|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Krangling om arvLeste dette i dagbladet: http://www.dagbladet.no/2010/08/08/n...mote/12767635/ |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Krangling om arvHvis du ikke blir sur om foreldrene dine gir alt til broren din, så tilhører du nok ikke flertallet.
|
|
|
#4 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Krangling om arvMin farsside gikk delvis i oppløsning pga. arv der det faktisk var jeg og min bror som splittet familien, men det der er en lang historie. Jeg synes mange tar helt av ja, men av og til er det ikke uten grunn. I vårt tilfelle ble vi direkte snytt for utrolig mye penger og det på en så frekk måte at det er ikke til å tro, og da er det klart vi blir såre og sinte? Og jeg skal innrømme at jeg hadde blitt veldig overrasket og faktisk også sint om min mor hadde formue og ga vekk alt til min bror sånn plutselig, mens jeg ikke fikk noe som helst. Jeg synes det bør være litt rettferdig fordeling mellom barna, så lenge det ikke ligger gode grunner for noe annet. Og så lenge barna likestilles (igjen - så lenge ikke noe annet taler for det motsatte) så er det etter mitt syn ett fett hva eierne av pengene bruker dem på, om det er sydenturer, champagne og McDonalds, mens de lever.
|
|
|
#5 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Krangling om arvHvordan man reagerer den dagen man finner ut at alle andre søsken arver alt og en selv ingenting vet man jo strengt tatt ikke før det faktisk skjer, vil jeg hevde. Mye vil antakelig også komme an på hvordan foreldre og øvrige søsken har oppført seg, feks om man har et pushy søsken som "tilfeldigvis" ender opp med alt av verdi før foreldrene dør.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Krangling om arv
Jeg tilhører nok det flertallet som ville blitt sur da...
|
|
|
#7 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Krangling om arv
Du ville ikke blitt sur? Selv om du selv feks hadde sagt nei til egen familie for å ta deg av dine sykeforeldre og bo med dem i åresvis, mens din bror levde livets glade dager i en by langt unna. Og dukket opp siste året de levde og plutselig hadde de gitt alt til ham?
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Sv: Krangling om arvOm foreldrene dine velger å forskjellsbehandle deg grovt fra dine søsken og du ikke blir sur eller synes det er et problem i det hele tatt, så tror jeg du tilhører mindretallet. |
|
|
|
#9 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Krangling om arvArvestrid får virkelig frem stygge sider hos folk. Jeg har sett det mange ganger på nært hold, ikke et særlig vakkert syn... |
|
|
|
|
|
#10 |
|
By the Sea
|
Sv: Krangling om arvJeg synes fokus på arv er usmakelig.
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Krangling om arvMamma har begynt å dele ut kakeboksene...
|
|
|
#12 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Krangling om arvMan kan umulig vite hvordan det er før man er midt oppi situasjonen selv. Det er vanskelig å se for seg evt. situasjoner som oppstår underveis samt fremgangsmetoder hos folk man trodde man kjente godt.
|
|
|
#13 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Krangling om arvJeg har vært gjennom et arveoppgjør etter min far og vi greide å fordele ting uten at noen ble sinte og sure. Vi delte gjenstander inn i tre hauger inntil alle var enige om at alle haugene var like bra og så trakk vi lodd. Om man gjør det på en slik måte så gjør det det enklere å komme fra oppgjøret med vennskap og fred i behold.
|
|
|
#14 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Krangling om arvJa, det er nok lett for meg å si det - spesiellt siden jeg tviler på at det noensinne kommer til å skje. Men for meg er familie viktigere enn penger, og tror det skal ganske mye til før noe økonomisk får meg til å bryte med familien. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Smugleser
|
Sv: Krangling om arvDet er ikke det minste rart at arveoppgjør blir vanskelige; de inkluderer to forhold som gjør at folk ofte havner i uføre; penger og følelser.
|
|
|
#16 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Krangling om arvNå har jeg ikke lest artikkelen, men etter mange år i eldreomsorgen har jeg sett både det ene og det andre ifht arveoppgjør. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Krangling om arvJeg har trodd lenge at slike bitre arvestrider kom av gammelt grums. At noen av søsknene har følt på forskjellsbehandling i barndommen - eller siden - og at dette kommer frem når man skal dele alt. Og noen ganger er nok dette tilfelle. Men så skjønte jeg at det faktisk er lov å forfordele ungene sine i testamenter og arveoppgjør (naive meg trodde det skulle deles likt alltid...
|
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: Krangling om arvVel - om jeg noensinne ender med å arve etter foreldrene mine så skal jeg kjøpe flybilletter og dyr vin for pengene. Og det har jeg ingen problemer med å planlegge heller. |
|
|
|
#19 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Krangling om arvJeg tror jeg ville blitt sår om mine foreldre forfordelte søsteren min med å gi henne masse og meg ingenting. Men jeg håper og tror at den dagen de er borte og vi skal fordele ting så klarer vi å dele tingene deres uten å bli uvenner. Nå har de bare en helt vanlig enebolig som vi antagelig selger, kanskje en bil som også skal selges og ellers er det jo ikke noe voldsomt til verdifulle ting de har. Om vi har sentimentale minner til enkelte ting må vi da klare å velge hver sin gang. Håper jeg ihvertfall.
|
|
|
#20 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Krangling om arvVi vil nok selv forsøke å gjøre alt så likt som mulig når det gjelder egne barn, slik er det nå og slik vil det nok være i fremtiden også. Vi er redde for å såre noen, at noen skal føle seg mindre verdsatt. |
|
|
|
![]() |
|
|