|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sitte i forsetet?Er det noen grunn til at barn som sitter i beltestol ikke kan sitte forran?
|
|
|
|
#3 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sitte i forsetet?Ja, det er airbagen, og såvidt jeg forstår det er trykket den utløses med for stort for en liten kropp. Sitter de i beltestol i tillegg, kommer de nærmere airbagen og får enda mer trykk.
|
|
|
#4 |
|
Ekvilist
|
Sv: Sitte i forsetet?I følge bilstolselger jeg snakket med i Sverige er barnets hode mindre beskyttet hvis det skulle komme noe flyvende gjennom frontruten. Siden de er lave.
|
|
|
#6 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Østfold
![]() |
Sv: Sitte i forsetet?Her får du svar på mange spørsmål om dette
|
|
|
#7 |
|
Ekvilist
|
Sv: Sitte i forsetet?Sånn ellers er det veldig upraktisk med et barn foran når det er sol, siden barnet ikke har noen beskyttelse med sol gjennom frontruta. Solbriller er sikkert fint, men det blir mindre sol på barnet i baksetet.
|
|
|
#8 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Sitte i forsetet?Koble ut airbag, eller ikke? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Sitte i forsetet?Eg veit i alle fall om ein gut (ganske stor) som mista eit auge på grunn av liten kollisjon som utløyste airbag. Han hadde vel hovudet i perfekt airbag-høgde. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Sitte i forsetet? |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ekvilist
|
Sv: Sitte i forsetet?
Tja, svar og svar. Man får vite hva som anbefales, men ingen begrunnelse eller påbud/forbud. Eller refleksjon rundt om det er ok at barnet sitter foran en passiv airbag.
|
|
|
#13 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Sitte i forsetet?Hvorfor kan dere ikke koble ut airbagen? Jeg hadde vurdert å gjøre det og ha en av de to yngste foran bakovervendt?
|
|
|
#14 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Sitte i forsetet?I dette blogginnlegget så argumenteres det for (med video) hvorfor barn under 12 år aldri skal plasseres foran en airbag:
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Oj, den videoen var veldig beskrivende.
|
|
|
#17 |
|
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sitte i forsetet?Den perfekte air-bag er vel laget for å treffe en person på 70 kg rett i brystet. Husker ikke hvor jeg har dette fra....
|
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Tor Einar Calisch anbefaler ikke det. Da når jeg lyttet på ham for noen år siden så hadde ingen barn i Norge dødt av at airbagen løste seg ut til tross for at den var koplet fra, men det har skjedd i USA. Han mente at en sikrere plass for det fjerde barnet var i bagasjerommet sittende bakover. Det vil si om man har en bil der slike seter finnes. Dette til tross for at bagasjerommet ikke er like beskyttet som de vanlige setene (bilen kolapser mer der), men å sitte bakover ga i seg selv en slik fordel og de fleste alvorlige ulykkene skjedde front mot front. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
can-jur
|
Fordi vi i såfall må deaktivere begge airbagene forran, for godt og endre vognkortet. Og det er vi ikke sikker på om vi vil. Ved en kollisjon der begge foreldrene er med og sitter forran vil vi gjerne ha airbagen.
Vi har den type seter ja, men nettopp fordi de ikke er så sikre vil jeg ikke bruke dem mer enn vi må (ny bil er vel noe vi må prioritere med det er ikke sjangs å få det til før babyen er født).
|
|
|
|
#20 |
|
can-jur
|
Sv: Sitte i forsetet?Den videoen var bare grotesk.
|
|
![]() |
|
|