Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Spinoff: Hvordan sorterer man skittentøy?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Hvordan sorterer den gode husmor klesvasken
Mørk tøy - uavhengig av hva dette tøyet består av 10 22,22%
Olabukser - olasskjørt og grovere stoffer 3 6,67%
Hvitvask - hvitt er hvitt - t-skjorter/truser/sokker U name it 17 37,78%
Farget/kulørt - her også t-skjorter, truser, sokker 13 28,89%
Alt ovenstående sorteres sirlig i 40/60/75/90 grader 17 37,78%
Litt komplisert å forklare med bare ett alternativ - så jeg har spesifisert i tråden 14 31,11%
Skjønner ikke spm.... 5 11,11%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 45. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-10, 22:54   #21
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan sorterer man skittentøy..

Vi gjør det omtrent slik:
Kulørt voksne inkl undertøy 40 ikke trommel
Hvitt voksne og barn inkl undertøy 40 tromler av og til barnas
Kulørt barn inkl undertøy 40 trommel
Håndklær, kluter, sengetøy 60 trommel
Kulørt voksne finvask 30 ikke trommel
Dongeri voksne finvask 40 ikke trommel
Ull voksne 0 grader
Ull barn 30 grader

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 22:55   #22
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

40 & 60 grader farget (Ofte sorterer jeg ut jeans og kjører det alene)
40 & 60 grader hvitt
40 grader lyst
40 grader rødt
Finvask
Ull (vasker lignende farger sammen)
Treningstøy

Ina er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 22:56   #23
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

60 grader hvit: truser, sengetøy, kluter og håndklær
60 grader mørk: samme som hvit, men pluss sokker
Av og til går disse på 90 grader
40 grader hvit: t-skjorter, gensere, singleter, uniformsskjorter
40 grader mørk: det meste av fargede klær
40 grader t-skjortevask mørk (går mange t-skjorter så de går på egen miljøvask)
30 grader ull
30 grader silkevask: bh'er og noen av mine plagg
40 grader jeans: olabukser
40 grader syntetisk: fleecetøy

Spørsmålet mitt er om dere sorterer det i disse kategoriene i skittentøyet? Jeg ser jo an feks 40-graderstøyet mitt og lar kanskje dongerien eller et plagg med mye glidelåser vente hvis jeg samtidig skal vaske noe litt "sart", men jeg sorterer det ikke for seg.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 22:58   #24
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

40 grader kulørt inkl. undertøy
40 grader lyst inkl. undertøy
30 grader ull
finvask (30 grader eller kaldt)
håndklær, sengetøy og vaskekluter på enten 60 eller 90 grader

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 23:02   #25
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Spørsmålet mitt er om dere sorterer det i disse kategoriene i skittentøyet? Jeg ser jo an 40-graderstøyet mitt og lar kanskje dongerien eller et plagg med mye glidelåser vente hvis jeg samtidig skal vaske noe litt "sart", men jeg sorterer det ikke for seg.

Nei, har 3 skittentøydunker på badet:
1: alt hvitt + mørke t-skjorter
2: fleece, ull, farga bh'er, olabukser og all 40 grader mørkvask
3: all mørk 60 grader

Men når vi flytter har jeg håp om å sortere i de kategoriene sånn at mannen og etterhvert gutta kan hive på en vask. De vil da bli merket med hvilket vaskeprogram det skal på.

Gammel 13-08-10, 23:05   #26
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Spørsmålet mitt er om dere sorterer det i disse kategoriene i skittentøyet? Jeg ser jo an feks 40-graderstøyet mitt og lar kanskje dongerien eller et plagg med mye glidelåser vente hvis jeg samtidig skal vaske noe litt "sart", men jeg sorterer det ikke for seg.

Vi sorterer ingenting før akkurat når det skal vaskes. Men ja, vi vasker dongeri alene nesten alltid. Det er anbefalt for å holde buksene penere.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 23:09   #27
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg skjønner at jeg har ett og annet å lære når det kommer til vask av klær. Jeg føler jo at klærne mine er rene, hele og pene, håndklær og sengetøy vaskes på 75 grader, øvrigheta vaskes på 40 grader... Men HVA vaskes sammen med HVA???

bill.mrk
..:Usikker husmor:..

*jeg ser også at jeg er frytelig dårlig til å lage poll også - så jeg lover å ta meg seg selv i nakken å forbedre disse "skillsene" også *

Hvis du også tenker på hvordan ta best mulig vare på klærne er det forresten ikke temperaturen i seg selv som er poenget. Mange anbefaler å sortere syntetiske fibre ut fra naturfibre, det har aldri jeg gjort, delvis fordi jeg ikke kjøper så mye syntetisk. Ull/Silke kan godt vaskes sammen, synes jeg, og ihvertfall med det samme vaskemiddelet.

Sitat:

Bomull: Tåler hyppig og hard vask. Styrken øker i våt tilstand, og så lenge fargene og etterbehandlingen til stoffet tåler det, kan man fint vaske bomull ved 95 grader. Vær klar over at bomullsstoffer krøller lett, og at ubehandlet bomull krymper.
Lin: Bør ikke vaskes ved høyere temperatur enn 60 grader, og man bør være forsiktig med bruk av alkaliske vaskemidler. Lintekstiler har lett for å krympe i vask, og bør ikke tørkes i trommel.
Silke: Er ømtålig for svette, syrer og vaskemidler som inneholder alkalier eller enzymer. Silke bør derfor vaskes med spesielle vaskemidler. Silke brytes ned av sollys, og kulørt silke blekes lett.
Ull: Ullprogram 30 grader er det beste. Håndvaskes eller vaskes normalt ved 40 grader. Dersom plagget ikke er merket «maskinvaskbart» bør man vaske for hånd. I tillegg bør man bruke spesielle vaskemidler, ettersom ull er ømfintlig for alkalier og enzymer.
Viskose: Har det ikke vært antikrøll- eller antikrympebehandlet, krøller det i bruk og krymper i vask. Viskose blir rent på 40 grader, men tåler også høyere temperaturer.
Akryl: Er meget varmeømfi ntlig, og bør helst vaskes på 30 grader, selv om det tåler opptil 40 grader. Vær obs på at akryl lett mister fasongen ved trommeltørking. Plagg av akryl kan fint henge ute til tørk, ettersom det tåler sollys veldig godt.
Kilde: Forbrukerrådet

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 23:17   #28
Noba
🎈

Noba sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Lys 40
Mørk 40
Lys 60
Mørk 60
Ull
Annet

Sistnevnte kategori er type regntøy og ting som må spesialbehandles. Og som typisk blir liggende leeenge i skittentøyskurven.

Sånn funker det her også.

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 23:23   #29
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg samler opp uka igjennom og har vaskedager i helga. Da vasker jeg ca. 12-15 maskiner og deler opp som så:

60 graders vask:
Sort tøy
Mørkt tøy, må kanskje deles i to p.g.a mengde
Rødt tøy
Lyst kulørt
Mellomkulørt
Hvitt, deles i to eller tre. Det som er virkelig kritthvitt vaskes for seg, det samme gjør jeg med ting som er flerfarget med hvitt som en av fargene.

40 graders vask:
Ulltøy
Tøy med kunstfiber, deles opp etter farger.

95 graders vask:
Sengetøy, deles opp etter farger.
Håndklær, vaskekluter etc. Deles opp etter farger.

Ja, også håndvask da. BH-er og sånt.

Ingen andre får rote i mitt system. Klesvasken er min!

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 23:58   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ullvask
Ungenes klær som tåler 60
Ungenes klær som bare tåler 40
Mine og mannens klær sorteres i mørkt, rødt eller lyst
Sengetøy

Utover dette dyttes det inn tøy der det er plass.

Gammel 14-08-10, 00:06   #31
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Når jeg leser slike tråder, tenker jeg alltid at enkelte virkelig må like å vaske klær! Hvorfor i alle dager gjør dere ting så sabla komplisert?

Her vaskes det slik:

Lys 60 grader (undertøy, håndklær, sengetøy, kluter osv)
Mørk 60 grader (som over, pluss mørkt trenings- og arbeidstøy)
Lys 40 grader (gensere, bukser osv i lyse farger)
Mørk 40 grader (som over, men i mørke farger - inkl. rødt og lilla)
Ull.

Har jeg plagg som MÅ være helt hvite, vaskes disse for seg (bunadsskjorter, hvite skjorter o.l.). Men det er ikke ofte jeg vasker sånt.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 00:07   #32
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg samler opp uka igjennom og har vaskedager i helga. Da vasker jeg ca. 12-15 maskiner og deler opp som så:

60 graders vask:
Sort tøy
Mørkt tøy, må kanskje deles i to p.g.a mengde
Rødt tøy
Lyst kulørt
Mellomkulørt
Hvitt, deles i to eller tre. Det som er virkelig kritthvitt vaskes for seg, det samme gjør jeg med ting som er flerfarget med hvitt som en av fargene.

40 graders vask:
Ulltøy
Tøy med kunstfiber, deles opp etter farger.

95 graders vask:
Sengetøy, deles opp etter farger.
Håndklær, vaskekluter etc. Deles opp etter farger.

Ja, også håndvask da. BH-er og sånt.

Ingen andre får rote i mitt system. Klesvasken er min!

12-15 fulle maskiner i uka? Med bare tre barn?

Her vasker vi 6-8 maskiner i uka. Vi har 3 barn, men det bor tidsvis 4 her.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 00:17   #33
Ami
kamelkonsument

Ami sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinoff: Hvordan sorterer man skittentøy?

- 95: håndklær, truser, kluter, noe sengetøy, barneklær som har fått tiss eller bæsj på seg
- 60: satengsengetøy
- 40: mørke farger og svart, inkl. sokker
- 40: lyse farger og hvitt, inkl. sokker
- 30: mørk finvask, mørk ull
- 30: lys finvask, lys ull

Parkdresser og annet tøy som skal ha spesiell behandling får den behandlingen vaskelappen mener det bør få.

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 00:18   #34
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

12-15 fulle maskiner i uka? Med bare tre barn?

Nei, de er ikke nødvendigvis fulle alle sammen, men da kjører jeg bare passende program for mindre mengde. Det viktigste er å få vasket like farger og kvaliteter sammen.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 00:21   #35
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er litt over hvor grundige enkelte av dere damer er. Vaske klær er noe av det kjedeligste jeg gjør - og dagen min kan faktisk ødelegges tvert om jeg må henge opp en maskin stappa med svarte sokker.. *det kan jeg glatt finne på å betale meg ut av - ungene er glade for å tjene litt ekstra*

Gammel 14-08-10, 01:25   #36
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Håndklær, vaskekluter, mannens og mitt undertøy, sengetøy : 95 grader
Barnas undertøy, alt av sokker og kjøkkenhåndklær : 60 grader
Mørkt kulørt tøy : 40 grader
Lyst Kulørt tøy : 40 grader
Hvitt tøy: 40 grader
Tuer(kluter til gulv osv) : kokvask eller 60 grader.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 01:46   #37
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sorterer etter farge og vasker på 40 eller 60
Ull går på ullprogram
En og annen gang går maskinen på 90, men ikke ofte
I en familie med 4 jeansbrukere vaskes alltid jeans for seg selv
Vi vasker i snitt 2 maskiner per dag tenker jeg.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 10:32   #38
nicomama
Superaktiv

nicomama sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
nicomama er litt kul
Standard

Vasker på følgende måte:

Lyst tøy 60 grader
mørkt tøy 60 grader
håndklær og sengetøy 60 grader
ull 30 grader.

Ikke noe mer komplisert sortering for meg nei har ikke tid til det.

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-10, 10:48   #39
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Lyst og mørkt 40 grader
Lyst og mørkt 60 grader
Sengetøy og handklær 60 grader
Finvask og ulltøy 30 og 40 grader

Gammel 14-08-10, 10:57   #40
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er et område med Ordnung hjemme hos oss. Vi har en Trofast med seks skuffer til skittentøy:

Skuff 1: Ull og annet som skal ha skånevask. Denne skuffen trenger ytterligere sortering etter skjønn når man skal kjøre en vask (ullprogram vs. vanlig skåneprogram, lyst vs. mørkt, ull vs. silke osv.)
Skuff 2: Håndklær og sengetøy. 60 grader, 90 grader i spesialtilfeller.
Skuff 3: Rødt og rosa, 40 grader.
Skuff 4: Hvitt, 40 grader.
Skuff 5: Mørkt (svart, mørkeblått, mørkebrunt), 40 grader.
Skuff 6: Lyst/moderat farget, 40 grader.

Skuff 1 og 2 flyter alltid over, men ellers er jeg strålende fornøyd med systemet, som administreres i knirkefritt fellesskap.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:41.