Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

[skolestart] Første klasse 2010-tråd

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-10, 21:28   #1
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

[skolestart] Første klasse 2010-tråd

Kan dere deler erfaring og handleliste med meg?
Uteklær, ryggsekken, sko...etc..

Sist redigert av Botero : 05-07-10 kl 19:46.
Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 09:40   #2
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Første klasse 2010 tråd

Jeg henger meg på dette. Vi har fått veldig lite info av skolen..

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 09:51   #3
Left
Passiv

Standard

Storebror er ferdig med 1.klasse nå, og vi har iløpet av året kjøpt:

*Beckmann ryggsekk - dvs, denne kjøpte mormor.
*Penal - dobbelt med tusjer, blyanter og hva har du. Det ble etterhvert liggende løst inni, så vi kjøpte et tomt penal e. jul og tok ut alt av det doble. Fungerer mye bedre.
*Stiv mappe til løsark

Ellers er det påkledning omtrent som i barnehagen. De er mye ute, og trenger skikkelig tøy også på skolen/SFO.

*Overgangssko i goretex x 2 (Høstskoene var selvsagt for små på våren igjen)
*Todelt skalltøy, Polarn O Pyret bukse, og HH jakke.
*Tynt regntøy
*Viking Thermo
*Gympose til svømmetøy, svømmebriller og badehette
*Hel vinterdress(funker mye bedre enn todelt, en del mindre å kle på når de skal ut i
en fei)
*Innesko - crocs, som ble for små på vårparten. Da ville han heller ha sandaler som innesko.

Det var det jeg kom på i farten.

Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 13:31   #4
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Hittil har vi kjøpt penal (trippelt med masse stæsj på faste plassar, men ser for meg at det blir "posepenal" etterkvart, slik sjuggerpløm skriv) og Bergans skulesekk (Enkelte G-sportbutikkar hadde denne på tilbod i forrige veke. Kr 199,- for ein super sekk!). Matboks og ei siggflaske for turar har vi også kjøpt.

Ein eller annan form for innesko som er lette å ta av og på må vi ha, regnkle og skikkelege utekle som er lette å ta av og på. Eg ser for meg at det blir mykje det same som i barnehagen, men at vi må fokusere endå meir på at det må vere mogeleg for barnet å kle av og på seg sjølv. Vinterdressen med laust ullfor blir difor skifta ut med vinterdressen med fast, glatt for, t.d.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 13:37   #5
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

*abbonerer*

Men får de ikke sekk i første klasse da,lærerne sa det på foreldremøte.

Gammel 05-07-10, 13:43   #6
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss får de ikke skolesekk, så vi har kjøpt skolesekk til 1.klassingen. Det er nok litt forskjellig fra kommune til kommune tror jeg.

Noen skoler/klasser bruker heller ikke penal. Noe de burde gi beskjed om på forhånd, men ikke alle gjør det vet jeg. Vi kjøper ikke veldig avansert penal. Hun får ikke 3.etg. selv om hun ønsker seg det. De bruker alt for mye tid på å finne frem og rote i penalet, og de sitter for mye å diller med det. Vi kjøper et praktisk penal med tykke fargeblyanter og tynne fargeblyanter. Tusjer får de ikke ha i penalet på skolen vår. Noe gode gråblyanter, viskelær og blyanspisser til både tykke og tynne blyanter.

Av utetøy er det greit å ha regntøy og støvler hengende på skolen/sfo hele tiden. På høsten bruker vi allværsjakke og en overtrekksbukse som blir brukt etter behov, særlig på tur. Fullt skiftetøy må ligge der bestandig. Truse, sokker, bukse, genser og t-skjorte. Også noen innesko som er lett og ta av og på. Mine vil ikke bruke crocs, for de er ikke noe gode å løpe i, og det gjør de en del tydeligvis. Særlig på sfo.

Gymsko på 1.klassingene her ha, eller innejoggesko uten svart såle.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 13:43   #7
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

*abbonerer*

Men får de ikke sekk i første klasse da,lærerne sa det på foreldremøte.

Dette varierer vel i ulike kommuner/skoler. Våre får ikke sekk på skolen, ergo må vi kjøpe dette. Pennal trenger de heller trengt tatt ikke, men de har lov til å bruke det. Vår fornuftige storebror har ønsket seg et lite, åpent pennal. Har et vanlig pennal hjemme med plass til fargeblyanter, men har sagt at han ønsker seg sånn rundt som ligger hos farmor og farfar.

Farmor har spurt om å få kjøpe sekk til storebror - det skal hun få lov til.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 13:59   #8
Mani
Helt vanlig

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har også førsteklassing så jeg måfølge med her. Blir så stas å få skolejente.

Gammel 05-07-10, 14:04   #9
nicomama
Superaktiv

nicomama sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
nicomama er litt kul
Standard

Abbonnerer. Har en førsteklassing, og har fått veldig lite info, så her følger jeg med.

Hvordan fungerer skolemelk og skolefrukt ordningen for dere som har det?

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 17:12   #10
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Beckmann-sekk + dobbelt penal er innkjøpt!
Har allerede goretx-sko som passer utover høsten en stund iallefall..
Allversjakke fra Skogstad. Allversbukse fra Reflex, har holdt tett hittil iallefall!
Kommer til å ha et regnsett liggendes der og støvler vil jeg tro, sånn i tillfelle...
Innesko? Blir sikkert eccosandaler.
Hel reimatec+ dress til vinteren.
Fleecedress til å ha liggendes på skolen nå om høsten. Funker både som skift og som ekstrautenpå-tøy om det er kaldt. Etterhvert legger vi der en Janus 2delt-ulldress også.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 17:18   #11
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av nicomama, her.

Abbonnerer. Har en førsteklassing, og har fått veldig lite info, så her følger jeg med.

Hvordan fungerer skolemelk og skolefrukt ordningen for dere som har det?

Her får de ikke skolemelk før i tredje eller fjerde.
Storesøster begynner i tredje til høsten, men har melkeallergi så hun får med vannflaske uansett.
Alle får frukt etter lunch, den betaler vi ikke noe ekstra for.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 18:18   #12
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

abonnerer på denne tråden. Vi har bare kjøpt Bergans skolesekk..

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 21:19   #13
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

*Hos oss må de ha skiftetøy ved klasserommet og på sfo, helst dobbelt opp med regntøy også(det har ikke vi).
*Skolesekk, pennal med gode tykke fargeblyanter og gråblyanter(sånne trekantede),
jeg har tatt ut alt som var i det nye pennalet og erstattet det med dette,
i tilegg har jeg kjøpt gode viskelær og en god blyantspisser.
*Bokbind og sånne lapper til å ha på bøkene.
*Ringperm
*To par med innesko(crocs) til klasserom og sfo.
*Lite sitteunderlag til å ha i sekken på turdag(det hadde vi fra før).
*Kjøpte sånne oppbevaringsposer til skiftetøyet, sånn at det slipper å henge i bæreposer.
*Jeg navner alt som kan navnes, t.o.m hver eneste fargeblyant og gråblyant!

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 21:39   #14
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Her vil jeg også følge med/ delta.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 21:45   #15
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Er det noen som kan anbefale ei god drikkeflaske? Ei som ikke lekker så klart.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 22:11   #16
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Er det noen som kan anbefale ei god drikkeflaske? Ei som ikke lekker så klart.

Vi kjøpte en kjempefin på Chlas Ohlson
Koster 89,-

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 22:15   #17
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Sv: [skolestart] Første klasse 2010-tråd

Hva trenger de i pennalet sitt? Jeg tenker å kjøpe rundpennal og fylle det opp.
Og hva slags poser bruker dere til skifttøy?

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 00:14   #18
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Tusen takk for tips og ideer!
Jeg kjøpte rengklær fra Polarn o pyret, men skal levere den tilbake i morgen. Jakken har ikke hood og min gutt vil ikke bruker rain caps.
Ellers kjøpte denne windfleece jakke 50% rabbat.

Vi kjøpte denne i Colombia, den kan brukers på rigger eller kan trilles. Men kan man kjøpe en regntrekk?? å hvor??

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 00:33   #19
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss trenger ikke barna pennal i første klasse, de har felles skrive- og fargeutstyr på gruppebordet.

Når det gjelder sekk anbefaler jeg å kjenne på tyngden og sammenligne. Storebror har hatt Beckmann-sekk i 2 år nå og den er egentlig ganske tung uten innhold. Jeg tenkte ikke på det da vi kjøpte, men erfarte det etterhvert. Det finnes sekker som er lettere, f.eks Bergans. Men, de har kanskje ikke like fancy motiver i forhold til Beckman og lignende sekker.

Gammel 06-07-10, 00:34   #20
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Hvor: Oslo
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Jeg har hatt førsteklassing i år, utrolig hvor fort det året er unnagjort

Hos oss (Osloskole) er det mulig å bestille både skolemelk og skolefrukt. Vi fikk beskjed om dette tidlig i skoleåret, det ble sendt ut infoskriv om bestilling/priser, deretter fikset vi foreldre bestillingen på nettet. Min jente har fått melk og frukt hver dag og er godt fornøyd med det.

Som penalfyll trengs vel egentlig kun gråblyanter, viskelær, blyantspisser og fargeblyanter. Jeg anbefaler å kjøpe inn noen som gir sterke farger og er lette å fargelegge med, f.eks. Lycras trekantede. De er dyre, så se gjerne etter de som har farger i begge ender = billigere og tar mindre plass. Det er mye fargelegging i 1.klasse så et must med gode farger Etterhvert er det også greit å ha en linjal, saks og limstift. Tenk at de gjerne også bruker penalinnholdet på aktivitetsskolen (sfo). Navn alt.

Vi har vært veldig fornøyde med skolen vår og alt lærerene har gjort for å sørge for å skape trygge dager for alle førsteklassingene, de har hatt et stort fokus på det sosiale og det har ført til et veldig godt klassemiljø. Også har vi vært veldlig positivt overrasket over hvordan de faktisk har klart å tilpasse undervisning og lekser til enkeltbarna. Og imponert over hvordan absolutt alle i klassen har knekt lesekoden i løpet av det første skoleåret, og at mange leser som racere allerede. Mitt inntrykk er ihvertfall at lærerne er dyktige!

Håper alle dere også blir like fornøyde med skolen og at barna vil trives!

Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:49.