Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vet du selv når du har drukket så mye at du endrer adferd?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-10, 16:42   #21
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet du selv når du har drukket så mye at du endrer adferd?

Jeg merker iallefall at jeg har drukket for mye når jeg er på do, drar ut papiret i en laaang bevegelse, sier weeeeee og ler av meg selv etterpå.

Gammel 17-08-10, 16:43   #22
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tåler ikke en dritt, så jeg føler meg litt svimmel etter ett glass. Etter tre sliter jeg litt med å uttale de fleste ord. Synes for øvrig jeg blir inmari sjarmerende, altså. Søtfull, ikke sånn ekkeltfull.
Vokste opp med en venninne som var psykisk utviklingshemmet og veldig var på forandringer hos mennesker rundt seg. Hun reagerte negativt med en gang mine alkoholliberale, men veldig måteholdne, foreldre hadde tatt f.eks vin til maten. Hun la altså merke til deres endrede adferd etter ett eneste glass vin, selv om jeg ikke gjorde det.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 16:47   #23
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra barndommen husker jeg at de voksne drakk og koste seg, og de endret adferd i form av å le mer, være gladere og snakke litt høyere. Jeg var aldri vitne til noe fyllakalas, og kan heller ikke påstå at jeg ble redd/usikker av det jeg var vitne til. Jeg tror absolutt at jeg blir litt annerledes når jeg tar meg en pils, fordi jeg nyter den veldig og det er noe med smaken som gjør at jeg slapper mer av. Jeg drikker som regel denne pilsen etter at barna er i seng, men hadde ikke hatt noen motforestillinger mot å nyte den mens barna var våkne. Jeg tror ikke barn fra familier uten rusproblematikk tar skade eller blir usikre av forandringer i humør hos den voksne.

Gammel 17-08-10, 16:51   #24
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fullt klar over at adferden min endrer seg når jeg drikker alkohol, også i moderate mengder. Jeg vet også godt at vurderingsevnen svekkes, slik at min egen vurdering av egen adferd neppe er å stole på, så jeg antar at adferden sikkert endrer seg før jeg er bevisst på endringen selv. For øvrig er jeg på linje med LilleRosin.

Gammel 17-08-10, 17:03   #25
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Spinnoff fra "drikker du med barna hjemme tråden"

Vi har jo en 0 grense (bortimot) for å nyte alkohol og kjøre bil.
Dette er jo fordi sansene sløves og reaksjonsevene blir dårligere selv etter inntak av minimalt med alkohol.

Alikevel er det mange som mener de overhode ikke endrer seg eller at alkoholinntak ikke kan merkes dersom de bare drikker litt?
Hvorfor tror man det?

Som edru i de aller fleste sammenhenger vet jeg at det ikke stemmer

Noen ganger endrer jeg adferd bare ved tanken på et glass vin, andre ganger ikke engang etter å ha drukket det. Når jeg er sammen med barna er jeg enda mer oppmerksom på at oppførselen min ikke skal endre seg, så jeg vet godt hvor grensen går. Jeg drikker sjelden mer enn ett glass med barna til stede. Jeg mener bestemt at alkoholinntak ikke nødvendigvis trenger å merkes, selv om du mener det.

Gammel 17-08-10, 17:06   #26
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer virkelig alt an på.

Et glass vin eller en øl foran pc-en hjemme har ingenting å si, en øl som skylles ned i rekordfart etter 14 timer på jobb uten å spise noe særlig gjør at jeg smiler bredere.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 17:10   #27
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Noen ganger endrer jeg adferd bare ved tanken på et glass vin, andre ganger ikke engang etter å ha drukket det. Når jeg er sammen med barna er jeg enda mer oppmerksom på at oppførselen min ikke skal endre seg, så jeg vet godt hvor grensen går. Jeg drikker sjelden mer enn ett glass med barna til stede. Jeg mener bestemt at alkoholinntak ikke nødvendigvis trenger å merkes, selv om du mener det.

Bare for å flisespikke litt
Mener du da at promillegrensen er bare tull? Burde den vært noe høyere?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 17:15   #28
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan dra den slutningen basert på mitt innlegg? Nei, jeg mener absolutt ikke at promillegrensen burde heves. Jeg påstår bare at det faktisk er mulig å drikke litt alkohol uten at andre nødvendigvis merker det på oppførselen.

Gammel 17-08-10, 18:27   #29
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan dra den slutningen basert på mitt innlegg? Nei, jeg mener absolutt ikke at promillegrensen burde heves. Jeg påstår bare at det faktisk er mulig å drikke litt alkohol uten at andre nødvendigvis merker det på oppførselen.

Det var ikke en slutning, det var et spørsmål.
Men da skjønner jeg bedre hva du mener, for du er enig i at du endrer adferd, slik at du feks ikke bør kjøre bil, men du tror ikke andre vil merke det?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 18:30   #30
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Åpne flaska å lukter på korken er nok for meg, så ja jeg merker det bare jeg tenker på øl eller annet.

Gammel 17-08-10, 18:32   #31
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg merker når jeg begynner å bli brisen ja. Da mister jeg liksom litt følelsen i leppene når jeg biter forsiktig i dem. Før det punktet merker jeg ikke noe særlig endring i oppførsel, annet enn at jeg nok prater litt fortere og mer enn vanlig.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 20:10   #32
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det er en forskjell på "endret reaksjonsevne og kognitiv funksjon" og "endret atferd", altså. I trafikken kan det være avgjørende at reaksjonstiden forsinkes, at man ikke klarer å oppfatte flere ting som foregår samtidig (og fort), og ikke klarer å gjøre vurderinger raskt. Dette er funksjoner som man ikke nødvendigvis kan se på en person (eller oppfatte selv) at er litt svekket (men altså nok til at man er farlig i trafikken). Jeg tror ikke atferden (som i humør, utadvendthet, sjangling, lett snøvling) trenger å være så endret etter alkohol tilsvarende promillegrensa, til at det trenger å oppdages av andre.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 20:13   #33
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommer helt an på dagsform, setting og alt det der.
Noen ganger kan jeg drikke 5-6 øl og i grunn ikke merke det spøtt, andre ganger kan jeg bli småvarm i trøya av 1-2.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 20:15   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg drikker veldig sjelden, men vil tro at jeg nok kan endre meg etter en enhet eller mindre. Ikke store endringer, men nok for meg.
Jeg er også veldig ofte edru når andre drikker og ser hvor fort folk endrer seg. Fortere enn de aner selv ser jeg.

Jepp.

Gammel 17-08-10, 20:16   #35
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet forøvrig ikke akkuart hvor grensa mi går. Men ett glass vin (eller halvannet) pleier å gå helt bra. Noe mer enn det, risikerer jeg i alle fall at jeg føler meg litt svømmete i topplokket, og da blir jeg veldig bevisst på alt jeg sier og gjør sammen med barna av frykt for å oppføre meg rart.

Til dere som sier dere ikke merker noe til endret atferd "annet enn at jeg snakker litt fortere og blir mer fnisete". Det er jo nettopp eksempler på endret atferd.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 20:18   #36
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Åpne flaska å lukter på korken er nok for meg, så ja jeg merker det bare jeg tenker på øl eller annet.

Jepp dette er meg også i nøtteskall!

Gammel 17-08-10, 22:20   #37
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nessie, du og eg fyllekjørte jo faktisk i sommar?

Gammel 17-08-10, 22:24   #38
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har planer om å endre atferd på lørdag. Og ganske grundig også. :glise:

:skål:

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 22:34   #39
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Jeg drikker sjelden, men endrer ofter adferd av situasjonen enn av alkoholen .. Altså så jeg flere ganger blitt stoppet EDRU både av venner og i døren på utesteder med bilnøkler i hånden med spm om jeg virkelig skal kjøre bil hjem Så det trenger naturligvis ikke være alkohol inn i bildet her i gården

Tidligere i sommer satt vi ute på platten å koste oss med øl (mannen) og cider (meg), og vi har diskutert flere ganger ang forbrenning. Mannen forbrenner alkohol utrolig seint, mens jeg forbrenner det omtrent mens jeg drikker.. Så etter to 0,5 bokser med cider på kvelden, ble vi enige om at jeg skulle blåse i alkometeret før jeg la meg om kvelden, og da hadde jeg 0,01 i promille, og jeg trur ikke at adferden min er så mye anderledes da enn til vanlig..
Ikke at jeg drikke og kjører bil her altså, men mannen hadde sin mening om min forbrenning

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 22:49   #40
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er enig med Safran, og jeg ser ingen motsetninger mellom det og det du spør om her. Man MÅ ha en grense, det å basere det på egen vurdering er tull og tøys. Det betyr ikke at enhver som har promille over grensa i prinsippet er så påvirket at man hadde merket det bak rattet. Men det kan man aldri teste ut, kan man vel, her er det kun føre var prinsippet som er holdbart.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:59.