Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Et litt "klamt" spørsmål

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-10, 21:15   #21
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et litt "klamt" spørsmål

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Selvfølgelig kan man komme opp i situasjoner der man låner penger av andre av og til?

Fordi man er blakk eller fordi man f.eks. står i kassa på RIMI og bankkortet fusker, eller fordi noen man er på kafé med har lyst på spontan kinobesøk og man ikke har tatt med så mye penger osv osv? For meg er det to helt forskjellige ting.

Jeg må helt ærlig innrømme at jeg rynker litt på nesen når voksne mennesker er så blakke at de må låne penger. Godt mulig jeg er snobbete eller lever lykkelig i min rosa boble, men sånt gjør meg litt betenkt.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 21:18   #22
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ingen problemer med å låne bort penger til gode venner i ei knipe. Men folk jeg kjenner bare perifert, slik som i dette tilfellet? Nei. Allikevel hadde jeg antakelig blitt så tatt på senga av en slik type forespørsel at jeg antakelig hadde sagt ja likevel.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 21:22   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg hadde sikkert sagt ja, fordi jeg hadde blitt tatt på senga. Men en gang hadde vært nok, neste gang hadde jeg sagt ja.
Tja, jeg kunne ha lånt småbeløp i spesielle tilfeller, problemer med kort, at jeg manglet kontanter etc Men ikke større summer, ikke av mer eller mindre fremmede og definitivt ikke fordi jeg var blakk.

Ingen skal si at du ikke lærer.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 21:22   #24
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde svart nei på en sånn sms, rett og slett fordi tidligere erfaringer har gjort at jeg ikke ville blitt overrumplet. Et forhenværende vennepar anså meg tidligere som en døgnåpen lånesentral/minibank. Det var en av flere grunner til at jeg brøt "vennskapet".

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 21:32   #25
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Jeg må helt ærlig innrømme at jeg rynker litt på nesen når voksne mennesker er så blakke at de må låne penger. Godt mulig jeg er snobbete eller lever lykkelig i min rosa boble, men sånt gjør meg litt betenkt.

Men det finnes voksne mennesker som har dårlig råd av legitime årsaker (kan hende de studerer, eller er alene med barna sine og lever på en inntekt feks). Da må det vel være greit å låne noen kroner av foreldrene sine fra tid til annen, om større uventende utgifter kommer på, uten å bli sett ned på? Eller rynker du på nesa uansett?

Jeg rynker litt på nesa om det er fordi man har null kontrol på økonomien sin, men ikke om man rett og slett har litt lite å rutte med en periode.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 21:35   #26
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men det finnes voksne mennesker som har dårlig råd av legitime årsaker (kan hende de studerer, eller er alene med barna sine og lever på en inntekt feks). Da må det vel være greit å låne noen kroner av foreldrene sine fra tid til annen, om større uventende utgifter kommer på, uten å bli sett ned på? Eller rynker du på nesa uansett?

Jeg rynker litt på nesa om det er fordi man har null kontrol på økonomien sin, men ikke om man rett og slett har litt lite å rutte med en periode.

Jeg er verdensmester i alternative løsninger TM, og bortsett fra mat og husly ser jeg sjelden andre behov som må løses ASAP og som man ikke kan vente med overhodet. Når det gjelder økonomi har jeg alltid en plan B, C, og trippelE, og det at man plutselig står der uten å finne på annet enn å låne av noen gjør at jeg rynker på nesa. Om ikke annet på grunn av mangel på kreativitet.

Gammel 11-08-10, 21:36   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er jo ingen drømmesituasjon og vi har sjelden vært blakke faktisk. Vi har jo levd på kun mannens inntekt i noen år (pga. operasjonen min, graviditet, manglende barnehageplass og diverse) og da kom vi faktisk oppi et par sånne situasjoner. Ordentlig, trygt barnesete til minsten var litt viktigere enn stoltheten vår, spesielt når venninnen min selv tilbød seg å låne oss de pengene og vi visste vi kunne betale tilbake få måneder etter.
Nå er det heldigvis slutt på sånt i og med at vi begge jobber fullt. Heldigvis. Men jeg er jo glad jeg ikke lever i en rosa boble selv (sier ikke at du gjør det) for nå vet jeg jo at folk havner i diverse kjipe situasjoner og at verden ikke er svart-hvit. Mannen min er verdens mest økonomiske menneske, så sløsing forekommer omtrent ikke i dette huset, egentlig.

Gammel 11-08-10, 21:40   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rosa boble, ja. Håper for din skyld at den ikke sprekker, realiteter kan være kjipe å kjenne på.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 21:42   #29
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er verdensmester i alternative løsninger TM, og bortsett fra mat og husly ser jeg sjelden andre behov som må løses ASAP og som man ikke kan vente med overhodet. Når det gjelder økonomi har jeg alltid en plan B, C, og trippelE, og det at man plutselig står der uten å finne på annet enn å låne av noen gjør at jeg rynker på nesa. Om ikke annet på grunn av mangel på kreativitet.

Det er ganske mye som ikke kan løses med kreativitet.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 21:45   #30
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Ja, det kom kanskje ikke helt tydelig frem at jeg ikke akkurat mener låne penger til livsnødvendig hjerteoperasjon i utlandet, bil når man bor på et sted uten naboer eller kollektivtrafikk-type-ting.

Jeg svarte vel mest i forhold til situasjonen beskrevet i hovedinnlegget.

Gammel 11-08-10, 21:45   #31
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det er jo bra, men det er også fint å anerkjenne at det ikke er tilfelle for andre, og at det ikke er nødvendig å rynke på nesa av den grunn.
Og i forhold til dette tilfellet spesielt, så skriver HI at denne mammaen har en hjerneskade, og det å planlegge langsiktig (i forhold til økonomi) og finne alternative løsninger er typiske utfordringer mange får etter slike skader.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 21:46   #32
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde ikke lånt bort penger.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 21:46   #33
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kult. Du kommer hjem med to barn etter jobb og barnehage, er aleneforelder, det er onsdag, du har akkurat betalt ut huslån, barnehage, fellesutgifter, og får lønn på mandag. Frem til da har du et par tusen på konto, noe som slett ikke er så verst hvis man tar inntekt vs. utgifter-regnestykket. Det står en lapp på døra, og det viser seg at strømmen er stengt. Det koster [et obskønt antall tusen] å få den på igjen.

You fix? På en fiffig, kreativ liten måte? Forklar gjerne.

Gammel 11-08-10, 21:48   #34
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Det meste i "vanlig" sjangeren kan. Jeg blir stadig overrasket over hvor overrasket andre blir over hvor mye det går an å løse når man brainstormer litt uten å automatisk ty til de vanlige løsningene.

"Hva gjør du når vaskemaskinen ryker"-spørsmålet er jo nesten blitt en klassiker, og det er sjokkerende at de fleste uten penger mener at å låne penger er det mest nærliggende. That's the stuff Luksusfellen på TV3 er laget av.

Gammel 11-08-10, 21:49   #35
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Kult. Du kommer hjem med to barn etter jobb og barnehage, er aleneforelder, det er onsdag, du har akkurat betalt ut huslån, barnehage, fellesutgifter, og får lønn på mandag. Frem til da har du et par tusen på konto, noe som slett ikke er så verst hvis man tar inntekt vs. utgifter-regnestykket. Det står en lapp på døra, og det viser seg at strømmen er stengt. Det koster [et obskønt antall tusen] å få den på igjen.

Ah, og med i ligningen må selvfølgelig at strømmen er stengt fordi Noen Andre ikke har betalt regningen. Som de sa de gjorde.

Rynker du på nesen nå?

Gammel 11-08-10, 21:50   #36
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde nok ganske sikkert svart ja den ene gangen men ikke om det ble flere.

Mannen fikk forresten spm fra søskenbarnet sitt (48 år og 4 barns mor) om han ikke kunne stille som økonomisk ansvarlig for hun hadde funnet seg ny type på nett fra India (eller deromkring). Hun gidder ikke å jobbe selv og om han skulle få turistvisum så måtte noen stille økonomisk ansvarlig med inntekt over en viss grense. Han takket pent nei

Gammel 11-08-10, 21:51   #37
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Finni, her.

Jeg hadde nok lånt bort pengene, og muligens sett på det som en bonus om de kom tilbake.

Der har du nok meg også. Vanskelig situasjon.

Gammel 11-08-10, 21:52   #38
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karina, her.

Jeg hadde nok ganske sikkert svart ja den ene gangen men ikke om det ble flere.

Mannen fikk forresten spm fra søskenbarnet sitt (48 år og 4 barns mor) om han ikke kunne stille som økonomisk ansvarlig for hun hadde funnet seg ny type på nett fra India (eller deromkring). Hun gidder ikke å jobbe selv og om han skulle få turistvisum så måtte noen stille økonomisk ansvarlig med inntekt over en viss grense. Han takket pent nei

Fantastisk! Noen er bare ikke sanne!

Gammel 11-08-10, 21:52   #39
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Det enkleste og beste er å ringe strømselskapet og lage en avbetalingsplan. Det er ikke mange strømselskaper som lar økonomisk pressede småbarnsforeldre gå uten strøm når de kan betale litt.

Jeg vet om selskaper som lar folk etterbetale 300.- i måneden.

Jeg jobber selv i forsikringsbransjen og har kunder som betaler 150.- i måneden i en periode på to år, fordi de ikke har råd.

Nuff said- Dette handler ikke om alenemødre, asylsøkende enker eller djevelen og hans oldemor.

Gammel 11-08-10, 21:52   #40
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ingen skal si at du ikke lærer.

Hva i alle dager? Det må være mitt gavmilde, ubeviste jeg som snakker.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:37.