Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-10, 15:45   #161
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men altså, kan dere ikke bare si nei til slik ekstra tilrettelegging? Jeg skjønner at det blir vanskelig med veldig vrange foreldre, altså, men såpass klarer dere vel?

Tja, problemet kommer jo når rektor har sagt ja til fraværet, det er jo ikke h*n som må tilrettelegge i ettertid. Og det er ikke lett for meg å si nei, for det går jo utover eleven. Nei-et bør komme fra rektor ved søknaden, tenker jeg.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 15:46   #162
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Men altså, kan dere ikke bare si nei til slik ekstra tilrettelegging? Jeg skjønner at det blir vanskelig med veldig vrange foreldre, altså, men såpass klarer dere vel?

Problemet er jo at elever som ikke får ta igjen store prøver som de har vært borte fra gjerne ender med IV i faget (ikke vurdert, altså ikke grunnlag for å sette karakter). Da ender de opp uten gyldig vitnemål. Når da skoleeier (fylkeskommunen; jeg jobber i vgs) presser på for å få økt gjennomstrømming og redusert frafall, blir vi lærere fanget mellom barken og veden. På den ene siden ønsker vi å kunne stille klarere krav til elevene, på den andre siden skal vi gjøre alt vi kan for å unngå at elevene ender opp uten vurdering.

Ja, bare for å presisere, her er det ikke snakk om at elevene "får fri", det går ikke an i videregående. Fraværet blir registrert, men mange elever tar gjerne det fraværet så lenge de får seg den billige sydenturen de ikke hadde råd til i sommerferien.

Gammel 19-08-10, 15:51   #163
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er helt rimelig at fravær i prøveperioder gir IV, altså. Tough luck, sånn ER det faktisk! Så må familien planlegge deretter. Teite foreldre ødelegger for ungene sine, what else is new.

SÅ "uskyldig tredjepart" er da en tenåring ikke. De fleste pleier faktisk å være greit i stand til å sette seg på bakbeina...

Gammel 19-08-10, 15:52   #164
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Problemet er jo at elever som ikke får ta igjen store prøver som de har vært borte fra gjerne ender med IV i faget (ikke vurdert, altså ikke grunnlag for å sette karakter). Da ender de opp uten gyldig vitnemål. Når da skoleeier (fylkeskommunen; jeg jobber i vgs) presser på for å få økt gjennomstrømming og redusert frafall, blir vi lærere fanget mellom barken og veden. På den ene siden ønsker vi å kunne stille klarere krav til elevene, på den andre siden skal vi gjøre alt vi kan for å unngå at elevene ender opp uten vurdering.

Men altså. Foreldre søker om fri. De burde kunne få til svar at å ta eleven fri i perioden mellom x.x.xx og y.y.xx vil føre til at eleven mister 4 heldagsprøver, innlevering av særoppgave og obligatorisk oppmøte i fysikklab og at dette derfor vil medføre at eleven ikke vil få karaktergrunnlag i de fagene og at søknaden dermed avslås? jeg skjønner at det ikke er tradisjon for dette nå, men jeg tenker at det må være helt greit hvis fraværet kommer på et svært ugunstig tidspunkt. Jeg kan ikke forstå at foreldre skulle ønske å ta barna ut av skolen på et tidspunkt som er åpenbart ugunstig i så måte. Jeg synes det blir feil å avvise søknader ut fra foreldrenes grunner til å be eleven fri da dette blir vanskelig å vurdere, men ut fra hva eleven evt mister av undervisning må da være mulig? Så kan man ha enkelte snevre unntak som lærerne må tilrettelegge for, men noe sier meg at det ikke er så mange som skal på behandlingsopphold eller begravelse i nær familie at det utgjør noe praktisk problem.

Gammel 19-08-10, 16:24   #165
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg er sikker romslig, men jeg gir alle som skal være borte tilbud om å få arbeidsoppgaver/lekseplan med på tur og har enda tilgode at de ikke får tatt igjen prøver som de har gått glipp av (det er jo som regel noen syke også som må ta igjen). Også er det med elever som er borte som med elever flest. De som tar skolen alvorlig tar oppgavene alvorlig når de er borte også. Og de som vanligvis gir beng gir ikke mer eller mindre beng om de er borte.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 16:28   #166
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Tøyser du, eller? Jeg har aldri vært på sydenferie, og det har ikke ungene mine heller. Det går faktisk an å klare seg helt fint uten.

Jeg har ikke noen synspunkter på hvor vidt du bør ta ungene ut av skolen eller ikke, men du formulerer deg som om unger trenger sydenferier. Og det synes jeg er en ganske teit antydning, egentlig.

på Teofelia. Jeg har eldre barn enn deg Thula, og hverken de eller jeg har noensinne vært på "Sydenferie", faktisk i stor grad fordi at det har vært for dyrt. Og nei, jeg tar det ikke i skoletiden.

Debatten her går for fulle mugger i Bergens Tidende for tiden og er interessant å følge. Det er tydelig at det ikke er særlig lett for lærere og rektorer å godkjenne noen søknader og avvise andre. Rektorer blir sitert på at så lenge de ikke har gode nok retningslinjer så innvilger de alt, men misliker det sterkt. Rektor på vår skole har vært forbilledlig klar på at søknader skal være begrunnet og at begrunnelsen må vise at det ikke var mulig å ta denne reisen i ferietiden.

Dere som er opptatt av at det må gå bra for deres barn å ta fri fordi det ligger så godt an og dere er så godt i stand til å følge opp. Dere er klar over at det er rektor som må ha søknaden og må svare på den? Det vil si at rektor må spørre læreren, læreren må ta en vurdering på hva man skal jobbe med i den perioden og hvordan den eleven sannsynligvis kommer til å ligge an på det. Ut fra et ganske begrenset inntrykk av foreldrene, vi møter ikke læreren så ofte, og det er ikke alltid at lærere følger klassen fra år til år, må man så vurdere om dette er foreldre som kommer til å følge opp. For så å gi tilbakemelding til rektor og utarbeide en arbeidsplan for eleven. Mitt inntrykk er at lærerne har nok å gjøre og at dette er en unødevendig ekstrabelastning. I tillegg skal de så få alle klagesakene fra de som ikke får innvilget fri. Alle anklagene om favorisering, og "hvorfor skal han få lov til å reise, bare fordi han er god i matte, skal mitt stakkars barn lide for at det gikk dårlig på sist prøve". Jeg bare venter på oppslagene i lokalavisene.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 16:32   #167
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men altså. Foreldre søker om fri. De burde kunne få til svar at å ta eleven fri i perioden mellom x.x.xx og y.y.xx vil føre til at eleven mister 4 heldagsprøver, innlevering av særoppgave og obligatorisk oppmøte i fysikklab og at dette derfor vil medføre at eleven ikke vil få karaktergrunnlag i de fagene og at søknaden dermed avslås? jeg skjønner at det ikke er tradisjon for dette nå, men jeg tenker at det må være helt greit hvis fraværet kommer på et svært ugunstig tidspunkt. Jeg kan ikke forstå at foreldre skulle ønske å ta barna ut av skolen på et tidspunkt som er åpenbart ugunstig i så måte. Jeg synes det blir feil å avvise søknader ut fra foreldrenes grunner til å be eleven fri da dette blir vanskelig å vurdere, men ut fra hva eleven evt mister av undervisning må da være mulig? Så kan man ha enkelte snevre unntak som lærerne må tilrettelegge for, men noe sier meg at det ikke er så mange som skal på behandlingsopphold eller begravelse i nær familie at det utgjør noe praktisk problem.

Sånn går jeg ut fra at man (prøver å) gjør(e) det i ungdomsskolen, men i vgs er ikke dette en aktuell problemstilling siden det ikke er noen mulighet til å søke fri. Det er snakk om at elevene tar seg "fri" og er villige til å ta fraværet de får på kjøpet. Det viser seg svært vanskelig å kommunisere til denne elevgruppa (som stort sett er myndige, så foreldrene er ikke involvert) at de da ikke har noen rettigheter hvis de er borte fra viktige prøver.

Gammel 19-08-10, 17:33   #168
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

SÅ "uskyldig tredjepart" er da en tenåring ikke. De fleste pleier faktisk å være greit i stand til å sette seg på bakbeina...

Denne diskusjonen gjelder vel ikke utelukkende tenåringer?

Gammel 19-08-10, 19:39   #169
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg er sikker romslig, men jeg gir alle som skal være borte tilbud om å få arbeidsoppgaver/lekseplan med på tur og har enda tilgode at de ikke får tatt igjen prøver som de har gått glipp av (det er jo som regel noen syke også som må ta igjen). Også er det med elever som er borte som med elever flest. De som tar skolen alvorlig tar oppgavene alvorlig når de er borte også. Og de som vanligvis gir beng gir ikke mer eller mindre beng om de er borte.

Det er sånn jeg også tror det er. Jeg bare tror, for jeg er ikke lærer med erfaringen selv. Og så tror jeg disse foreldrene ville tatt ut barna uansett.

Dessuten synes jeg det er stor forskjell på en 1. klassing som skal lære tallet fem og en ungdomsskoleelev.

Gammel 19-08-10, 20:23   #170
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Du høres ut som en fantastisk lærer, Chanett.

Gammel 19-08-10, 21:10   #171
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Dessuten synes jeg det er stor forskjell på en 1. klassing som skal lære tallet fem og en ungdomsskoleelev.

Uten å ha lært tallet fem tror jeg barnet vil slite som ungdomsskoleelev.

Jeg mener at fri utenom ferier er en uting.
Jeg vil at mine barn skal lære seg å møte opp når en må fra dag en.

Vi kommer ikke til å legge opp til ferieturer utenom skoleferien.
Den kamelen er jeg ganske sikker på at jeg skal greie å holde unna svelget.

Gammel 19-08-10, 22:18   #172
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

På meg virker det som om du forutsetter oppegående foreldre og tenåringer.
Enkelte tenåringer trenger all den backup de kan få fra skolen hvis det i det hele tatt skal være en sjans videre. Jeg synes en tenåring er for ung til å bare gi blaffen i dem om de ikke klarer å se rekkevidden av det som skjer.

Jeg tror tenåringene i dette tilfellet vil få langt bedre støtte dersom læreren stiller seg på deres side og sier at de får en IV og at det er skikkelig, skikkelig problematisk for dem, heller enn å bøye seg baklengs og tilrettelegge og være "curliglærere". Jeg tror man gjør dem en bjørnetjeneste.

Opprinnelig lagt inn av Frilja, her.

Denne diskusjonen gjelder vel ikke utelukkende tenåringer?

Jeg kommenterte spesifikt på dette med å tilrettelegge i huet og ræva for at tenåringselever skal få ta opp igjen heldagsprøver og eksamener fordi de OG familiene deres med vitende og vilje velger å skulke.

Gammel 19-08-10, 22:22   #173
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Uten å ha lært tallet fem tror jeg barnet vil slite som ungdomsskoleelev.

Vi kommer ikke til å legge opp til ferieturer utenom skoleferien.
Den kamelen er jeg ganske sikker på at jeg skal greie å holde unna svelget.

Jo, selvfølgelig skal de lære tallet fem. Jeg mente at det er lettere for foreldrene å følge opp tallet fem enn pensum en ungdomsskoleelev skal gjennom på en uke.

Gammel 19-08-10, 22:27   #174
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er helt rimelig at fravær i prøveperioder gir IV, altså. Tough luck, sånn ER det faktisk! Så må familien planlegge deretter. Teite foreldre ødelegger for ungene sine, what else is new.

Skulle ønske det var 'tough luck', men presset for å gi eleven karakter nesten uansett hvor mye hun har vært vekke er stort. Og det hender oftere enn man skulle tro at advokater kobles inn i klagesaker. "Har skolen gjort NOK for å gi denne eleven mulighet til å få vurdering?" "Kan det dokumenteres at læreren har prøvd alle muligheter for at eleven skal få vise at hun har nådd læringsmålene i dette faget?"

(Jeg snakker om videregående)

Jeg tror at hvis trenden med å ta barna ut av skolen for sydenferier osv fortsetter, kommer vi til å få løsninger som i bla Tyskland og Nederland der ingen sånne permisjoner innvilges.

Gammel 19-08-10, 22:30   #175
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

Jeg synes akkurat det er et litt teit argument. Akkurat som om barn som tar seg en dag eller to ferie i et skoleår ikke lærer seg å være punktlige eller pliktoppfyllende? Jeg lærer også barna mine dette, det er noe av det viktigste jeg synes jeg kan lære dem, men jeg synes ikke at det å ta seg fri et par dager midt i et skoleår betyr at de skulker sin fremtidige jobb i tide og utide. Vi voksne tar oss jo fri fra jobb innimellom. Jeg sammenligner ikke skole og jobb altså, men jeg er bare ikke helt enig i akkurat det argumentet der. Om man sier rett til ungene at "vi kan reise akkurat når vi vil, det er bare å ta seg fri fra skolen" så er det jo én ting, men om jeg feks. skulle tatt eldste ut av skolen i noen dager for å dra i et bryllup hos slektninger i Italia, tror jeg neppe hun hadde tenkt at hun da kunne skulke både skole og jobb og at skolen ikke var særlig viktig.

Gammel 19-08-10, 22:30   #176
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Fy fader så eitrandes dere må bli noen ganger, dere lærere!

Gammel 19-08-10, 22:44   #177
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

På lik linje med de fleste andre yrkesgrupper vil jeg tro.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 22:56   #178
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg var syk den uken vi lærte p i løkkeskrift. Kan det forsatt ikke (har lært meg den på egenhånd men bruker den aldri) *datapunkt*

Men jeg synes det er forskjell på å gjøre det 1 gang i løpet av barneskolen, og 2 ganger i året. Og om det gjøres i uken hvor det egentlig ikke skjer så mye, eller i oppkjøringsfasen til heldagsprøver fek.

Når jeg gikk på vidergående reiste læreren min i Bed.Øk 3x1uke på ferie i løpet av skoleåret. Synes faktisk det var veldig ødeleggende.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 22:58   #179
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var syk i to uker den gangen vi lærte klokka på engelsk, og har aldri lært den siden. Når vi er i utlandet og jeg får et klokkeslett så må jeg bestandig spørre om det er f.eks. 4.30 og ikke half past et eller annet. Helt frem til nå har jeg faktisk bommet på det, men har kanskje noe med at jeg ikke har intressert meg for å lære det heller.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 23:48   #180
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes akkurat det er et litt teit argument. Akkurat som om barn som tar seg en dag eller to ferie i et skoleår ikke lærer seg å være punktlige eller pliktoppfyllende? Jeg lærer også barna mine dette, det er noe av det viktigste jeg synes jeg kan lære dem, men jeg synes ikke at det å ta seg fri et par dager midt i et skoleår betyr at de skulker sin fremtidige jobb i tide og utide. Vi voksne tar oss jo fri fra jobb innimellom. Jeg sammenligner ikke skole og jobb altså, men jeg er bare ikke helt enig i akkurat det argumentet der. Om man sier rett til ungene at "vi kan reise akkurat når vi vil, det er bare å ta seg fri fra skolen" så er det jo én ting, men om jeg feks. skulle tatt eldste ut av skolen i noen dager for å dra i et bryllup hos slektninger i Italia, tror jeg neppe hun hadde tenkt at hun da kunne skulke både skole og jobb og at skolen ikke var særlig viktig.

Nå snakker ikke jeg om å ta fri ett par dager for å reisei bryllup ol. Det kan jeg også finne på å gjøre.

Jeg snakker om å legge opp til 1/2/3 ukers ferie midt i skoleåret, gjerne flere år. Jeg mener det er feil. Jeg mener det er en uting.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:10.