Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hva synes du om Bjarne Håkon Hanssen sin opptreden?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-10, 11:54   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva synes du om Bjarne Håkon Hanssen sin opptreden?

Jeg tenker da på saken med at han som tidligere politiker nå fungerer som rådgiver for "Lobbyering for dummies"? Jeg tenker i hovedsak om du mener at dette er etisk forkastelig eller ikke. (Juridisk sett er det lovlig, ingen tvil om det.) Burde regjeringen vedta det samme som Obama synes du?

Link i dag.

Gammel 04-08-10, 22:29   #2
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva synes du om Bjarne Håkon Hanssen sin opptreden?

Jeg synes det er etisk uforsvarlig, selv om det er lovlig. Det er mange ting jeg kan gjøre som er lov, men jeg velger å la det være fordi jeg ikke vil blande jobb, privatliv og foreningsliv.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 22:39   #3
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan fint lite om lover og regler på dette området, men sånn intuitivt så føles det han har gjort galt. Selv om det er lovlig. Jeg synes dette var en litt morsom kommentar.

Jeg har i grunn syntes Bjarne Håkon Hansen er en fjott før denne saken kom opp. Og jammen synes jeg det ikke fortsatt.

Sist redigert av Irma : 05-08-10 kl 12:42. Årsak: rar leif
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-10, 23:02   #4
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har sett noen hevde at Marit Nybakk og Kristin Halvorsen neppe ville reagert fullt så kraftig som de har gjort nå dersom Hansen hadde fått seg jobb i LO og drevet lobbyvirksomhet for dem.

Ben "suspect truth" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 00:32   #5
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg har sett noen hevde at Marit Nybakk og Kristin Halvorsen neppe ville reagert fullt så kraftig som de har gjort nå dersom Hansen hadde fått seg jobb i LO og drevet lobbyvirksomhet for dem.

Ben "suspect truth" Murphy

Særlig pen er han nå heller ikke.

Jeg har alltid ment han var grisk og opportunistisk, og jammen bekreftet han min formening. Ikke at det skal bekymre ham, siden jeg likevel ikke har stemmerett til Stortinget.

Gammel 05-08-10, 00:36   #6
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror nå at folk får venne seg til at politikeren Bjarne Håkon Hanssen ikke finnes mer. Det finnes bare en Hanssen, og det er rådgiveren. Mine forpliktelser ligger nå hos min arbeidsgiver og mine kunder.

Betyr dette at han tar avstand fra alt han tidligere har gjort?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 00:37   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

- At det skal være en konflikt mellom min rolle som far og min rolle sjokoladespiser, går jeg ikke med på. Når sjokoladen kommer på bordet, opphører pappaen Bjarne Håkon å eksistere. Mine forpliktelser ligger da hos min mage.

Og magen har ingen forpliktelser overhodet for resten av kroppen?

Gammel 05-08-10, 01:11   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg mener at når man i mange år har bedt om en hel befolknings tillit i forhold til en holdning og et partiprogram og har valgt å selge sin arbeidskraft basert på tillit og troverdighet så er veien til å hore for ethvert oppdrag noen vil gi ham penger for å promotere faktisk ganske smakløs.

Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 08:25   #9
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg mener at når man i mange år har bedt om en hel befolknings tillit i forhold til en holdning og et partiprogram og har valgt å selge sin arbeidskraft basert på tillit og troverdighet så er veien til å hore for ethvert oppdrag noen vil gi ham penger for å promotere faktisk ganske smakløs.

Enig, smakløs og uetisk. Uetisk fordi han bruker den kunnskapen og informasjonen han har opparbeidet seg gjennom sin rolle som folkevalgt, til å selge råd til kunder som ønsker inside-informasjon om hvordan de skal kunne påvirke politiske prosesser. Han jobber altså, slik jeg oppfatter det, for at hans klienter eller kunder eller whatever skal kunne bedrive effektiv og målretta lobbyvirksomhet. Han anklages i tillegg for å ha bedrevet direkte lobbyvirksomhet selv, noe han selvsagt benekter.
Samme Bjarne Håkon Hanssen har også uttalt at han mener at hans omdømme ikke er nevneverdig svekket. Dette er selvsagt helt feil, men klientene strømmer på og dermed er egentlig BH Hanssen fornøyd. Jeg tror han egentlig driter i både sitt eget omdømme og det at mange tidligere velgere føler seg lurt og bedratt.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 09:15   #10
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

eg synes dette var en litt morsom kommentar.

Den lo jeg bra av. Den linken er verd hele tråden

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Det har du sikkert rett i, men det ville vel uansett ha vært mer i tråd med Arbeiderpartiet sine intensjoner - får vi tro. Det du er inne på nå er noe av det mest fasinerende jeg vet om når jeg observerer det hos meg selv (og enda morsommere når jeg observerer det hos andre ), nemlig hvor mye lettere vi sømfarer folk som er enige med oss, en de som er uenige med oss. Er folk enige med oss så tilgir vi alle logiske brudd, alle "på-spissen-kommentarer" og tillegger de gode egenskaper i tillegg. (Det er noen som ikke gjør det da, og det viser seg jo at de menneskene som ikke gjør det har naturlige anlegg for depresjon. Selvbedraget er bra for alle parter. Var ikke det en avsporing, så vet ikke jeg. )

Gammel 05-08-10, 10:37   #11
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

http://www.dagbladet.no/2010/08/05/n...sjen/12831113/

Enda mer.

Gammel 05-08-10, 11:03   #12
Erasmus
Fullverdig medlem

Medlem siden: Aug 2010
Erasmus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Grisk, opportunistisk, uetisk, hore. Skylappene er det åpenbart ingenting i veien med. Ei heller kunnskapsnivået.

Kritikken mot Bjarne Håkon Hanssen er tabloid, oppkonstruert og drivkraften er politisk vonbrotenhet. En sak har alltid flere sider, og det som populært kalles lobbyvirksomhet, er ikke annet enn argumentasjon. Når lovforslag sendes ut på høring, vil politikerne motta argumenter både for og i mot. Hvorvidt de lytter til argumentene er en annen sak, men det er demokratisk viktig at alle grupper får muligheten til å uttale seg. Virksomheter som ikke har ressurser til informasjonsarbeid, juridisk kompetanse osv har behov for å kunne leie inn slik kompetanse for å fremmet sitt syn. Og det er her kommunikasjonsbyråene kommer inn.

Og Drømmemamma - du er redd for hvordan Bjarne Håkon Hanssens insidekunnskap (til tross for at han aldri har hatt ansvar for barnehagespørsmål) skal kunne påvirke politiske prosesser. Er du klar over at det er flere enn Espira som har fått lov til å uttale seg? Er du klar over at både LO og Fellesforbundet også får komme med uttalelser om utbytte til barnehageeierne? Er du klar over at både LO og Fellesforbundet bidro med millioner i valgkampstøtte til Ap i fjor? Fagforeningene er part i saken da de organiserer barnehageansatte, og de bidrar først med penger for å få inn ”sine” folk på Stortinget for deretter å kunne bedrive lobbyvirksomhet. Og du er bekymret for hvordan Bjarne Håkon Hanssen skal kunne påvirke demokratiske prosesser?

Det Bjarne Håkon Hanssen har gjort er uvanlig, men jeg ser ikke det kritikkverdige i det. Han har i sin nye stilling muligheten til å bidra på en langt mer foruftig måte, enn om han skulle bli premiert med fylkesmannsstilling som avdankede politikere gjerne blir.

Erasmus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 11:08   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Erasmus - det var da litt av inntreden.

Men altså - det å kjempe i et tillitsvalg for gjennomslag for én ting for så å gå rett over i å leie seg ut til hvem som helst som vil betale for at han skal fremme deres synspunkt - uten noen tilsynelatende siling av hva som er spiselig i forhold til egen påstått mening er altså tilstrekkelig til at jeg bruker sterke uttrykk. Jepp.

Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 11:15   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tjanei, jeg vet ikke. Lobbyvirksomhet er en naturlig del av et demokrati og i et samfunn som spesialiseres mer og mer er det ikke unaturlig at noen spesialiserer seg (og tjener penger på) dette også.

Alle driver med lobbyvirksomhet. Både veldedige organisasjoner, fagforeninger, bedrifter, etc. Alle som påvirkes av politiske beslutninger. Politikere jobber ofte direkte med lobbying etter at de er ferdige på Stortinget, men da som oftest som ansatte i en organisasjon eller bedrift.

Jeg syns ikke man skal være dømt til å være politiker for livet selv om man har vært det i en periode.

Jeg syns politikerne får ta ansvar selv for hvem de vil høre på. De kan bruke "avslå"-funksjonen i Outlook de sånn som andre folk. Litt ryggrad får de ha selv også.

Gammel 05-08-10, 11:19   #15
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Har BHH leid en pressetalsmann for å overvåke www og beskytte hans gode navn og rykte?

Gammel 05-08-10, 11:24   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Har BHH leid en pressetalsmann for å overvåke www og beskytte hans gode navn og rykte?

Han jobber jo i et mediebyrå, så kanskje det er sektretæren hans?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 11:26   #17
Erasmus
Fullverdig medlem

Medlem siden: Aug 2010
Erasmus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Erasmus - det var da litt av inntreden.

Men altså - det å kjempe i et tillitsvalg for gjennomslag for én ting for så å gå rett over i å leie seg ut til hvem som helst som vil betale for at han skal fremme deres synspunkt - uten noen tilsynelatende siling av hva som er spiselig i forhold til egen påstått mening er altså tilstrekkelig til at jeg bruker sterke uttrykk. Jepp.

Leie seg ut til hvem som helst? Han selger sin kompetanse til sin arbeidsgiver, akkurat som du og jeg. Overgangen er uvanlig, og det kun derfor den får oppmerksomhet.

Erasmus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 11:28   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror den får såpass mye oppmerksomhet på grunn av BHHs personlighet, og oppførsel i tidligere saker. Jeg tror en annen politiker, som har gitt et mer sympatisk inntrykk, ikke ville fått samme medfart.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 11:32   #19
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror Glitter har et poeng.

Ellers er jeg enig med Polyanna. Og så får jeg så veldig lyst til å legge litt ansvar over på de som sitter på stortinget. De får være voksne nok til å ta ansvar for egne meninger og egne beslutninger.

Gammel 05-08-10, 11:39   #20
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Erasmus, her.

Leie seg ut til hvem som helst? Han selger sin kompetanse til sin arbeidsgiver, akkurat som du og jeg. Overgangen er uvanlig, og det kun derfor den får oppmerksomhet.

Selvsagt. Jeg gleder meg til å se Siv Jensen som talskvinne for Muslimsk Råd. Iført hijab. Ja, man kan leie ut sin kompetanse til forskjellige arbeidsgivere, men har man i (eller kanskje heller: for å få) en tidligere stilling gitt uttrykk for å ha noen grunnleggende holdninger, sier det ikke så mye positivt om en som person når man skifter kåpe for høyest bydende neste gang man skal ha jobb.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:38.