|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
Leser
|
Sv: Krangling om arv
Nei, og jeg har ingen problemer med at foreldrene svir opp penger på cruice eller dill eller drikker opp pengene (OK, der hadde jeg hatt problemer, men av litt andre grunner enn arvespørsmålet), det jeg har problemer med er urettferdigheten. Og det er jo den jeg prøvde å skissere i eksempelet mitt.
|
|
|
#82 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Krangling om arvJeg husker at artikkelen var veldig utydelig der. Det virket som om barna siklet på arven sin, men det var jo faktisk farsarven, som strengt tatt er DERES penger, som de har vært snille nok til å la forelderen disponere, det er snakk om.
|
|
|
#83 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Krangling om arvhim: forfordeler man sånn når barna er små så syns jeg faktisk man svikter i oppdragergjerningen. For man skal "skape" trygge og mentalt sunne mennesker, og det tror jeg ikke man gjør på den måten.
|
|
|
#84 |
|
Leser
|
Nei, der er jeg enig med deg. Problemet slik jeg ser det, er jo heller oftere at barn blir forfordelt av foreldrene fordi foreldrene mener at ett barn "trenger pengene mer enn de andre" (og noter! Dette barnet som "trenger pengene mer enn de andre" er ofte det samme barnet som banker og/eller neglisjerer den gamle moren sin. Er ikke dette sjebnens ironi - eventuelt tristesse - så vet ikke jeg).
|
|
|
#85 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Krangling om arvJoda, den ser jeg. Og jeg blir sur på foreldre som forfordeler sånn, som oftest, som du sier, gjennom hele livet (SE! Lillebror (28) har gjennomført videregående!!
|
|
|
#86 |
|
Leser
|
Nei, det er jo umulig å forby det. Ta eksemplet mitt med forferdeling av små barn, man oppfyller helt greit det loven sier man skal gjøre i forhold til å ha barn. Det er et kjempeproblem generelt sett å regulere mellommenneskelige relasjoner. Til og med noe så groteskt som konemishandling er enormt vanskelig å lovregulere (på grunn av beviser, kanskje ikke hun som blir mishandlet vil at den som mishandler henne skal straffes, hvilke tiltak skal man dømme? Og det er jo nettopp derfor vi har en masse instanser som skal dekke opp for det "glippet" som oppstår mellom loven og hva som bør håndteres uten innblanding. Barnevernet, familiekontorene, krisesentrene etc er jo alle slike instanser som fungerer som et buffer mellom domstolene og "privatlivets fred".)
|
![]() |
|
|