|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
Jeg leste denne (link i neste innlegg. Noen får redigere hvis det blir feil) i Dagbladet, om en sykepleier med dårlig råd, og kjenner at jeg ble litt sånn
|
|
|
#2 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når er man fattig?Jeg ville ikke kalt henne fattig. Virkelig ikke.
|
|
|
#3 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Når er man fattig?23000 kr i inntekt er ikke så mye når man er alene med 3 barn.. hvis hun får 4000 kr i bidrag og barnetrygd betyr det at hun ikke får særlig i bidrag? da barnetrygd for 3 barn når man er alene er 3800 kr.
|
|
|
#4 |
|
Drømmer
|
Sv: Når er man fattig?
Det kommer vel an på samvær, inntekt osv. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Når er man fattig?23.000,- i inntekt sier ikke så mye. Utgiftene, derimot ... Men må hun betale SÅ mye i lån? Kan ikke banken la henne betale over lengre tid, og lavere rater? Vi har huslån og billån og diverse men betaler langt ifra så mye som henne, banken har vært behjelpelige siden vi har levd på en inntekt i noen år nå. Det forandrer seg snart, da betaler vi litt mer. Det må da gå an å gå til en økonomisk rådgiver, feks?
|
|
|
#8 |
|
kamerat
|
Sv: Når er man fattig?Dette høres jo ut som en person som enten har gjort noen dumme økonomiske valg, eller fått dumme økonomiske valg gjort for seg av andre, siden hun har så høye bo- og låneutgifter. Og da kan man jo bli ganske fattig i praksis, selv om inntekten i utgangspunktet er ok.
|
|
|
#9 |
|
Hertuginne
|
Sv: Når er man fattig?SR: Det stod at bidrag var utenom, så det er ikke med i regnestykket. Det passet vel ikke til artikkelen. Og serøst: 6000 i studielån og "andre lån" i måneden? Etter 4,5 års studier betaler jeg ca 5000 i studielån i kvartalet, dvs litt mer enn 1500 i måneden. Så det må ligge en del innunder "andre lån", som heller ikke passet å gå mer kritisk inn i artikkelen. Kanskje er det arvet kredittkortgjeld etter en idiotisk eks, kanskje er det gammel moro, kanskje er det ny moro, men 4000-4500 kroner i måneden i "andre lån" er ganske mye.
|
|
|
#10 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Når er man fattig?Jeg har utbetalt mindre en henne pr måned.
|
|
|
#11 |
|
Shake it out!
|
Jeg synes også det høres ut som om hun har tatt noen dumme valg. Og nei, det er ikke barna sin skyld. Men er det staten sitt ansvar å rydde opp? Bør hun få "stipend" (hun trenger jo tydeligvis ikke mer gjeld...) på 30 000 i mnd (eller hva det er hun trenger for å leve tilfredsstillende med de utgiftene hun har) for å ta mer utdannelse? Eller bør hun se om det er noen av de dumme valgene hun har gjort som kan gjøres om?
Now it's nothing but MY way! ![]() Sist redigert av Milfrid : 30-07-10 kl 20:27. Årsak: ehh, feil ord... |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Shake it out!
|
Sv: Når er man fattig?Og altså, jeg vet også at det finnes folk i Norge som lever på forsvinnende lite penger og kan kalles fattige. Mitt poeng var bare at Dagbladet hadde valgt et ekstremt dårlig eksempel når de trakk fram ei med 23 000 i inntekt (+ bidrag og barnetrygd).
|
|
|
#14 |
|
ræv med ører
Sv: Når er man fattig?Det går forresten an å omprioritere.
|
|
|
#15 |
|
kamerat
|
Sv: Når er man fattig?Jeg liker i hvert fall tiltak som gir barn i sånne familier tilbud som er økonomisk utilgjengelige for dem. Fritidsaktiviteter, sommerferietilbud osv. Og økonomisk rådgivning/fornuftig gjeldsordning til mor.
|
|
|
#16 |
|
kamerat
|
Sv: Når er man fattig?Men jeg synes også det ser ut som om hun bor altfor dyrt.
|
|
|
#17 |
|
ræv med ører
Jeg regner med at hun tjener for mye til det.
|
|
|
#18 |
|
Shake it out!
|
Men poenget mitt er nettopp at hvis man har 23 000 kr utbetalt (++) så er man ikke en sånn familie. Da er man en del av en familie hvor mor/far ikke har styring på økonomien. Og er det da samfunnets anvar å gi dem ferie og fritidsaktiviteter? Det blir jo en fin sovepute for foreldrene i så tilfelle - de kan bruke de pengene de tjener på tant og fjas (eller for dyr leilighet og andre ting) for staten kommer inn og hjelper de stakkars ungene som ikke har råd til fritidsaktiviteter og ferie?
|
|
|
#19 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Men den store forskjellen er vel at de fleste som har barn også har en inntekt til i familien.
|
|
|
#20 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Når er man fattig?Hun betaler mer enn oss i lån, og vi har 6 år gammelt hus...så hun bor nok greit.
|
![]() |
|
|