|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
© All rights reserved
|
Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Det er så grusomt og tragisk når unge mennesker dør av rus (http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10017674) og jeg synes det er trist at de ikke gjøres mer for disse barna. Sist redigert av 007 : 07-08-10 kl 01:26. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Litt uheldig å koble dette opp mot en konkret sak, synes jeg.
|
|
|
#3 |
|
Har fått viljen sin
|
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Ja det er nok vanskelig å innrømme. For et litt kritisk øye er det imidlertid ikke vanskelig å lese mellom linjene i saker som foreksempel den i Bergen nå. Desverre er det alt for mange som ser på barnevernet som den store stygge ulven, som tror blindt på alt media skriver og som ikke enser at en sak har i allefall to sider. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Jeg synes du er på grusomt tynn is når du snakker om barn med rusproblemer og foreldre som svikter. Det er faktisk ikke alltid sånn at barn som sliter med rus har foreldre som sliter selv. Det er oftere enn man tror at det er barna som ikke fungerer, og ikke nødvendigvis foreldrene som svikter. Når hele familien kræsjer så tar barnevernet over.
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Det blir alltid veldig vanskelig å diskutere årsaker når det er et konkret dødsfall. Alle barn og ungdommer som dør vil naturlig nok bli fremstilt som ressurssterke og med så godt som utelukkende positive egenskaper. Rusproblemene og problemadferden blir tonet ned, normale og positive egenskaper blir løftet frem. Og det er vel sånn det skal være.
|
|
|
#6 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?
Helt klart, men det var denne saken som startet det hele. Du kan følge linker videre og lese at barnet selv meldte fra om sin egen situasjon til barnevernet.
Jeg skriver også at det ikke gjelder alle! Og jeg skriver også at jeg vet at dette kan skje med mitt eget barn. Og nei: det er ikke alle som har foreldre som ikke virker og nei: man kan ikke skylde alt på foreldre. Miljø, venner og barnet selv påvirker - helt klart. Sist redigert av 007 : 07-08-10 kl 02:34. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Jeg har ikke noe i denne tråden å gjøre. Jeg kjenner allerede nå at jeg ikke kommer til å klare å diskutere dette på en ordentlig måte.
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Jeg synes ikke det ville vært mer riktig å sette søkelyset på foreldrenes udugelighet i en sånn sammenheng. Men jeg får også litt fnatt av at det alltid er god tabloidjournalistikk å henge ut barnevernet. Med eller uten grunn.
|
|
|
#9 |
|
© All rights reserved
|
Det er helt OK. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Sperret
|
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Du sier at du vet det også kan skje dine egne barn, samtidig som du skriver at årsaken som regel er dysfunksjonelle foreldre. Der synes jeg det skurrer, men jeg er enig i det jeg tror er hovedbudskapet ditt. Det er alltid frustrerende når kun én part i saken kan uttale seg. Samtidig synes jeg ikke det er bedre å rette vinklingen mot håpløse foreldre. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Det er systemet som svikter, etter at foreldrene ikke har maktet oppgaven. BV kan jo også overta omsorg for ungdom på skråplanet, uten at det nødvendigvis er foreldrene som ikke har gjort jobben sin. Eller andre grunner. Men selvsagt vet vi at det finnes foreldre som svikter, men det er derfor vi trenger å diskutere og få til et godt rustet BV til å ta over og håndtere disse barna på en god måte. Og det må kunne diskuteres, selv om jeg er enig i at debatten tar en alt for tabloid vending i mange aviser. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
© All rights reserved
|
Nei - å sette fokus på foreldre udugeighet blir vel i sterkeste laget, men hva med å fokusere på foreldreansvaret? Jeg vet det er agurktid i tabloidene, men vi som foreldre må jo tørre å se fakta i øynene: vi har et enormt ansvar som foreldre. Og når noe går galt, så må man orke å se innover og ikke bare skylde på barnevernet. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Ungdom som kommer under barnevernets omsorg gjør det på grunn av noe. Enten er det foreldrene som ikke virker, eller det er ungdommen som blir for mye for sine foreldre og hvor foreldrene selv ber om hjelp. Det dreier seg ikke om mønsterungdom av godt fungerende foreldre som får erfare livets harde realiteter etter at barnevernet har blandet seg. Det dreier seg ofte om ungdom som allerede er på god vei ut på skråplanet. Men at barnevernet har en kjempeutfordring med disse ungdommene er helt sikkert. Det er ikke lett å endre kursen for disse barna, og mange av dem kommer ikke i fosterhjem, men i institusjoner med annen ungdom. Som har erfaringer med rus etc. Og det er smittsomt. Det er nok riktig at mange ungdommer får sitt første møte med rus under barnevernet, men det betyr for det første ikke at disse ungdommene ville forblitt rusfri om de hadde blitt hjemme hos sine foreldre (det har kanskje mer med alder å gjøre), og heller ikke at det er et tegn på udugelighet hos barnevernet på noen måte.
|
|
|
#14 |
|
© All rights reserved
|
Jeg tror jeg er en virksom forelder, men likevel kan barna mine havne i trøbbel. Det er ikke alle barnevernsbarn som har foreldre som ikke virker, men som har særdeles oppegående, fortvilte foreldre. Men min erfaring er at de er i et sterkt mindretall. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
© All rights reserved
|
Jeg er så enig med alt du skriver og du formulerer så godt det jeg vil si. Men likevel: når det går galt, så kan en ikke bare skylde på barnevernet? Vi må jo som foreldre tørre å ta inn over oss vår del av ansvaret? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Jo ja. Jeg er enig med deg forsåvidt. Men det finnes mange foreldre som er usikre. Inkludert meg selv. Vi gjør så godt vi kan og håper det bærer. Fasiten får man flere år senere. Ja til fokus på foreldreansvaret, men da sammen med noe man kan bruke til noe annet enn å mate skyldfølelsen. Som data på hva som er kjente risikofaktorer og positive prediktorer i forhold til å unngå rus og kriminalitet hos ungdom.
|
|
|
#17 |
|
© All rights reserved
|
Første bud er kanskje å holde seg unna rusmisbruk og kriminalitet selv? Å være gode rollemodeller på de punktene? Og det er jo ikke så vanskelig for de fleste av oss? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Nei det er klart. Likevel blir det å fokusere litt som å sparke de som allerede ligger nede. Selvfølgelig skal man kunne si det høyt også, at foreldre med rusproblemer ikke er bra for barn. At foreldre som røyker oftere får barn som røyker. At hva man gjør som foreldre spiller en rolle for hva avkommet foretar seg. Men de færreste av oss er kriminelle og rusmisbrukere. Og jeg tviler på at de som er det vil skjerpe seg hvis de får høre enda en gang at det påvirker barna, det er vel ikke sånn at de ikke får høre det av noen heller. Jeg synes i så måte det er mer interressant å høre om hva vi vanlige dødelige bør foreta oss i forhold til barn og ungdom, om det finnes noe som øker og reduserer sjansene for risikoadferd. Og lettere tilgjengelig hjelp for foreldre som sliter, man er ofte håpløst alene som foreldre i en jobb man har null og niks opplæring i. Man kan være heldige med kjemien, men man kan også få utlevert et barn som ikke responderer på noe av det man gjør og som har en personlighet man ikke har noen forutsetninger til å forstå.
|
|
|
#19 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Barnevernsbarna som sviktes av barnevernet. Eller?Jeg er fremdeles eng i alt du sier Katta, men er det riktig å sparke på barnevernet? Er det rett å "alltid" skylde på det offentlge, på alle andre? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Nei, å sparke på barnevernet er bak mål, spesielt når man lenker det opp mot enkeltepisoder som det gjøres her. Hvis man ønsker en fruktbar debatt om rusproblemer i barnevernsinstitusjoner (som jeg mener er en viktig diskusjon), må man unngå at de som jobber med saken har munnkurv fordi det er koblet til et enkelttilfelle.
|
![]() |
|
|