Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol når du er alene med barna

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-10, 11:09   #181
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Alkohol når du er alene med barna

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Merker at Vimsen har de samme meningene som jeg selv hadde som tenåring

Ser at denne kommentaren min ble litt feil når den havnet så langt etter der hvor jeg skrev at jeg har alkoholikere som foreldre.

Det jeg mente var at jeg som tenåring og frem til nå nylig har sett på alkohol sammen med barn på samme måte som Vimsen legger frem her, men at jeg nå i det siste har innsett at det faktisk finnes en gyllenmiddelvei. Man er ikke alkoholiker og barna tar ikke skade om man tar seg ett glass med vin eller lignede mens de sover eller er våkne.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 11:36   #182
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Liker å være kjørbar, så alkohol står sjelden på bordet her. Bor øde, og ambulanse bruker lang tid hit. Såpass lang tid at vi har opplevd å måtte hive oss i bilen, sette på nødblink, og kjøre ambulansen i møte. Da stod det om liv, som gikk tapt.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 11:38   #183
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og jeg har også utelukkende positive erfaringer og barndomsminner knyttet til de voksnes alkoholbruk. Aldri krangel, og langt mindre vold

... enn vanlig?

Gammel 17-08-10, 12:42   #184
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det med hvordan barn oppfatter voksne som drikker er veldig forskjellig fra barn til barn. Jeg vet konkrete eksempler fra oppveksten hvor jeg ikke har reagert på voksne som har drukket litt, men at et annet barn hadde vonde minner fra voksnes drikking i akkurat samme settingen (og vi har samme bakgrunn). Det var ikke snakk om noe stordrikking blant de voksne heller. Jeg tror den andre var mer vár enn jeg var.

Det som jeg tenker er viktig er å tenke over at barna kan legge merke til mer enn vi tror og at vi ikke skal ha for høye tanker om hvor mye alkohol vi tåler før vi endrer oss. Jeg fikk meg en aha-opplevelse (som jeg skrev om her på forumet) av å drikke ett glass rødvin etter en omgang trening. Jeg tåler normalt rødvin veldig godt, men det ene glasset gikk rett i fletta på meg. Jeg tror ungene hadde lagt merke til at jeg var påvirket dersom de hadde vært våkne da.

Jeg kan for øvrig legge til at min opplevelse av "drankerens" forandring så definitivt var negativ, men det har likevel ikke formet mitt syn på saken som voksen.

Er det for øvrig gitt at all forandring er negativ forandring? Det er selvfølgelig ulikt hvordan barn reagerer på endring hos sine nære voksne, og det er mulig jeg er naiv, men jeg kan ikke helt se for meg at barna mine skal synes det er skummelt om jeg blir et lite hakk gladere og mer avslappet (som er hva som i "verste fall" skjer etter ett glass vin).

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 13:10   #185
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg drikker ikke hvis jeg er alene med barna. Og hvis mannen tar seg noe drikker ikke jeg. Siden mannen tar et par pils i helga har jeg derfor blitt mer eller mindre avholds. Men det er ikke et tap for min del altså.

Gammel 17-08-10, 13:34   #186
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan drikke 1 glass vin eller en sånn litenboks med øl om sønnen min er våken og tilstede, ikke noe mer enn det. Jeg blir lett brisen så jeg kan ikke drikke mer enn det, da blir det ubehagelig. Etter han har lagt seg så kan jeg ta flere glass med rødvin, kanskje tilsammen 3 i løpet av en kveld.

Skal jeg drikke mer så sender jeg han vekk først. Jeg har tenkt å ha rølpemiddagsselskap ut på høsten for å feire at jeg er ferdig med å være gravid og da skal jeg kunne drikke meg god og snydens og da sender jeg dem vekk.

I vår slekt har det vært folk med normalt alkoholinntak og folk med for stort alkoholinntak og vet i hvert fall at for meg som barn så var det stor forskjell på det ene og det andre. Det første opplevdes ikke som et problem.

Gammel 17-08-10, 13:47   #187
M&S
Erfaren

Medlem siden: Oct 2008
M&S er litt kulM&S er litt kul
Standard

Vi tar oss gjerne en øl og et glass vin med barna i hus, vi har full kontroll og merker ingenting av det.
Vi tar oss også en øl selv om barna er våkne og kan se det. Barna har vel ikke vondt av å se foreldrene nyter et glass vin eller en øl? Synes det er helt ok at de ser at en kan nyte litt alkohol uten at en må drikke seg full eller feste.

M&S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 13:51   #188
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ta meg en øl eller et glass vin når jeg er alene med barna.
Vi gjør også et i helgene jeg og mannen, og da er jo ingen av oss kjørbare. Men om det skjer noe så skal jeg alltids klare å finne noen som kan kjøre oss.
Men å drikke meg beruset sammen med barn er helt uaktuelt. Jeg kan ta en øl til maten, men å drikke for å bli småfull gjør jeg aldri.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:01   #189
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå drikker vi lite, og ingenting, men jeg har ikke problemer med at barna ser at vi tar en øl, eller ett glass vin når vi er på ferie, eller lignende.

Har vi gjester der vi vet at noen fort får litt for mye sørger vi for at barna ikke er hjemme, og vi drar dem heller ikke med i selskap når vi vet at noen av gjestene fort kan bli litt mer enn brisne.

Tror ikke barn har vondt av å se måteholden bruk av alkohol (der voksne ikke endrer oppførsel). Tror i grunnen det er OK at de ser at ikke alkoholbruk nødvendigvis må dreie seg om fyll og det å bli fortest mulig full, som det dessverre så altfor ofte gjør i Norge.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:04   #190
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av P.K., her.

Tror ikke barn har vondt av å se måteholden bruk av alkohol (der voksne ikke endrer oppførsel). Tror i grunnen det er OK at de ser at ikke alkoholbruk nødvendigvis må dreie seg om fyll og det å bli fortest mulig full, som det dessverre så altfor ofte gjør i Norge.

Er dette egentlig tilfelle lenger? Kanskje blant enkelte grupper, men de langt fleste jeg kjenner blir i alle fall svært sjelden fulle. Det er mulig det har noe med alder og livsfaser å gjøre. (Og hva vil det egentlig si å være full - hvor går grensa?)

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:20   #191
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Er dette egentlig tilfelle lenger? Kanskje blant enkelte grupper, men de langt fleste jeg kjenner blir i alle fall svært sjelden fulle. Det er mulig det har noe med alder og livsfaser å gjøre. (Og hva vil det egentlig si å være full - hvor går grensa?)

Tja, jeg var i 40-årslag i helgen, det var mange fulle mennesker der.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:27   #192
P.K.
Mjau

P.K. sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
P.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smartP.K. imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg bor i usiviliserte strøk.

P.K. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 14:46   #193
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Jeg tar ofte et glass vin eller to eller en øl om jeg er alene hjemme med barna, og vi drikker ofte et glass vin til maten på fredag og lørdag (avhengig av hva vi spiser til middag). Jeg er av den oppfatningen at barn ikke tar skade av å se voksne ha et normalt forholdt til alkohol (dvs. at man kan ta seg et glass vin til god mat om man ønsker det).

Gammel 17-08-10, 14:55   #194
mammamia
Superaktiv

Medlem siden: Jan 2007
mammamia er litt kulmammamia er litt kul
Standard

Siden vi drikker alkohol og ungene ser at det finnes i huset synes jeg det er riktig å vise at vi drikker. Vi er deres rollemodeller og drikking i smug etter leggetid ville kune skapt gale forestillinger om bruk av alkohol. Vi viser at vi kan drikke uten å bli fulle. Det er snakk om et par enheter alkohol i helgene til mat. Jeg blir aldri beruset foran barna, og kommer ikke full hjem fra fest om ungene er i huset.

mammamia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 15:37   #195
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke noen motforestillinger mot å ta meg en øl selv om jeg er alene med Poden og han er våken. Men det tror jeg ikke har skjedd enda. Jeg er glad i øl, men nyter den ikke så veldig om jeg må drikke den alene.
Men jeg har jo drukket øl til maten når vi har vært samlet en gjeng og grillet og slikt.

Jeg har heller ingen motforestillinger mot å ha med Poden i "voksenselskap" hvis det er andre barn der også. Jeg har aldri vært med på at hagefest eller andre opplegg har utviklet seg til fyllekalas når det er barn til stedet, men om så hadde skjedd hadde jeg vel tatt med meg Poden hjem eller foreslått at nå er det natten eller noe slikt.

Gammel 17-08-10, 15:45   #196
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Du mener i fullt alvor at en ikke bør få barn hvis en ikke har lappen og bil?

Det sa jeg ikke, jeg sa at det er fullt mulig å ha de meningene/holdningene.

Jeg mener egentlig veldig lite om hva andre bør gjøre, men jeg hadde ikke fått barn om jeg ikke hadde lappen/bil (med mindre jeg bodde midt i en storby da) eller hadde planer om å få meg det i nærmeste fremtid. Jeg bor ikke midt i en by, og her kan det ta lang tid før en ambulanse eller taxi kommer, da velger jeg å ikke stole på at det kanskje er naboer som kan kjøre, jeg skal være i stand til å kjøre selv.
Men jeg legger meg som sagt ikke opp i hva andre gjør eller ikke gjør på det området, en hver må ta sin egen vurdering og avgjørelse på akkurat det området.

Gammel 17-08-10, 15:54   #197
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Stikk motsatt av meg - som drikker meg snydens når ungene sover borte.

Til hovedinnlegget: tja... Et par-tre flasker smirnoff ice har jeg ikke noe problemer med å drikke når jeg er med barna, men å drikke alkohol når jeg er alene som voksen har jeg aldri gjort, og det tror jeg neppe jeg kommer til å gjøre heller.

Jeg er lik på deg.
Jeg har heldigvis lappen.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 16:12   #198
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ikke noe glad i alkohol. Det eneste jeg synes smaker godt er likører som Bailys og lignende, og tar meg ett lite glass eller to noen få ganger i året. Men har aldri gjort det når jeg er alene med barna.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 16:13   #199
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen skrupler med dette. Det har faktisk gått så langt at eldstebarnet ofte kjøper vin i gave til sin mor, og av og til drikker vi faktisk også sammen. Hvis han da ikke er sjåfør for meg.

Han er tjuetre....

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 16:58   #200
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Vimsen: Det var da jeg gikk i barndommen, er på vei over i det voksne liv og prøver da å snu fra bitter til realist.

Du skjønte nok ikke hva jeg mente.
Leit å høre at du var bitter som barn.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:00.