10, 20:46   #20
Myrull
i Morgentåkedalen

Myrull sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg heller mot kjole. Fin, men ikke festfin. En kjole som ikke viser svettemerker under armene.

Jeg heller nok også mest mot kjole. Drakt er bare ikke meg, og jeg har ikke lyst til å stå der og føle meg utkledd....

Kommer også til å skifte før festen, og da blir det sedvanlige høye hæler og dyp utringing. Men er altså veldig i tvil om hva slags kjole som passer til en prøveforelesning og disputas. : minner meg på at jeg strengt tatt har større utfordringer:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:42.