|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?
Tja, problemet kommer jo når rektor har sagt ja til fraværet, det er jo ikke h*n som må tilrettelegge i ettertid. Og det er ikke lett for meg å si nei, for det går jo utover eleven. Nei-et bør komme fra rektor ved søknaden, tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Problemet er jo at elever som ikke får ta igjen store prøver som de har vært borte fra gjerne ender med IV i faget (ikke vurdert, altså ikke grunnlag for å sette karakter). Da ender de opp uten gyldig vitnemål. Når da skoleeier (fylkeskommunen; jeg jobber i vgs) presser på for å få økt gjennomstrømming og redusert frafall, blir vi lærere fanget mellom barken og veden. På den ene siden ønsker vi å kunne stille klarere krav til elevene, på den andre siden skal vi gjøre alt vi kan for å unngå at elevene ender opp uten vurdering.
![]() |
#163 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg syns det er helt rimelig at fravær i prøveperioder gir IV, altså. Tough luck, sånn ER det faktisk! Så må familien planlegge deretter. Teite foreldre ødelegger for ungene sine, what else is new.
![]() |
#164 |
maler
|
Men altså. Foreldre søker om fri. De burde kunne få til svar at å ta eleven fri i perioden mellom x.x.xx og y.y.xx vil føre til at eleven mister 4 heldagsprøver, innlevering av særoppgave og obligatorisk oppmøte i fysikklab og at dette derfor vil medføre at eleven ikke vil få karaktergrunnlag i de fagene og at søknaden dermed avslås? jeg skjønner at det ikke er tradisjon for dette nå, men jeg tenker at det må være helt greit hvis fraværet kommer på et svært ugunstig tidspunkt. Jeg kan ikke forstå at foreldre skulle ønske å ta barna ut av skolen på et tidspunkt som er åpenbart ugunstig i så måte. Jeg synes det blir feil å avvise søknader ut fra foreldrenes grunner til å be eleven fri da dette blir vanskelig å vurdere, men ut fra hva eleven evt mister av undervisning må da være mulig? Så kan man ha enkelte snevre unntak som lærerne må tilrettelegge for, men noe sier meg at det ikke er så mange som skal på behandlingsopphold eller begravelse i nær familie at det utgjør noe praktisk problem.
![]() |
#165 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg er sikker romslig, men jeg gir alle som skal være borte tilbud om å få arbeidsoppgaver/lekseplan med på tur og har enda tilgode at de ikke får tatt igjen prøver som de har gått glipp av (det er jo som regel noen syke også som må ta igjen). Også er det med elever som er borte som med elever flest. De som tar skolen alvorlig tar oppgavene alvorlig når de er borte også. Og de som vanligvis gir beng gir ikke mer eller mindre beng om de er borte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Dårlig husmor
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sånn går jeg ut fra at man (prøver å) gjør(e) det i ungdomsskolen, men i vgs er ikke dette en aktuell problemstilling siden det ikke er noen mulighet til å søke fri. Det er snakk om at elevene tar seg "fri" og er villige til å ta fraværet de får på kjøpet. Det viser seg svært vanskelig å kommunisere til denne elevgruppa (som stort sett er myndige, så foreldrene er ikke involvert) at de da ikke har noen rettigheter hvis de er borte fra viktige prøver.
![]() |
#168 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Denne diskusjonen gjelder vel ikke utelukkende tenåringer?
![]() |
#169 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Det er sånn jeg også tror det er. Jeg bare tror, for jeg er ikke lærer med erfaringen selv.
![]() |
#170 |
Ringskrømt
|
Du høres ut som en fantastisk lærer, Chanett.
![]() |
#171 |
Tankefull
|
Uten å ha lært tallet fem tror jeg barnet vil slite som ungdomsskoleelev.
![]() |
#172 |
Yes, we can!!
|
Jeg tror tenåringene i dette tilfellet vil få langt bedre støtte dersom læreren stiller seg på deres side og sier at de får en IV og at det er skikkelig, skikkelig problematisk for dem, heller enn å bøye seg baklengs og tilrettelegge og være "curliglærere". Jeg tror man gjør dem en bjørnetjeneste.
Jeg kommenterte spesifikt på dette med å tilrettelegge i huet og ræva for at tenåringselever skal få ta opp igjen heldagsprøver og eksamener fordi de OG familiene deres med vitende og vilje velger å skulke.
![]() |
#173 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Jo, selvfølgelig skal de lære tallet fem.
![]() |
#174 |
Fola Blakken
|
![]() |
![]() |
#175 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Jeg synes akkurat det er et litt teit argument. Akkurat som om barn som tar seg en dag eller to ferie i et skoleår ikke lærer seg å være punktlige eller pliktoppfyllende? Jeg lærer også barna mine dette, det er noe av det viktigste jeg synes jeg kan lære dem, men jeg synes ikke at det å ta seg fri et par dager midt i et skoleår betyr at de skulker sin fremtidige jobb i tide og utide. Vi voksne tar oss jo fri fra jobb innimellom. Jeg sammenligner ikke skole og jobb altså, men jeg er bare ikke helt enig i akkurat det argumentet der. Om man sier rett til ungene at "vi kan reise akkurat når vi vil, det er bare å ta seg fri fra skolen" så er det jo én ting, men om jeg feks. skulle tatt eldste ut av skolen i noen dager for å dra i et bryllup hos slektninger i Italia, tror jeg neppe hun hadde tenkt at hun da kunne skulke både skole og jobb og at skolen ikke var særlig viktig.
![]() |
#176 |
Yes, we can!!
|
![]() |
#178 |
Øyboer
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg var syk den uken vi lærte p i løkkeskrift. Kan det forsatt ikke (har lært meg den på egenhånd men bruker den aldri) *datapunkt* |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Står på egne ben
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg var syk i to uker den gangen vi lærte klokka på engelsk, og har aldri lært den siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Tankefull
|
Nå snakker ikke jeg om å ta fri ett par dager for å reisei bryllup ol. Det kan jeg også finne på å gjøre.
![]() |
|
|