|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kan du redde liv?
Det er dumt å si til folk fordi det vil i praksis si at alle blir for forsiktige.
|
|
|
#82 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk, da er jeg beroliget. Jeg har også hørt at man skal ta godt i og tenker at jeg sikkert ikke er så sterk at jeg kan gjøre noen skade.
|
|
|
#84 |
|
Ringskrømt
|
Når jeg komprimerer (og det er oftest gamle mennesker som får hjertestans) er ribbena knekt og det blir "mykt" og lettere å trykke etter fire kompresjoner, ca.
|
|
|
#86 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Sv: Kan du redde liv?Jeg kan det i teorien... Men jeg er redd jeg hadde blitt totalt handlingslammet om jeg hadde havnet i en situasjon der det var nødvendig.
|
|
|
#87 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Kan du redde liv?Jeg er klar over at man må trykke hardere enn hva man tror og at man skal ha strake armer og tyngden rett over, men jeg husker ikke helt hvor hardt det var med spedbarn. Noen som kan forklare? Man skulle vel bare trykke med to fingre eller noe slikt, eller? |
|
|
|
|
|
#88 |
|
maler
|
Spedbarn type nyfødt og litt større komprimeres best ved å ha begge hendene rundt brystkassen på barnet og klemme med begge tomlene. Altså man plasserer seg i fotenden og holder rundt brystkassen med tomlene øverst og komprimerer med tomlene. Hvis man ikke kommer til den veien, bruker man pekefinger og langfinger på samme hånd, men da har man mindre kontroll over hvor hardt man klemmer. På litt større barn kan man bruke håndbaken på en hånd.
|
|
|
#90 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Kan du redde liv?Jeg har en del førstehjelpskurs, og har vært først til en bilulykke en gang, og da oppdaget jeg at jeg er 'en som holder hodet kaldt'. Jeg har dog aldri utført hjerte-lunge-redning.
|
|
|
|
#92 |
|
|
Da lillegutt var 5 uker fikk han masse gulp i lungene og sluttet å puste. Han var prematur og hadde ikke noen hostereflekser da, og ... vel, han bare ble gårsvart egentlig.Jeg gjorde alt jeg hadde lært - førstehjelpskurset jeg hadde fått på sykehuset før vi dro hjem gikk som en film oppi hodet mitt og jeg så meg selv fra utsiden. Og fikk jo liv i han igjen. Sist redigert av m^2 : 01-07-10 kl 19:45. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
awesom
|
Selv med strake armer og med hjelp av kroppstyngden er det tungt som faen etter bortimot 15 minutter. I hvertfall på et voksent menneske ( i mitt tilfelle en stor mann på 1.90 og sikkert 115 kilo.)
|
|
|
#94 |
|
awesom
|
Sv: Kan du redde liv?Jeg har vært først på stedet to ganger. Jeg er forbausende god til å være iskald helt frem til kyndig hjelp tar over, ene gangen besvimte jeg rett etter ambulansepersonell hadde tatt over, andre gangen skalv jeg så jeg ikke kunne stå på bena og så spydde jeg som en gris.
|
|
|
#95 |
|
En Som Trener
|
Sv: Kan du redde liv?:har lest kun HI:
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08 Sist redigert av Mirasol : 02-07-10 kl 00:41. |
|
|
|
|
|
#96 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Kan du redde liv?m^2, nå begynte jeg å grine her jeg sitter.
|
|
|
#97 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Og den var det vettu!
|
|
|
#98 |
|
|
Drikke (brus eller annet) og mat generelt og gjerne karbohydrater, tenker jeg. I hvert fall var det det som jeg fikk beskjed om av en kollega som fikk føling til tider og som da var veldig lite samarbeidsvillig. Han trengte absolutt ikke noe. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De jeg kjenner med diabetes bruker gjerne å ta et glass melk eller en brødskive med syltetøy når de kjenner de får føling. Men det meste med sukker funker sikkert. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Kan du redde liv?Ang slimete/blodig munn og sånn, så kan man gjøre innblåsninger gjennom et stykke tøy. Fx bruke genserermet eller legge et skjerf over eller lignende. Det beste er jo om man har en slik maske/ansiktsduk, men man tar det man har.
|
![]() |
|
|