Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bytte hvitt sukker med demerarasukker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-07, 15:25   #1
Sommerjente
Fullverdig medlem

Sommerjente sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Sommerjente har et hav av muligheter foran seg
Standard

Bytte hvitt sukker med demerarasukker?

Går det an å bytte ut hvitt sukker med Demerarasukker i 1 til 1 forhold? F.eks. i kaker, desserter og andre oppsrifter....

Har en pakke Demerarasukker stående, og det hadde jo vært greit å bruke det, da..., samt at det ikke er så dumt å redusere bruken av hvitt sukker heller. Men desverre er jeg ganske grønn på dette området, og trenger hjelp fra mer erfarne matlagere

Håper det er noen som kan hjelpe meg....

Sommerjente er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 15:26   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte hvitt sukker med Demerarasaukker?

Jeg bruker nesten bare Demerara fordi jeg syns det smaker bedre, og har verken redusert eller økt noe i mengde.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 15:27   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har brukt mørkt Muscovado-sukker, dette er et av de "sunneste" på markedet. Men jeg har bare brukt det i cookies og til desserter osv, jeg vet ikke hvordan det er i kaker.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 15:31   #4
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Demerara¨
Kan noen fortelle meg hva dette er ? Er det sunnere?Dyrt?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 15:39   #5
Sommerjente
Fullverdig medlem

Sommerjente sin avatar

Standard

Litt på ustø grunn her, men Demerara er et brunt sukker (altså ikke vanlig brunt sukker, da, men fargen er brun). Det er visst mindre raffinert enn hvitt sukker (stemmer ikke det?), og skal dermed være sunnere enn hvitt sukker...

Det er litt dyrere enn valig sukker, men jeg husker desverre ikke prisen nå.

Hmm, håper noen andre kan bistå med en bedre forklaring enn meg.

Gammel 13-02-07, 16:14   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte hvitt sukker med demerarasukker?

Helt vanlig sukker som ikke er bleket. Og smaker derfor ganske mye bedre. Litt karamellaktig? Det inneholder mer melasse enn raffinert sukker.

Eller som jeg fant ved å søke:

Sitat:

Demararsukker en en type sukker som opprinnelig vokser ved elven Demerara i Guyana. Sukkeret er kjent for å ha en gyllen farge og være av høy kvalitet.

Mer sukkerinfo fra Wikipedia:

Sitat:

Demerara is used as the generic name of a type of specialty raw cane sugar often used in home baking and in sweetening coffee. It is normally brown in color—the natural color of cane sugar. It takes its name from the Demerara colony in Guyana, which was the original source of this type of sugar, but is produced today mainly in Mauritius.
Related types of raw sugars include Muscovado and Turbinado sugar.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 19:38   #7
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bytter en til en og det smaker mye bedre. Lys muscovado kan også byttes en til en, mens mørk muscovado bør forbeholdes sjokoladekaker, gulrotkake, ingefærkake og cookies, for det gir en veldig distinkt (men nyyydelig) karamellsmak.

Gammel 15-02-07, 13:36   #8
Sommerjente
Fullverdig medlem

Sommerjente sin avatar

Standard

Tusen takk for bra svar

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:28.