|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Små venner med eller utan bilstolRett som det er har me med små venner av storesøster i bil. Mange av desse er nok i grenseland for bilstol, enten på høgden eller på vekta. Men her i distriktet er det ukultur på å ha ufullstendig bilsikring. Dette er ikkje noko særskild for denne aldersgruppa, men no er det altså desse i grenseland som gir oss litt hodebry.
|
|
|
#2 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Små venner med eller utan bilstolVi har en bilpute i bagasjerommet som blir brukt til vennetransport. Min eldste er like gammel som din eldste, og hvis noen prøver seg sier jeg bare at i min bil sitter barna på pute, sånn er det bare. Har ikke hatt noen krangler på det. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Ventar stadig på vår
Sv: Små venner med eller utan bilstolKvar vart det forresten av "Bucklebuddy" eller kva det no heitte frå Skaperen? Det er trangt og kronglete å få festa beltet med tre seter på rekke (to beltestolar, eitt DL).
|
|
|
#4 |
|
superbruker
|
Sv: Små venner med eller utan bilstolJeg trumfer gjennom at de skal sitte på pute eller bilstol i min bil. Det er en del unger som har fått hakaslepp av den grunn. Jeg sier bare at det min bil, jeg som kjører, mitt ansvar og mine regler. Når det gjelder minstepropellen som er like gammel som din, så må de konsekvent sitte på pute. Det er ikke så mange av de som er store nok til å sitte uten. Alle under 150 cm og 36 kg må sitte på i min bil. Til og med en del av mellomstepropellens (f. 2000) venner må sitte på pute. I storepropell sin klasse er han den eneste som sitter på pute. Sikkerheten trumfer alt.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Små venner med eller utan bilstolI vår bil sitter barn i sete/på pute. Og det vikes ikke. :kjipemamman:
|
|
|
#6 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Små venner med eller utan bilstolSelvfølgelig skal alle passasjerer sikres etter regelverket. Vi har stol til minsten og pute med rygg til de to store. Vi har også en ekstrapute liggende. Om noen protesterer, viser vi til trafikkreglene, og forklarer at passasjerene våre er så viktige at vi ikke vil ta sjanser med dem. Og vil de ikke sikres, får de heller ikke være med. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ventar stadig på vår
Sv: Små venner med eller utan bilstolJa, men spørsmålet er da ikkje kor vidt barna skal sikrast i henhold til regelverket! Sjølvsagt skal dei det, og me har bilstol i bagasjerommet til sånt bruk. Spørsmålet er om eg skal vege og måle dei for å finne ut om dei er over eller under grensa.
|
|
|
#9 |
|
Ventar stadig på vår
Sv: Små venner med eller utan bilstol
Går barn rundt og veit eiga vekt og høgde?
|
|
|
#10 |
|
I mål
|
Sv: Små venner med eller utan bilstolKan du ikke måle 140 cm (hvis det er grensen, jeg kan ikke dette ennå) fra bakken og sette en tapebit på bilen eller noe, så ber du dem stille seg ved siden av der hvis det er noen du tenker er såpass kraftige at vektkravet er tilfredsstilt? Jeg kan se for meg at etter at du har tatt et par som ikke er lange nok, blir det muligens slutt på maset. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Små venner med eller utan bilstolDet er lettere å vurdere vekt enn høyde. Bruk målebånd og finn ut et punkt på bilen eller hvor høyt opp på deg selv 1,40 meter er, og vurder i forhold til dette om vennene er over grensa. Det er ingen skade om de sitter i beltestolen selv om de er tyngre enn grensa, siden de likevel bruker de vanlige bilbeltene. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Eh ... Jeg vet ikke verken hvor høy eller tung åtteåringen er.
|
|
|
#13 |
|
WF: Sausnebbet
|
Sv: Små venner med eller utan bilstolGutta mine vet i hvert fall det. Det skiller 2cm mellom dem, så da er det viktig å ha kontroll. Vekta ble sist sjekket da vi prøvde redningsvester, og de husker godt hva de landet på der også. Mulig slikt er vanskeligere med jenter? Ellers spør vi gjerne foreldre om vi er usikre. De fleste vet nå at vi ar temmelig strikte på bilsikringa. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: Små venner med eller utan bilstolNoterer ned trikset om tapebit på bilen, mtp høyde!!
|
|
|
#15 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Små venner med eller utan bilstolJeg lar foreldrene bestemme, jeg. Jeg kjører ikke rundt med en ettåring uten bilstol uanset, altså men dersom et litt større barn skal sitte på og vi ikke har plass til en tredje pute/stol i baksetet, gjør jeg foreldrene oppmerksomme på dette så får de selv ta valget. Noen velger å la barnet sitte på med bare bilbelte, andre velger å kjøre selv. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Man hvis du nå skulle bli stoppet i kontroll eller det som verre er, er det fremdeles ditt ansvar som sjåfør at alle i bilen er riktig sikret, og da nytter det vel lite å si at "foreldrene sa det var greit"?
|
|
|
#18 |
|
|
Omvendt, i følge trykk trafikk. Opp til 150 cm skal de bruke godkjent sikring. Men over 36kg skal kun bilens sele brukes - ikke noe annet utstyr. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Min seksåring vet ikke vekten sin, men høyden har hun full kontroll på stort sett hele tiden pga. karuseller.
|
|
|
#20 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|