Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det flere som har botsystem i barnehagen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-10, 22:35   #41
TineS
Fullverdig medlem

Medlem siden: Aug 2010
TineS har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er det flere som har botsystem i barnehagen?

Det er fullt mulig at det er mye feil beregning av tid.

Jeg har bare akkurat med tid, for jeg slutter på jobb 16.00 og bhg ligger 20min unna jobb... Og jeg har prøvd å få flytta i en nærmere bhg, men er ikke mulig pga forskjellige kommuner...

Så det er litt dømt at jeg kommer til å få en bot til en gang desverre.. Men jeg gjør det jeg kan, (kjører tilogmed litt for fort).

Men er jo litt rart det ikke er flere som har sånn system.. Kanskje det blir mer vanlig... For det er jo sikkert flere som meg:P

TineS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:37   #42
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av TineS, her.

Jeg har jo så klart ringt begge gangene å sagt i fra at jeg er for sen, så barnet står klart til henting

Men sånn jeg tenker.. Jeg er frisør, og folk er stadig vekk forsinket, men jeg tar jo ikke ekstra betalt om noen kommer for sent og jeg må drive over min arbeidstid(uten lønn).. Tar jo heller ikke betalt for en time som blir glemt av en kunde o.l ...

Jeg skjønner jo at det ikke kan være slingring... Men det er litt forskjell om man kommer for sent fordi man ikke kommer fram, enn om man bare skal handle rett før bhg stenging for da slipper man ha med unga:P

Må man ikke betale for timer man ikke møter til altså? Si man har booket farging, klipping og hva har du, til et par tusen kanskje, og et par timers arbeid, og så "glemmer" man å møte opp, og slipper å betale??
Har jobbet i barnehage i mange år, og det er utrolig irriterende at folk ikke klarer å være presise. Ting kan selvsagt skje, men da ringer man og sier ifra. Og man kvier seg nok litt mer for å komme for sent hvis det vanker bot.

Veldig ofte, det er min erfaring i hvert fall, er at det er de samme som kommer for sent.

Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:38   #43
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare akkurat med tid, for jeg slutter på jobb 16.00 og bhg ligger 20min unna jobb... Og jeg har prøvd å få flytta i en nærmere bhg, men er ikke mulig pga forskjellige kommuner.

Jeg ser at det er et problem, men hvorfor skal de barnehageansatte også få problemer på grunn av det?

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:39   #44
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Vi har ikke botsystem i bhg der jeg jobber. Vi stenger kl 1700 og da låses dørene automatisk. De foreldrene som evt er inne i bygget da må gå ut personalinngangen, noe som er en smule flaut.

Ellers synes jeg kommunikasjon er en fin ting. Om en forelder kommer like før 17 og henter, slik at klokken blir over 17 når de drar, forteller jeg dem at de må komme innen 1650 og gå ut døren innen 1700. Jeg forteller også at min arbeidstid er ferdig kl 1700 og at vi har lønn til da.

Om man aldri sier noe og går og irriterer seg, blir det jo aldri bedre.

Jeg pleier selvsagt å si ifra til de som er notoriske forsentkommere, men noen klarer bare ikke å beregne god nok tid.

(En far svarte meg forøvrig at han ikke hadde noen forståelse for at jeg hadde min arbeidstid, og at siden han ikke bare kunne forlate sin jobb dersom han ikke var helt ferdig, så forventet han det samme av meg)

Gammel 08-09-10, 22:41   #45
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer til å bli innført i Bergen kommune, så vidt jeg har fått med meg, og inkluderer også SFO. Barnehage/SFO må jo ut med overtidsbet. for de ansatte som må være igjen, og det er jo for dumt at det at noen kroniske forsentkommere skal føre til at ungene får et dårligere tilbud pga. økonomien.

Gammel 08-09-10, 22:41   #46
TineS
Fullverdig medlem

Medlem siden: Aug 2010
TineS har et hav av muligheter foran seg
Standard

Det spørs vel litt på salongen. Er ikke mange heromkring som tar betalt for det nei...
Men er jo så klart utrolig kjipt om de ikke dukker opp.

TineS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:41   #47
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er ok med bot. Et tidspunkt må være siste tidspunkt for å hente uansett.

En helt annen ting er at man bør lære seg å regne med kø. Når jeg jobber satser jeg alltid på å få hentet senest 16.15, for da har jeg 45 minutters slingringsmonn dersom noe skjærer seg med toget.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:42   #48
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men hvordan i alledager skal vi vite det da? Jeg tenker at de som kommer forsent stort sett beregner for dårlig tid. Om det har skjedd en stor ulykke eller noe annet uforutsatt skjer på veien, ja så har jeg forståelse for at man kan komme forseint, men da kommer man som regel litt mer enn 3 eller 5 minutter forsent.

Hun ringte jo å sa fra, sånn kan de vite det. Gi bot til de som er notoriske, ikke ringer med beskjed og forklaring, men hvis du ringt på forhånd pga uforusett kø pga ulykke etc så synes jeg faktisk det bør være litt slingringsmonn. Og selvfølgelig kan man komme 3 og 5 minutter for sent hvis det har skjedd noe, man har kanskje beregnet å komme 30-20-15 minutter før stengetid og noen ganger og de minuttene over som HI prater om er da selvfølgelig ikke beregnet.
Jeg har aldri hørt om botsystem i vår barnehage, men der er det knapt unger igjen når de stenger kl 17. Vi har kommet for sent en gang og akkurat så vidt en gang og vi har hatt unger der sammenhengende i 6 år ca. Begge ganger var pga uhorvelig mye kø og at vi dro i samme bil fra Oslo.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:42   #49
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det er fullt mulig at det er mye feil beregning av tid.

Jeg har bare akkurat med tid, for jeg slutter på jobb 16.00 og bhg ligger 20min unna jobb... Og jeg har prøvd å få flytta i en nærmere bhg, men er ikke mulig pga forskjellige kommuner...

Så det er litt dømt at jeg kommer til å få en bot til en gang desverre.. Men jeg gjør det jeg kan, (kjører tilogmed litt for fort).

Men er jo litt rart det ikke er flere som har sånn system.. Kanskje det blir mer vanlig... For det er jo sikkert flere som meg:P

Den andre typen bot du kan få er antakelig dyrere...

Jeg trodde egentlig det var slik i alle barnehager, men har altså ikke fått med meg detaljene i vår, så der er muligens ikke. Siden jeg og mannen har fleksitid deler vi på henting/levering og klarer derfor å ha ham der bare til ca 15.30, så det er ikke noe problem. (Å rekke middag før kveldsmattid er et større problem... skjønner ikke hvordan det skulle gått om vi hentet en time senere)

Bør vel vurdere å prøve litt hardere på det der med kommunikasjon om dagen, men det virker som om de bare ikke er innstilt på henting når jeg kommer, opptatt med noe annet/de ungene som ikke blir hentet enda. Jeg forstår jo forsåvidt det altså, men... ja, jeg får prøve litt hardere, ta det opp, men det føles nesten som om jeg maser om ting jeg ikke har noe med... Jeg trenger ikke alle detaljer, men...

Gammel 08-09-10, 22:43   #50
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du tror det er greit å komme tre minutter for sent. Jeg synes botsystem er en helt kurant ordning. Forhåpentligvis går pengene rett i lomma på den ansatte som må jobbe tvungen og ikke planlagt overtid på grunn av deg.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:43   #51
Stine-mor
Firebarnsmor

Stine-mor sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Stine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de flesteStine-mor er kulere enn de fleste
Standard

Ang overflytting av bhg, så er vel ikke det umulig?
Jeg har mine i bokommune nå. Før jeg fikk plass i bokommunen, søkte jeg i jobbekommunen, siden de har bedre dekning. Så hadde jeg plassen i jobbekommunen mens jeg ventet på plass i bokommunen.

Gammel 08-09-10, 22:44   #52
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hun ringte jo å sa fra, sånn kan de vite det. Gi bot til de som er notoriske, ikke ringer med beskjed og forklaring, men hvis du ringt på forhånd pga uforusett kø pga ulykke etc så synes jeg faktisk det bør være litt slingringsmonn. Og selvfølgelig kan man komme 3 og 5 minutter for sent hvis det har skjedd noe, man har kanskje beregnet å komme 30-20-15 minutter før stengetid og noen ganger og de minuttene over som HI prater om er da selvfølgelig ikke beregnet.
Jeg har aldri hørt om botsystem i vår barnehage, men der er det knapt unger igjen når de stenger kl 17. Vi har kommet for sent en gang og akkurat så vidt en gang og vi har hatt unger der sammenhengende i 6 år ca. Begge ganger var pga uhorvelig mye kø og at vi dro i samme bil fra Oslo.

Men om man beregner dårlig tid i rushen så kan man bare takke seg selv, og det HI beskriver er jo fordi hun ikke beregner god nok tid, og da syns jeg bot er på sin plass om det er innført. Om man skal stå over 5-10 minutter hver dag fordi noen kommer forseint, så blir det mye gratisjobbing i løpet av et år.

Gammel 08-09-10, 22:45   #53
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er litt latterlig med åpningstider til 16 og 1630. Det er da nok folk med lengre reisevei og hvis man f.eks har fast arbeidstid til 16 blir det vanskelig. Og det er ikke alltid det er lette valg mht å bytte jobb, barnehage, bytte på hente-levere. Selv om det har vært det for oss.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 08-09-10, 22:46   #54
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Jeg synes det er litt latterlig med åpningstider til 16 og 1630. Det er da nok folk med lengre reisevei og hvis man f.eks har fast arbeidstid til 16 blir det vanskelig. Og det er ikke alltid det er lette valg mht å bytte jobb, barnehage, bytte på hente-levere. Selv om det har vært det for oss.

Det kan jeg forsåvidt være enig i, men da bør man jo prøve å gjøre noe med det.

Gammel 08-09-10, 22:47   #55
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Hva med de som ringer 2-3 ganger i uka og sier at de sitter i kø og kommer for sent. Skal de da slippe unna hver gang? Vi hadde et slikt foreldrepar i barnehagen i fjor. Sånt blir det mye overtid av. Hvor skal man trekke grensen? Hvor mange ganger skal man kunne skylde på kø og slippe unna?

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:47   #56
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men om man beregner dårlig tid i rushen så kan man bare takke seg selv, og det HI beskriver er jo fordi hun ikke beregner god nok tid, og da syns jeg bot er på sin plass om det er innført. Om man skal stå over 5-10 minutter hver dag fordi noen kommer forseint, så blir det mye gratisjobbing i løpet av et år.

Nå er du vel rimelig kategorisk. Vi hadde tatt høyde for rushtrafikk (er ikke helt novise mht trafikk inn og ut av byen), men det hadde skjedd noe som gjorde at køen var ekstrem. Man kan ikke alltid gå en time ekstra før fra jobb i tilfelle en ulykke skulle skje. Vi kom akkurat klokka 17 og ifølge vanlig høyde for kø skulle vi vært der minst en halvtime før.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 08-09-10, 22:47   #57
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er fortsatt ikke de barnehageansatte som skal unngjelde for det.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:49   #58
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Nå er du vel rimelig kategorisk. Vi hadde tatt høyde for rushtrafikk (er ikke helt novise mht trafikk inn og ut av byen), men det hadde skjedd noe som gjorde at køen var ekstrem. Man kan ikke alltid gå en time ekstra før fra jobb i tilfelle en ulykke skulle skje. Vi kom akkurat klokka 17 og ifølge vanlig høyde for kø skulle vi vært der minst en halvtime før.

Men da hadde det jo faktisk skjedd noe, det er en forskjell på det og det og alltid beregne akkurat tid nok, og dermed komme forseint ofte.(Og jeg sier ikke at HI kommer ofte forseint, men det er mange som gjør det, og man må ha en grense)

Gammel 08-09-10, 22:49   #59
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er greit at man må betale bot selv om det er kø jeg. Det er jo kjedelig, men noen skal jo betale overtiden til den ansatte? Det er jo ikke kø hele tiden, hvis man stadig kommer for sent på grunn av kø, beregner man konsekvent for liten tid.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:50   #60
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Man vet jo når de stenger, når man søker barnehageplass, anter jeg hvertfall.
Om man vet man ikke kan hente 16 eller16.30 så må man søke i en annen barnehage da.

Det er jo ikke riktig at de som jobber i barnehage, skal måtte jobbe overtid fordi noen konsekvent er for sent ute.
Jeg vet selvsagt at man ikke alltid får plass i den barnehagen man vil , eller kan velge og vrake i barnehager.

Sist redigert av Chablis : 08-09-10 kl 23:00.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:05.