Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-10, 16:39   #81
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Så komisk at så mange har laget Appelsinris. Det er en type dessert jeg aldri har spist annet enn på skolekjøkken. Stod det i en læreplan at det skulle lages tro?

Vi laget også appelsinris. Husker at jeg ikke var så positiv, men det smakte overraskende bra.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 16:54   #82
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og nå kom jeg på panert sei, fruktsalat, smørgrøt og kokt blomkål med ostesaus.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 17:09   #83
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde ikke råd til noen bok på heimkunnskapen, og knapt noen mat heller. Vi fikk utdelt stensiler med oppskriftene på og kjøttstykkene vi fikk når vi skulle lage mat var latterlige små.

Jeg husker hva jeg fikk i oppgave å lage da vi hadde "eksamen" i heimkunnskap: kjøttkaker i brun saus med poteter. Jeg fikk S

Videre husker jeg at vi laget: rullekake, rundstykker, levergryte (grusomt), pizza, spagetti med kjøttsaus, risengrynsgrøt, grønnsakssuppe blant annet.

Jeg har alltid likt å lage mat, men husker at jeg synes oppvasken var helt grusom. Vannet var visst aldri varmt nok for vår lærer og selv da svei det i hendene.

Gammel 06-06-10, 17:19   #84
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det jeg husker best, er stekt rogn.

Gammel 06-06-10, 17:31   #85
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Det som er gøyt med boller til buritos boken er at den kommer i nynorsk for oss som bor i nynorsk kommuner. Jeg fikk den på bokmål men storebroren min som er 2år eldre fikk den på Nynorsk.

Tror jeg hadde heimkunskap i 2001. Er ihvertfall konfirmert det året.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 18:05   #86
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker ingenting. Ingenting, faktisk. :bekymret:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 18:08   #87
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

23 1/2 (viktig med det halve) er ikke SÅ ungt da er sikkert noen som er yngre enn meg her inne.

Gammel 06-06-10, 18:11   #88
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, ja, Isolde. Hadde ikke forundret meg om jeg har vært læreren din. De første elevene mine må vel være rundt 25 nå. Jajamensann. :knirkestemme:

Gammel 06-06-10, 18:16   #89
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Standard

Skal du ikke se bort i fra Vert lærer på vest siden av Bergen eller i sentrum ?

Gammel 06-06-10, 18:27   #90
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Arme riddere og semulegrynsgrøt husker jeg veldig godt at vi laget.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 18:36   #91
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er du SÅ ung?

Da skjønner jeg hvorfor jeg ikke har hørt om den boka.
I 2001 registrerte jeg meg på SM for første gang. *oldis*

Og jeg i 2002. *følte meg plutselig gammel jeg også*
Jeg hadde vel heimkunnskap i 1992 eller noe sånt, på barneskolen. Vi hadde på ungdomsskolen også, et par år senere.

Gammel 06-06-10, 18:36   #92
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg underviser i Mat og helse og har naturligvis god kjennskap til fra boller til burritos. Jeg må innrømme at jeg bruker den en del privat også. Den inneholder jo mange enkle basisoppskrifter.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 18:54   #93
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siritk, her.

Kokende vann? Yikes! Vi måtte "bare" skylle det i så varmt vann at en medelev måtte få behandlign for skolding...

Jeg kan huske seibiff, piroger, pizza, stekte kantareller, pannekaker, scones, eplekake klubb&dupp, tomatsuppe og spaghetti med kjøttsaus.

Eg hadde eit 5x5cm arr på underarma i minst 10 år etter at ein klassekamerat vrei krana med det varme vatnet over til den andre kummen - via punktet der arma vi var plassert. Eit års tid etterpå vart det kjøpt oppvaskmaskin på skulekjøkenet - vi måtte likevel vaske alt sammen først, og skylle i lunka vatn.

Vi lagde pæresuppe, av pærer som vart kokt i svak sukkerlake og tilsatt gelatin. Vi var ikkje nødvendigvis så flinke til å røre mens gelatinen vart helt i... Og så lagde vi appelsingele (det var ganske godt) og levergryte (eg fekk med alle restane - ganske mykje, med andre ord - heim til bikkja) og brun saus. Sistnemnde såg eg aldri poenget med, det fanst då sausepulver å få kjøpt! Elles har eg ingen direkte traumatiske minne om maten, den var stort sett heil ok og eg lærte sikkert ganske mykje.
Eg bruker visst framleis kjøttkakeoppskrifta ("forloren fugl" eller noko slikt trur eg dei kalte den) og oppskrifta på grove horn.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 19:15   #94
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg husker en stikkelsbærdessert som ble spyttet i før den ble bært opp på lærerrommet. Vi lagde også en gedigen sildefrokost til lærerne til jul. Ellers husker jeg en stadig mangel på råvarer, melbiller i posene med varer på spiskammerset, nedfryste pakker med melk gått ut på dato som vi lagde vafler og pannekaker av, klesrulla og den ufyselige læreren som skjelte meg ut foran alle fordi jeg "rørte feil i gryta". Hun har jeg faktisk ikke glemt enda. Hun brukte mesteparten av tiden sin på å sitte med lommespeilet sitt og påføre mer leppestift og vaselin (!).

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 19:32   #95
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det jeg husker best er at vi hadde en oppgave der vi var delt i grupper og vi fikk hver vår ting vi skulle lage mat av. Min gruppe fikk innmat, så vi lagde pizza med lungemos.

Gammel 06-06-10, 20:04   #96
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Risotto
spaghetti og kjøttdeig
potetmos med tilbehør
gulerotkake
marmorkake
fiskeboller
russedesser
rømmegrøt
sviskegrøt
seibiff

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 20:19   #97
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og her er Marte Knipe.

Ingredienser

1 l TineMelk Hel
¾ dl sagogryn
½ dl rosiner
½ dl skåldede mandler
1 ss sukker
1 ts romessensdråper

Dryss og tilbehør:

1 dl skåldede mandler
2 dl rørte jordbær , eller annen god konsentrert rød saus

Dette er identisk likt vår sagogrynsgrøt.

Gammel 06-06-10, 20:24   #98
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noterer at Marte knipe ikke kommer til å bli laget på mitt kjøkken. Det hørtes motbydelig ut.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 20:34   #99
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Skal vi se hva jeg klarer å komme på i farten:

Hvalbiff
Semulepudding
Pizza
Scones
Grove horn
Fruktsalat
Marmorkake
Rullekake
Sjakkruter

Resten er nok fortrengt.

Og legg merke til at hvalbiff kom helt øverst på lista, det er et måltid jeg aldri kommer til å glemme. Og ikke fordi det var så godt.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 20:50   #100
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Skal du ikke se bort i fra Vert lærer på vest siden av Bergen eller i sentrum ?

Kanskje, kanskje ikke ... Jeg tror likevel ikke at jeg har vært læreren din. Da hadde du aldri skrevet vest siden.

(Du tålte den? )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:35.