|
Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
i Morgentåkedalen
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Lettvint herbariumJeg tenkte jeg skulle lage herbarium med de to eldste i sommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Lettvindt herbariumTa bilder, og lag herbarium-album sammen. Bruk kamera med super-makro, det er enkelt å bruke selv for de minste. Det er billigere, og man risikerer ikke tilfeldigvis røske med seg planter som egentlig burde få stå med seg hjem
![]() |
![]() |
#3 |
i Morgentåkedalen
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lettvindt herbariumJa, jeg har vurdert det, men eldste syntes ikke det var en fullgod løsning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lettvint herbariumVi har akkurat laget artssamling/herbarium på skolen. En del av studentene brukte kontaktpapir, noen brukte lamineringsmaskin, men da jeg var for å kjøpe lamineringsmaskin på Clas Ohlson til rundt 400 kr, fant jeg en pakke med selvlamineringsark. Man fikk vel 20 ark, som var doble med klister, slik at man la planten inni, tok av papiret og strøk det doble arket sammen til et. Så ganske ålreit ut, arkene kan hulles og puttes i perm. En pakke kostet rundt 100 kr, mener jeg å huske.
![]() |
#5 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Lettvint herbariumHvis du vil gjøre som de "proffe", så skal du bare bruke papir og teip. Kontaktpapir gjør det lettere for plantene å råtne, og det blir vanskeligere å studere dem i mikroskop. Arkene skal helst oppbevares liggende, men hvis du helst vil bruke en perm, så er plastlommer et ok alternativ. Da er det også enklere å ta vare på frukter og slikt.
![]() |
#6 |
i Morgentåkedalen
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lettvint herbarium
Takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Lettvint herbariumDet finnes ferdige herbariumsark å få kjøpt på en velassortert bokhandel (type universitetsbokhandel), de er veldig fine
![]() |
![]() |
|
|