|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fjellpiper
|
![]() Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Jeg har tenkt lenge på hva det er som gjør at så veldig mange kvinner i Norge (og sikkert menn også?) ender opp med å bli sykemeldte for kortere eller lengre tid på grunn av utbrenthet/utslitthet? Jeg har selv hatt en slik runde for noen år siden, der summen av jobb og barn og en del andre stressmomenter over tid ble for mye for meg, og jeg endte opp med sykemelding. Jeg tror ikke jeg jobber på en spesielt vanskelig arbeidsplass, har et spesielt krevende yrke eller hadde en spesielt vanskelig livssituasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Kor e alle helter hen?
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Jeg kan bare svare for meg selv og jeg vet at jeg satte for høye forventinger og krav til meg selv. Når så sjefen min ble syk og jeg måtte gjøre hans jobb i tillegg til meg så ble mine egne krav for høye fordi jeg ikke klarte å gjøre en halvveis god jobb og ble frustrert over at jeg ikke rakk over alle arbeidsoppgavene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Jeg tenker at alle sparetiltak og mangelen på vikarer osv gjør man rett og slett har for mye på seg i enkelte jobber. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Vi lever i et både-og samfunn der alt skal perfeksjoneres. Jeg tror det blir verre og verre for hver generasjon til et visst punkt der kravene senkes igjen. Det i kombinasjon med liten nei-trening gir sykdom etter en stund. Hvis livet leves enklere og folk har mer kontakt med magefølelsen og lar viljen styre mindre tror jeg folk vil få det bedre og føle at de lever sitt eget liv i større grad. Altfor mange lever for å oppfylle krav og forventninger i stedet for å nyte livet og være tilstede i det.
![]() |
#6 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Jeg har tenkt litt på dette, siden jeg har observert to forskjellige typer som blir utbrent. Det er de som er veldig veldig engasjert i det de driver med, slik at de nesten aldri legger det fra seg. Den andre gruppa er mødre med full jobb, og med alt for mye ansvar for hus og barn. Altså at far i huset ikke bidrar i særlig grad. Og en ting som karakteriserer disse damene er at de skal ha alt så veldig perfekt hele tiden. Veldig ryddig hus, nyvasket hele tiden, alt skal være på stell.
![]() |
#7 |
Pauset
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Jeg tror at man må lære seg å lytte litt til kroppen og vite om sine grenser. At man aldri føler man er bra nok og gjør nok tror jeg kan føre til at man blir nedbrutt av mindre. Tror man trenger ha mer tro på seg selv og akseptere at man ikke alltid er i form og faktisk ta hensyn til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Gjendekjeksfantast
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?
Jeg er redd dette innlegget blir å spore av, men jeg er dessverre inne i en periode hvor jeg bruker ett og samme svar på alle spørsmål om hva som er galt i verden: Fordi vi alle er gjeldsslavene til de private bankene, direkte eller indirekte. Slaver kan ikke velge å trappe ned arbeidet en periode. Ikke uten å kjenne rentepisken svi på ryggen.
Fra en annen post på et eksternt forum som illustrerer dilemmaet det er å skulle betale alle renteutgiftene i et pengesystem som ikke inneholder penger til å dekke rentene, og man ikke ønsker å fremskaffe dem gjennom å ta opp nye, rentebærende lån:
Et tredje utklipp fra en ekstern blogg forteller at dagens system slettes ikke er den eneste muligheten:
Det sykeste med pengesystemet vi i dag har, er at om alle betalte ned lånene sine, så ville det ikke lenger finnes penger i omløp. Dermed ville vi alle mistet jobbene våre og blitt nødt til å spise småstein.
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Så rart at du skulle ta opp det akkurat i dag, for jeg fikk vite i dag at daglig leder på jobben min ikke ville gi meg videre ansettelse fra høsten fordi jeg ikke viste samme engasjement i vinter som jeg gjorde i høst. At det var fordi jeg hadde full stilling, to kronisk syke barn pluss en til og hus og heim og et brutalt underskudd på søvn, se det spilte ingen rolle. Vi pratet litt om dette og jeg ser jo det at flink-pike-syndromet gjør seg sterkt gjeldende hos meg, jeg er så oppsatt på at jeg skal klare alt at jeg omtrent ikke klarer noen ting. Heldigvis har jeg en sjef (ikke daglig leder) som ser mine gode kvaliteter og gir meg muligheten til å fortsette, men jeg kjenner at jeg blir litt matt av at jeg, som var helt nedkjørt, bare bet tennene sammen og gjennomførte jobben min og får kritikk for at jeg ikke var sprudlende og positiv samtidig. |
![]() |
![]() |
#10 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Albertine, så utrolig urettferdig og feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Det er sjefen som har den avgjørende stemmen, så det var heldigvis han som fikk siste ordet. Men det er jammen ikke greit å skulle jobbe sammen med denne daglige lederen etter dette. |
![]() |
![]() |
#12 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Han burde sparkes for å ha et negativt menneskesyn!
![]() |
#13 |
Peppy!
|
Og bankene kommuniserer med hverandre gjennom kondensstriper på himmelen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Fjellpiper
|
Det skjønner jeg veldig godt! Og jeg tenker at det å ha en sånn daglig leder er en kjempestor risikofaktor ifht nettopp utbrenthet og sykemelding. Håper at du klarer å ta fatt i dette her i stedet for å vende bebreidelsen mot deg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Peppy!
|
Det var en kjip story. Jeg hadde nok også slitt med samarbeidet om en kollega kom med noe slikt. Men det var nå godt du fikk fortsatt jobb. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Denne har jeg veldig lyst til å svare på, men ammer, så litt vanskelig å skrive med en hånd. Kommer sterkere tilbake etter legging av snupp...
![]() |
#17 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Jeg har fått mye samme tilbakemeldingene fra daglig leder som deg Arietta. Desverre for henne så har jeg fast stilling |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Gjendekjeksfantast
|
Vel, hvis du mener å si at du ikke ser noe galt med verdensøkonomien som system, et økonomisk system som vil kollapse med mindre omformingen av naturressurser til penger for alltid fortsetter med å vokse eksponensielt inn i himmelen og forbi, så tror jeg noen må ha luktet på en helt annen type striper.
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor er vi så mange som brenner oss ut?Jeg var nok for glad i jobben min, hadde for høye krav til meg selv og var nesten ute av stand til å si nei eller ta opp problemene når de begynte å hope seg opp. Og så overvurderte jeg mine egne krefter. Jeg trodde at det bare hadlet om å bite tennene sammen og ta seg sammen, jeg var faktisk ikke klar over at det var en grense der kroppen sa nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Peppy!
|
Oh come on! Du bruker informasjonskilder som det her, som hevder at amerikanerne selv stod bak 9/11. Og beskriver det pengepolitiske systemet på måter som ikke henger sammen i det hele tatt. Og du mener det er jeg som svir i neseborene? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|